gorane Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Har et lite problem her. Har kjøpt bærbar PC til min mor, og kjøpte med tradløs router for at hun skal bruke nettet, slik at hun slipper å sitte i kjelleren ved den stasjonære, som ikke har trådløs tilkobling. Trodde dette skulle være grei skuring, men etter to timer måtte jeg gi opp. Det viser seg at de har bredbåndtelefoni, og da ble det litt for mye kabler på kryss og tvers for meg. Virker som jeg nesten har prøvd alle mulige kombinasjoner, uten hell. Oppsettet deres på den stasjonære er slik: En kabel går fra veggen (merket DSL) til modemet (Speedtouch). En ny kabel går fra utgangen merket med "høygaffel"-symbol fra modemet til LAN/PC-inngangen på bredbåndstelefoniboksen (Tecom GW1000ST). Bra denne boksen går det en kabel fra WAN-utgangen til PC'ens internettinngang. I tillegg er det det alle kablene som hører til selve telefonen, men de har vel ingen betydning her. Et eller annet sted her skal den trådløse routeren inn, men jeg vet ikke hvor, og hvordan. Den stasjonære trenger ikke være trådløs, da den står rett ved uttaket fra veggen, men hvordan skal jeg koble til den trådløse routeren for at hun kan sitte oppi stua og være på nett samtidig? (Jensen airlink 59300) Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Det enkleste er sannsynligvis å koble ledningen som nå går fra bredbåndstelefonboksen i routerens internet port. Så kan du koble den stasjonære inn i en av switch portene på routeren, da skal både telefonen og den stasjonære maskinen være på nett. Da kan du bruke den stasjonære maskinen til å konfigurere routeren ved å åpne en browser og logge deg på routeren ved å følge manualen som medfølger enten i papirform eller på cd. Lenke til kommentar
gorane Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Det enkleste er sannsynligvis å koble ledningen som nå går fra bredbåndstelefonboksen i routerens internet port. Så kan du koble den stasjonære inn i en av switch portene på routeren, da skal både telefonen og den stasjonære maskinen være på nett. Da kan du bruke den stasjonære maskinen til å konfigurere routeren ved å åpne en browser og logge deg på routeren ved å følge manualen som medfølger enten i papirform eller på cd. OK, tror jeg har prøvd akkurat den kombinasjonen, men skal prøve den en gang til. I følge manualen skal jeg åpne en nettside med adresse http://192.168..osv..., men den får jeg ikke åpnet uansett hvilken kombinasjon jeg bruker, men den funker kanskje først når alt er koblet riktig?? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Du kan logge deg på routeren selv om den ikke er koblet mot internet. Hvis du er koblet til riktig port på switchen med den stasjonære men allikevel ikke klarer å logge deg på så kan det være at nettverksporten på den stasjonære ikke er satt opp til å kjøre DHCP men isteden har satt en fast ip. Hvis du høyreklikker på nettverksikonet nederst i høyre hjørne av skjermen og velger Open Network Connections, og så høyreklikker den aktuelle porten i lista du får opp, så velger du Properties, scroll så ned og velg TCP/IP og velg properties(knapp under rullegardinsmenyen) så kan du sette porten til å motta ipadresse og DNS server adresse automatisk. Det skulle løse problemet. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 En kabel går fra veggen (merket DSL) til modemet (Speedtouch). En ny kabel går fra utgangen merket med "høygaffel"-symbol fra modemet til LAN/PC-inngangen på bredbåndstelefoniboksen (Tecom GW1000ST). Bra denne boksen går det en kabel fra WAN-utgangen til PC'ens internettinngang. Dette er feil. Kabel frå modem skal til WAN på telefonboksen, og frå LAN på telefonboksen koblar du til WAN/Internet på din trådlause ruter. Lenke til kommentar
gorane Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Du kan logge deg på routeren selv om den ikke er koblet mot internet. Hvis du er koblet til riktig port på switchen med den stasjonære men allikevel ikke klarer å logge deg på så kan det være at nettverksporten på den stasjonære ikke er satt opp til å kjøre DHCP men isteden har satt en fast ip. Hvis du høyreklikker på nettverksikonet nederst i høyre hjørne av skjermen og velger Open Network Connections, og så høyreklikker den aktuelle porten i lista du får opp, så velger du Properties, scroll så ned og velg TCP/IP og velg properties(knapp under rullegardinsmenyen) så kan du sette porten til å motta ipadresse og DNS server adresse automatisk. Det skulle løse problemet. Viser seg at PC'en er stilt inn på motta IP automatisk. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Og har du fått logget deg på routeren? Eller kommet noe videre med problemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå