furbz Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) heisann igår så lyna og tordnet det, og da skrudde jeg av pcen og dro ut all strøm til alt i rommet, og venta til det var over. da jeg skulle skru den på igjen, så ville den ikke på, men lys på HK virket. jeg har tatt ut alt, og prøvd og få den på uten at dette hjalp. ingen vifter går rundt, skjer nada. så jeg tror kanskje dette kan skyldes at mitt HK er ødelagt? eller har jeg feil? har også prøvd annen psu takker for alle svar mvh Daniel Endret 29. juni 2010 av furbz Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Det første som faller meg inn å tenke på er at du prøver å restte BIOS (CMOS). Ta ut strøm kabelen, trykk noen ganger på Power on knappen på PCen og fjern batteriet som er på hovedkortet. Vent ca 10 minutter før du setter inn batteriet igjen. Koble så til strømkabel igjen og prøv å starte PCen. Lenke til kommentar
furbz Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Det første som faller meg inn å tenke på er at du prøver å restte BIOS (CMOS). Ta ut strøm kabelen, trykk noen ganger på Power on knappen på PCen og fjern batteriet som er på hovedkortet. Vent ca 10 minutter før du setter inn batteriet igjen. Koble så til strømkabel igjen og prøv å starte PCen. takker for svar. jeg har prøvd det, eller jeg har prøvd og resette cmos og har hatt utav strømkabelen siden igår til idag. men har ikke hatt batteriet utav i 10min, tok det bare ut i noen få sekunder og så inn igjen. så kan jo prøve det. Lenke til kommentar
furbz Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 prøvde det, men funka ikke;( Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Det er ikke nok tid å fjerne batteriet kun noen sekunder, minimum 5 minuutter må det være ute. Det er en annen måte å gjøre det på, fjern strøm kabel, ta ut batteri, flytt en jumper (kalles vanligivs CLR_CMOS eller CLRTC_SW) som normalt er nær batteriet fra pin 1-2 til pin 2-3 ca 15 sekunder. Flytt jumper tilbake, sett inn batteri igjen og stapp inn strøm kabel og start PC. Endret 29. juni 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
furbz Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Det er ikke nok tid å fjerne batteriet kun noen sekunder, minimum 5 minuutter må det være ute. Det er en annen måte å gjøre det på, fjern strøm kabel, ta ut batteri, flytt en jumper (kalles vanligivs CLR_CMOS eller CLRTC_SW) som normalt er nær batteriet fra pin 1-2 til pin 2-3 ca 15 sekunder. Flytt jumper tilbake, sett inn batteri igjen og stapp inn strøm kabel og start PC. jeg har prøvd dette også, har en knapp på HK som clearer cmos, men har også fjernet pinen slik du sa. men prøver igjen og så gir jeg tilbake melding Lenke til kommentar
furbz Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 prøvde dette nå, men var like dødt:( er jo litt merkeligt at det er lys i HK og jeg får ingen respons fra det Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Lys på HK er normalt 5V stand by spenningen, men det betyr ikke at PSU eller HK er i orden. Du har prøvd med 2 PSUer, så da er tyder jo dette feil på HK. Nå kommer da enda et men, og det er at du fjernet strøm kabel da det begynte å tordne og lyne, så i teorien skulle ikke HK eller PSU ha tatt skade. Så dette er jo ikke lett å finne ut av, kanskje du kan liste opp hvilken hardware du har? Det vil si, hovedkort, CPU, minne og slikt. Hvor gammelt er det hovedkortet ditt? Mulig at batteriet på hovedkortet har tatt kvelden og da kan det hende at du ikke får startet opp igjen. Mulig jeg driter på draget, men ...... Lenke til kommentar
furbz Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 1 XFX GeForce GTX 280 640M 1GB XT GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 640MHz 1 Antec Twelve Hundred Gaming Case(Without PSU) 1 Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with FAN 1 Intel Core? 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan 1 Northq Black Magic Flex 850W,Modular,80+ ATX, 135mm Fan, 12-20db 1 Noctua NH-U12P, 120mm Fan, 1300RPM, 19,8 dB(A) 1 Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2, 16MB 7200RPM 1 Samsung SpinPoint S166 160GB SATA2 8MB 7200RPM 1 Intel X25-M SSD 80GB 2,5", Retail SATA2, read/write speed of up to 250MB/70MB sec, M 1 Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB Cache 1 Asus Maximus II Formula, P45, Socket-775 ,DDR2, ATX, 2xGbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16 dette er vell ca 1.5-2 år gammelt. utenom ssd disc og 1tb hdden. jeg har hatt pcer lenger en dette før, og batteriet har aldri vært no problem tror jeg. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Ser du har samme hovedkort som jeg har, godt fornøyd med det. Et hovedkort skal normalt ikke gå ad dundas uten grunn, det at du koblet fra strøm under tordenvær skal ikke skade hovedkortet. Når jeg drar på ferieturer slår jeg alltid av strøm til PCene, spesielt om sommeren da det er mye tordenvær her. Har enda ikke hatt problemer med at PCen ikke vil starte igjen, selv om den har vært uten strøm i 2 uker. Jeg vet dette høres dumt ut, men du er sikker på at kablene til/fra på knappen i kabinettet er tilkoblet? Du kan også prøve å jump starte PSUen for å se om den starter. Bare husk å koble fra 8-pin og 24 pin strømkabel til hovedkort, pluss strømkabel til skjermkort og hard disker. Kabler til vifter og optiske drev kan stå i. Snurrer vifter og DVD-ROM starter, vil jeg anta at feilen ligger i hovedkortet, eventuelt i på/av knappen i kabinettet. Lenke til kommentar
furbz Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 vell kan prøve, men har jo prøvd en annen PSU også, og var like dødt da. så jeg er nesten 90% sikker på at det er HK. så jeg harbestillt nytt nå, og satser på det virker:) skal gi tilbake mld her, når jeg har fått kortet Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Se du har bestilt nytt kort allerede, men tenkte jeg skulle slenge inn en kommentar fordet. Som nevnt oppi her, kan være at bios batteriet begynner å bli tomt. Opplevd det før at maskina ikke ville starte pga dette. Om du har et volt meter, eller multimeter (om du vil), så kan du ta ut batteriet og måle strøm styrken på det. Om jeg ikke husker feil så er det vel et 3v batteri. Så om det er et stykke unna 3v så kan det være problemet ditt. Og et nytt sånt, koster vel ikke stort, tipper en 20kr eller noe sånt Lenke til kommentar
furbz Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 har fått Hk nå, og koblet det opp. pcen starter, men får ikke bilde på skjermen, så hva kan dette være? har koblet alt rett, og dobbeltsjekka at alt er der det skal være. kan det være at rammen min har tatt kvelden? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 PCen starter sier du, altså alle vifter går og hard disker snurrer og slikt? Feil på RAM kan føre til svart skjerm, men har du sjekket at skjermen virker slikt den skal? Eventuelt prøvd skjermen på en annen PC? Deretter kan du prøve å starte PCen med kun 1 RAM brikke i, eventulet 2 brikker. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Ta ut alle rambrikker og start opp. Du skal da få en sirene eller tilsvarende som beep code. Om du får beep codes, kan du prøve med en og en brikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå