Gå til innhold

Komplett som ikke har gjort jobben sin?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bestillte pc fra komplett som de satte sammen for meg.

Når jeg bestillte hadde akkurat komplett fått inn de nye hardiskene med 6Gb/s

Så jeg bestillte den en sånn hardisk (WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s,) og et kompitabelt hovedkort(Asus p6x58d-e)

I stad åpna jeg pcen og la merke til at den 6gb/s sata kontakten stod ubrukt!

Er dette noe komplett ikke har lagt merke til eller er det noe jeg ikke har skjønt?

Hvis det er komplett, er det bare da å ta pluggene ut av den gamle og sette den i SATA 6 Gb/s kontakten? jeg mister vel ingen ting da? og det er ikke

andre ting jeg må tenke på da?

På forhånd Takk

Jeg har forresten en SSD som Os ligger på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tjener ingen verdens ting på å ha WD-disken på en SATA-600-port. Snurredisker klarer ikke å utnytte SATA-300 engang.

Så jeg ville spart SATA-600-porten til en eventuell RAIDing av flere SSDer.

Det som derimot kan være vesentlig på slike "ferdigmaskiner" er om komplett har satt SATA-kontrolleren i AHCI-modus, eller om den fremdeles står i Legacy/IDE-modus. AHCI er absolutt å anbefale både på SSD og snurredisker, men er spesielt viktig på SSD.

Lenke til kommentar

Ja men hva er da meninga med at akkurat den hardisken har 6gb/s?

Salgstriks. Den blir kanskje solgt 100 kr dyrere for noe som koster 7 kr mer å implementere. I tillegg fører det kanskje til at mange folk velger akkurat den disken i stedet for konkurrentens.

Hvordan får jeg kontrollert om den står i AHCI-modus?
I BIOS.
Lenke til kommentar

Salgstriks. Den blir kanskje solgt 100 kr dyrere for noe som koster 7 kr mer å implementere. I tillegg fører det kanskje til at mange folk velger akkurat den disken i stedet for konkurrentens.

I BIOS.

Mener du det altså... jaja... da blei jeg lurt da..

Men, vil det lønne seg og sette ssd i den 6gb/s kontakten?

ja skal se etter i BIOS;) må bare fram med håndboka.

Lenke til kommentar

I BIOS.

Du kunne ikke kjapt forklare fordeler med å sette begge hardiskene i AHCI-mode? kan virke som om begge står i IDE.

Må vel reinstallere Windows da? har Windows 7ulti

Endret av Olav1990
Lenke til kommentar
Hvis SSDen din ikke støtter 6 Gb/s tjener du ingenting på det. Hvis den støtter 6 Gb/s, så er det likevel ikke sikkert at den klarer å utnytte mer enn 3 Gb/s. Det er nemlig bare et lite antall svindyre SSDer som klarer det pr. dags dato.

Og når du snakker om den 6 Gb/s-kontakten, mener du da de to hvite 6 Gb/s-kontaktene, eller den blå 3 Gb/s-kontakten som tilfeldigvis heter SATA6 (altså bare et nummer)? Verden kan være full av forvirringer. ;)

Lenke til kommentar
Hvis SSDen din ikke støtter 6 Gb/s tjener du ingenting på det. Hvis den støtter 6 Gb/s, så er det likevel ikke sikkert at den klarer å utnytte mer enn 3 Gb/s. Det er nemlig bare et lite antall svindyre SSDer som klarer det pr. dags dato.

Og når du snakker om den 6 Gb/s-kontakten, mener du da de to hvite 6 Gb/s-kontaktene, eller den blå 3 Gb/s-kontakten som tilfeldigvis heter SATA6 (altså bare et nummer)? Verden kan være full av forvirringer. ;)

Hehe skjønner at jeg kan virke som en veldig nuub, men jeg så på oversikten i håndboka til hovedkortet;) den hvite pluggen er helt ubrukt;)

Men da lar jeg det ligge og innser at jeg var litt for rask da jeg trykte på bestill.

Men til den andre saken du fant for meg, AHCI-mode?

Må man reinstallere windows for og få satt dem i AHCI?

Endret av Olav1990
Lenke til kommentar

TRIM fungerer både i IDE mode og i AHCI, AHCI er raskere og er verdt å bytte til.

Du trenger ikke å reinstallere for å bytte fra IDE til AHCI.

Behold diskene på ICH og styr unna 6Gb/s kontrolleren, den er OK men ikke mer.

For å bytte til AHCI må du inn i registeret og endre en enkelt verdi, deretter booter du og endrer til AHCI mode i BIOS.

Hvis du laster ned og starter AS SSD kan du sjekke om maskinen er satt til IDE eller AHCI, gjør det før du går videre.

(bare post en screendump av AS SSD her så ser vi hva du har)

Lenke til kommentar

TRIM fungerer både i IDE mode og i AHCI, AHCI er raskere og er verdt å bytte til.

Du trenger ikke å reinstallere for å bytte fra IDE til AHCI.

Behold diskene på ICH og styr unna 6Gb/s kontrolleren, den er OK men ikke mer.

