Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HJELP! koblet strøm på CHA_fan1 kontakten på hovedkort. Kom røyk og nå får jeg ikke bilde.. hva må jeg kjøpe nytt?

Anbefalte innlegg

Hei hei..

Klarte selvsagt og drite meg rett ut ved bygging av mediacenter.

Kabinettviftene kobles til en felles kontakt på strømforsyningen. Enden av denne ledningen som kabinett viftene kobles til, en 4pins kontakt. Koblet jeg til Hovedkortet på en 3 pins kontakt som heter CHA_fan 1.

Startet opp maskinen også kom det røyk.. tok av strømmen med engang og koblet ut den strøm kabelen som Kabinett viftene var koblet til(som jeg tok i Cha_fan kontakten) ut igjen.. prøvde og starte maskinen på nytt.. CPU, skjermkort osv funker(viftene går rundt) og en lite pære på hovedkortet lyser grønt.

Men kommer ikke bilde ut av HDMI på hovedkort eller HDMI fra skjermkort..

Hva har jeg ødelagt og hva må nytt? nytt hovedkort?

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff... store muligheter for at noe er skadet da desverre. røyk er aldri et bra tegn.

Jeg ville forslått å ta ut alt ikke-essensiellt for oppstart, ta en CMOS reset og så prøve på nytt. Om du ikke får noen reaksjon da heller så er det nok stor sjanse for at hovedkortet er gåent :/

-Stigma

Lenke til kommentar

Uff... store muligheter for at noe er skadet da desverre. røyk er aldri et bra tegn.

Jeg ville forslått å ta ut alt ikke-essensiellt for oppstart, ta en CMOS reset og så prøve på nytt. Om du ikke får noen reaksjon da heller så er det nok stor sjanse for at hovedkortet er gåent :/

-Stigma

Tusen takk for svar..

Er det sannsynelig at noe mer er ødelagt?

er ett asus p7h55-m hovedkortet.. koster ikke mer en 700 kroner nytt.. så det er ikke helt galt..

Skal prøve en Cmos reset :)

Lenke til kommentar

Alt er mulig når det er snakk om strøm som er på aveie der det ikke burde - men jeg ville ikke antatt som utgangspunkt at noe annet er ødelagt - ved mindre røyken du snakket om kom fra noe annet enn hovedkort naurligvis. Det du i praksis gjorde var jo å koble en strømutgang direkte fra PSU til en strømutgang på hovedkortet - da blir det jo en kortsluttnings loop, i revers av normal retning for hovedkortet sådann. Da ryker det fort dioder og slike styringsmekanismer som blir ødelagt ved revers spenning, men det er godt mulig at denne vifte-strømkretsen er helt separert fra andre komponenter og at problemet dermed ikke har påvirket andre komponenter.

Hvis du har en annen maskin som du kunne lånt deler fra til å teste så kan du gjøre det. hvis ikke så må du nesten bare ta det som det kommer og håpe på at hovedkortet er det eneste som ble påvirket.

Lykke til, og vær mer forsiktig neste gang ;)

-Stigma

Lenke til kommentar
Hva har jeg ødelagt og hva må nytt?

Er du heldig, så har du bare svidd av CHA_fan1 utgangen, og det kan være andre grunner til at du ikke får bilde på skjerm.

I følge manualen, kan du ha ram brikker i de blå eller svarte slotene, men prøv med brikkene i blå, hvis det er de svarte du har dem i nå!

Har du husket 4/8-pin strøm til cpu(ATX 12V)?

Har du montert de 6 avstandsstykkene på rett plass, i forhold til feste hullene på hk?

Vet at det finnes hk, som ikke viser post gjennom HDMI utgangen, så prøv med en VGA kabel til skjerm fra hk, eller DVI kabel fra skjermkort.

Lenke til kommentar

Er du heldig, så har du bare svidd av CHA_fan1 utgangen, og det kan være andre grunner til at du ikke får bilde på skjerm.

I følge manualen, kan du ha ram brikker i de blå eller svarte slotene, men prøv med brikkene i blå, hvis det er de svarte du har dem i nå!

Har du montert de 6 avstandsstykkene på rett plass, i forhold til feste hullene på hk?

Vet at det finnes hk, som ikke viser post gjennom HDMI utgangen, så prøv med en VGA kabel til skjerm fra hk, eller DVI kabel fra skjermkort.

Jeg har brukt PCen ett par dager.. så den funket fint.. Men kabinett viftene sto stille.. så ville fikse, slik at de funket :p

Har prøvd med DVI kabel fra skjermkortet.. det går heller ikke..

Cmos reset hjalp dessverre lite..

Bestiller nytt hovedkort..

Lenke til kommentar

Jeg støtter dette. Selv om det er en god mulighet for at kortet kan ha blitt ødelagt så må du ikke bare annta det. Ikke overse muligheten for at feilen som førte til røyk faktisk er noe annet enn det du trodde også. Det kan være fort gjort å slå seg til ro med at den første feilen du fannt var problemet, og da kan du fort bruke mye tid på å "bjeffe opp feil tre" nå du prøver å feiløske senere.

Ideelt sett hadde jeg strippet vekk alle deler som ikke trengs og bare kjørt delene på bordet utenfor kabinettet (lett å jobbe med og umulig å montere feil), og så startet med en CMOS reset. Dobbeltsjekk samtidig SAMTLIGE koblinger for feil. Om det da fremdeles er like dødt så er det relativt trygt å si at kortet er blitt skadet og bør byttes. Ihvertfall har jeg ikke flere ting å foreslå i en slik situasjon utenom evt. å bytte ut komponentene med reservedeler en-etter-en.

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å herregud.. kjøpt ny CPU, nytt hovedkort og testet skjermkortet på annen maskin, det funket..Men forsatt ikke noe bilde..

Hva kan være galt siden det overhode ikke kommer bilde?

Vist Harddisk eller ram brikkene er ødelagt, så får jeg vell allikval bilde? sånn Asus start-up bilde..

Lenke til kommentar

Dette høres ikke bra ut. Har du testet og kobble til dvi utgangen? kobblet du til hmdi kontakten på skjermkortet eller på hovedkortet? Synes også det var merkelig om CPU ble ødelagt også etter din lille fadese. Sjekket alle tilkoblinger? Sitter 4 eller 8 -pins strømmen i til cpu'n?

Lenke til kommentar

Dette høres ikke bra ut. Har du testet og kobble til dvi utgangen? kobblet du til hmdi kontakten på skjermkortet eller på hovedkortet? Synes også det var merkelig om CPU ble ødelagt også etter din lille fadese. Sjekket alle tilkoblinger? Sitter 4 eller 8 -pins strømmen i til cpu'n?

Koblet til DVI, VGA på skjermkort og hovedkort.. HDMI utgangen begge plasser.. Så det går ikke å få bilde..

Harddisken starter, hovedkortet sin lille pære lyser.. Prøvd med minnebrikken på blå og svart "slott"

Kan det være strømforsyningen som er gåen? eller den ene kabelen som har tatt kvelden?

Jeg har prøvd og trykke alle kabler ekstra godt på plass..

Lenke til kommentar

Har problemer med å tyde orginalposten, men hvis du faktisk mener at du har koblet en 4pins kontakt på PSU rett på CHA_FAN1 så ville i hvertfall det første jeg dobbelsjekket være PSU!

De mest sansynlige tingene som har røket er PSU og HK. Men førstevalget mitt ville vært PSU..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...