Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg knuste en bilrute med et sleivspark! (fotball)

IHASBOKK

Anbefalte innlegg

Og i motsetning til hva enkelte har hevdet om at erstatningsretten aksepterer dagliglivets små uaktsomheter, så hevder jeg alderledes. Ved culpavurderingen kan selv den minste uaktsomhet føre til erstatning, gitt at det ikke er tatt høyde for det i særlovgivningen, eks. Bal §7, 1. og 2.ledd ”.. når skadelidaren kan leggjast berre lite til last ”. Hvis man hadde en norm om at små uaktsomheter generelt skal utelukkes i dagliglivet, så hadde det ikke vært nødvendig å ta det med i særlovene som unntaksregler.

Hvem har hevdet at erstatningsretten aksepterer små uaktsomheter? Det som har blitt anført, er at små uforsiktigheter - ikke uaktsomheter - ikke alltid vil medføre uaktsomhet. Det skal med andre ord noe til før en handling kan stemples som uaktsom. Det minste avvik fra "korrekt" handlemåte vil ikke nødvendigvis medføre erstatningsansvar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem har hevdet at erstatningsretten aksepterer små uaktsomheter? Det som har blitt anført, er at små uforsiktigheter - ikke uaktsomheter - ikke alltid vil medføre uaktsomhet.

Hæ..?

Jeg tror at du er inne i en begrepsforvirring her. Tatt i betraktning at ”uaktsom” og ”uforsiktig” pr. definisjon er synonymt så er dette som du anfører en sirkelargumentasjon som ikke gir mening. (jfr. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=uaktsom&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j )

Juss handler i høy grad om språklig presisjon. I dine innlegg ser jeg at du ikke klart skiller mellom bruk av uttrykkene ”uforsiktighet”, ”uaktsomhet” og ”culpa”. Det skaper forvirring omkring ditt budskap, og gir rom for misforståelse.

Men jeg vil likevel forsøke å forstå deg med velvilje, og da tolker jeg ditt utsagn (og tidligere) dit hen at du mener at enhver dagligdags uforsiktighet/uaktsomhet ikke nødvendigvis fører til ansvarsbetinget uaktsomhet (altså culpa, hvilket igjen vil si økonomisk erstatningsansvar) og at dagliglivets små glipp som grenser til rene uhell nok lettere slipper gjennom sikkerhetsnettet til culpavurderingen.

Det minste avvik fra "korrekt" handlemåte vil ikke nødvendigvis medføre erstatningsansvar.

Det har jeg da heller ikke påstått. Før dette kan stadfestes så må man foreta en culpavurdering, og det er altså hva jeg har gjort, og ikke du. Under denne vurderingen kan (les mitt innlegg) selv små, ubetydelige, dagligdagske uforsiktigheter/uaktsomheter føre til økonomisk ansvar (akkurat som store sådanne også kan forbigås).

G :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...