For å bytte til AHCI må du inn i registeret og endre en enkelt verdi, deretter booter du og endrer til AHCI mode i BIOS.

Hvis du laster ned og starter AS SSD kan du sjekke om maskinen er satt til IDE eller AHCI, gjør det før du går videre.

(bare post en screendump av AS SSD her så ser vi hva du har)

post-217405-1277813479,5629_thumb.png

Der har du den.

Ser det at jeg burde ha lagt litt mer penger i SSD!

Er ikke noe problem og formatere pcen, har akkurat begynt å bruke den.

Lenke til kommentar

SSDen er god nok den, men uten NCQ blir ytelsen på tung random last naturligvis mye dårligere enn den kan være.

Så med:

- sikker/full formatering som beskrevet i denne tråden

- skifte fra IDE til AHCI

- installasjon av Windows 7

skal du se at ytelsen blir enda litt bedre.

Du vil anbefale å bruke HDDErase eller? Jeg gjør bare som det står i den posten også er windows borte? trenger faktisk ikke å formatere snurrehardisken min?

Men drivere og slikt må inn på nytt?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri måttet ta secure erase selv, så du får spørre noen andre eller i den aktuelle tråden om hva som er best. Windows blir borte etter formatering.

Snurredisken trenger du ikke å formatere.

Windows 7 pleier å fikse de fleste drivere automatisk. Det er kun den innebygde AHCI-driveren i Windows som støtter TRIM foreløpig, så ikke legg inn noen andre disk-drivere på egenhånd. Resten kan du styre med slik du selv vil. Grafikkdriver må du vel fikse selv.

Lenke til kommentar

Det er helt unødvendig å formatere.

Gjør dette:

Advarsel! Det kan oppstå alvorlige problemer hvis du endrer registret på feil måte ved hjelp av Registerredigering eller en annen metode. Disse problemene kan føre til at du må installere operativsystemet på nytt. Microsoft garanterer ikke at disse problemene kan løses. Registerendring skjer på eget ansvar.Du løser dette problemet ved å aktivere AHCI-driveren i registret før du endrer SATA-modusen for oppstartsstasjonen. Slik gjør du dette:

Avslutt alle Windows-baserte programmer.

Klikk Start, skriv inn regedit i Start søk-boksen, og trykk deretter ENTER.

Klikk Fortsett hvis dialogboksen Brukerkontokontroll vises.

Finn og klikk følgende registerundernøkkel:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci

I høyre rute høyreklikker du Start i kolonnen Navn, og deretter klikker du Endre.

I Verdidata-boksen skriver du inn 0, og deretter klikker du OK.

Klikk Avslutt på Fil-menyen for å avslutte Registerredigering.

Restart og gå inn i bios og bytt til AHCI.

Start deretter opp og vips har du AHCI.

Du kan jo sjekke med AS SSD hva du før i poeng, det burde stige en del.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg har aldri måttet ta secure erase selv, så du får spørre noen andre eller i den aktuelle tråden om hva som er best. Windows blir borte etter formatering.

Snurredisken trenger du ikke å formatere.

Windows 7 pleier å fikse de fleste drivere automatisk. Det er kun den innebygde AHCI-driveren i Windows som støtter TRIM foreløpig, så ikke legg inn noen andre disk-drivere på egenhånd. Resten kan du styre med slik du selv vil. Grafikkdriver må du vel fikse selv.

Du har ikke trua på denne da?

Ahci modus uten formatering

Ja var akkurat det Anvil sa;)

Endret av Olav1990
Lenke til kommentar
Det er helt unødvendig å formatere/reinstallere.
Har du en annen måte å bli kvitt søppelet som allerede kan ha samlet seg på Spare Area?

Det er selvfølgelig ikke snakk om mye, men når man først er i gang er det vel greit å gjøre ting skikkelig vel?

Lenke til kommentar
Det er helt unødvendig å formatere/reinstallere.
Har du en annen måte å bli kvitt søppelet som allerede kan ha samlet seg på Spare Area?

Det er selvfølgelig ikke snakk om mye, men når man først er i gang er det vel greit å gjøre ting skikkelig vel?

Åssen søppel er det egentlig snakk om? har hatt pcen i 2 dager..

Lenke til kommentar

SSD'en har en Samsung kontroller og vil ikke bli noen racer på random iops uansett hva man gjør, det vil imidlertid bli bedre bare ved å skifte til AHCI.

Etter 2 dagers bruk eller en uke for den saks skyld er det sterkt begrenset hva som er akkumulert opp av "søppel", det samles opp uansett.

Jeg ville definititv bare byttet til AHCI og hvis maskinen *føles* treg etter dette kan selvsagt hdderase vurderes.

Ta da en image og kjør restore etter å ha utført HDDerase. (guide til HDDerase finner du i SSD Benchmark tråden, johome har laget en utmerket oppskrift)

TrueImage er å anbefale for image/restore, du slipper da å installere W7 på nytt og er i tillegg et utmerket backup program til senere bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...