Gå til innhold

Hvordan beregnes (aksje)kurser?

Frank_K

Anbefalte innlegg

Jeg er en virkelig nybegynner når det gjelder finans. Spørsmålet mitt er følgende:

Hva er aksjekurser, og hvordan beregner man disse?

Hvis jeg ser på kurser på nettet, og en kurs står i f.eks. 5,00 - hva betyr det? Er det rett og slett den siste prisen aksjen har blitt handlet for, eller er det noe annet? Hvis jeg har rett, og kursen ER prisen på siste handel, betyr det at jeg kan endre på kursen ved å kjøpe/selge til under- eller overkurs?

Og mens jeg er i gang; hva med kjøperkurs og selgerkurs? Hva er dette, og hvordan beregnes disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt:

Kurs = sist omsatt / eller pr gitt tidspunkt

Selgerkurs = Hva selger ønsker

Kjøperkurs = Hva kjøper er villig til å gi

Og:

Pålydende = nominell verdi av aksje. Avviker fra omsetningsverdi

Ligningsverdi = verdi ved årets slutt.

Lenke til kommentar

Du er villig til å betale/selge aksjen for det du mener den er verdt.

Verdien du mener aksjen er verdt avhenger av hvilket markedssyn, altså forventninger til fremtiden du har.

dot.com boblen er et tydelig eksempel på hva forventinger kan gjøre.

Da alle var helt sikre på at dot.com selskapene skulle tjene veldig mye penger så steg kursene.

Derimot da alle forstod at langt fra alle ville tjene penger i det hele tatt så falt kursene voldsomt.

*edit: selve beregningene kan være alt fra magefølelse til excelark større enn Danmark.

En inngående verdsettelse går i all enkelhet ut på å spå markedet i fremtiden for deretter å neddiskontere fremtidige inntekter til dagens verdi justert for inflasjon og avkastingskrav.

Her er eksempler på masteroppgaver som verdsetter diverse foretak:

http://bora.nhh.no/handle/2330/19/simple-search?query=verdsettelse

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar

Du er villig til å betale/selge aksjen for det du mener den er verdt.

Verdien du mener aksjen er verdt avhenger av hvilket markedssyn, altså forventninger til fremtiden du har.

dot.com boblen er et tydelig eksempel på hva forventinger kan gjøre.

Da alle var helt sikre på at dot.com selskapene skulle tjene veldig mye penger så steg kursene.

Derimot da alle forstod at langt fra alle ville tjene penger i det hele tatt så falt kursene voldsomt.

Yes, det gir god mening. Det jeg fortsatt lurer på, da jeg aldri har handlet i aksjer før, er hvordan kjøperkurs/selgerkurs registreres i kurslistene. For ulike kjøpere og selgere kan jo ha ulike forventninger. Er disse størrelsene rett og slett de SISTE som har blitt lagt inn i systemene av kjøper eller selger? Altså slik at f.eks. selgerkurs tilsvarer det siste tilbud en selger lagt ut?

Lenke til kommentar

Er disse størrelsene rett og slett de SISTE som har blitt lagt inn i systemene av kjøper eller selger? Altså slik at f.eks. selgerkurs tilsvarer det siste tilbud en selger lagt ut?

Har nok ikke noe med hva som er lagt inn først og sist: salgskurs er det laveste av hva alle selgere tilbyr, mens kjøpskurs er det høyeste av hva alle kjøperene byr. Av dette følger at du ikke kan regne med å få kjøpt ubegrenset antall aksjer til en viss salgskurs, bare det antallet selgeren som tilbyr sine aksjer til denne kursen har lagt inn for salg. Når disse blir solgt, så går salgskursen opp til det som da blir neste laveste tilbud.

Lenke til kommentar

Når du skal kjøpe en aksje, så bestemmer ikke du prisen - du kommer med et bud. La oss ta et eksempel på en aksje med lav omsetning (kun du og en til handler akkurat nå):

Om du registrerer en kjøpsordre på 4.90 for aksjen, så blir "budet" ditt registrert i børssystemet. På tilsvarende måte har f.eks den andre personen lagt ut en salgsordre på f.eks 5.10. I dette tilfellet vil da det ikke gjennomføres noen handel. Kursen vil fremdeles være den samme som ved forrige handel, f.eks 5.00 tidligere på dagen.

Men ordrene vil jo fortsatt ligge ute, så om noen nye vil kjøpe/selge, så får de kjøpt/solgt om de matcher kursene dere har oppgitt.

Endret av Lurifaksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å skaffe deg en nettmegler (Nordnet, Netfonds eller Saxo-Etrade f.eks.) og se litt på hvordan salgssystemet er. Det hele er veldig selvforklarende når du bare kikker litt over det. Koster heller ikke penger før du eventuelt bestemmer deg for å handle.

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å skaffe deg en nettmegler (Nordnet, Netfonds eller Saxo-Etrade f.eks.) og se litt på hvordan salgssystemet er. Det hele er veldig selvforklarende når du bare kikker litt over det. Koster heller ikke penger før du eventuelt bestemmer deg for å handle.

God idé - takk skal du ha!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...