Gå til innhold

Hvordan beregnes (aksje)kurser?

Frank_K

Anbefalte innlegg

Jeg er en virkelig nybegynner når det gjelder finans. Spørsmålet mitt er følgende:

Hva er aksjekurser, og hvordan beregner man disse?

Hvis jeg ser på kurser på nettet, og en kurs står i f.eks. 5,00 - hva betyr det? Er det rett og slett den siste prisen aksjen har blitt handlet for, eller er det noe annet? Hvis jeg har rett, og kursen ER prisen på siste handel, betyr det at jeg kan endre på kursen ved å kjøpe/selge til under- eller overkurs?

Og mens jeg er i gang; hva med kjøperkurs og selgerkurs? Hva er dette, og hvordan beregnes disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt:

Kurs = sist omsatt / eller pr gitt tidspunkt

Selgerkurs = Hva selger ønsker

Kjøperkurs = Hva kjøper er villig til å gi

Og:

Pålydende = nominell verdi av aksje. Avviker fra omsetningsverdi

Ligningsverdi = verdi ved årets slutt.

Lenke til kommentar

Du er villig til å betale/selge aksjen for det du mener den er verdt.

Verdien du mener aksjen er verdt avhenger av hvilket markedssyn, altså forventninger til fremtiden du har.

dot.com boblen er et tydelig eksempel på hva forventinger kan gjøre.

Da alle var helt sikre på at dot.com selskapene skulle tjene veldig mye penger så steg kursene.

Derimot da alle forstod at langt fra alle ville tjene penger i det hele tatt så falt kursene voldsomt.

*edit: selve beregningene kan være alt fra magefølelse til excelark større enn Danmark.

En inngående verdsettelse går i all enkelhet ut på å spå markedet i fremtiden for deretter å neddiskontere fremtidige inntekter til dagens verdi justert for inflasjon og avkastingskrav.

Her er eksempler på masteroppgaver som verdsetter diverse foretak:

http://bora.nhh.no/handle/2330/19/simple-search?query=verdsettelse

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar

Du er villig til å betale/selge aksjen for det du mener den er verdt.