Gjest Slettet+56132 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Jeg har tenkt til å gå på allmenn påbygg nå til høsten i Hordaland fylke. Det jeg lurer på er hvilke programfag får man på allmenn påbygg? Hvor mange programfag må vi velge? Kan skolen tvinge oss til å ta et bestemt programfag for eksempel kommunikasjon og kultur fordi de rett og slett ikke tilbyr noe annet? Endret 28. juni 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Du må velge minst ett programfag. Og ja, jeg regner med at du må ta til takke med det skolen tilbyr. Eventuelt kan du selvfølgelig ta noe annet som privatist. Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg har tenkt til å gå på allmenn påbygg nå til høsten i Hordaland fylke. Det jeg lurer på er hvilke programfag får man på allmenn påbygg? Hvor mange programfag må vi velge? Kan skolen tvinge oss til å ta et bestemt programfag for eksempel kommunikasjon og kultur fordi de rett og slett ikke tilbyr noe annet? Du må velge 1 programfag. Det er vanlig at en skole tilbyr fag som f eks; rettslære, sosialkunnskap, kjemi eller et språkfag (spansk f eks). Jeg tror ikke at skolen du skal begynne på bare tilbyr kommunikasjon og kultur slik du påstår, men nærmere informasjon om hvilke fag du kan velge mellom vil du få av skolen til høsten. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Det er lite trolig at det er kun ett fag å "velge" mellom. Vi hadde vel seks stykker, inkludert fysikk, kjemi, engelsk og IT. Jeg fikk dessuten i stand en spesiell avtale med skolen for å få nok matematikk, selv om det egentlig ikke var tilbudt. Men tilbudet vil selvfølgelig variere fra skole til skole, basert på antall elever og hva lærerne har kompetanse i. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Det var bra at det er stor sannsynlighet for at det er flere programfag å velge mellom, men kan det forsterke min teori om at kun kommunikasjon og kultur tilbys siden det er kun 2 allmenn påbygg klasser og en spesial allmenn påbygg klasse med 30 elever i hver klasse? Den skolen som jeg snakker om er en av Norges største videregående skole. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Hvorfor tror du det? Og nei, det burde ikke forsterke den teorien. Jeg gikk påbygg på en skole som hadde én påbyggklasse, én VG2 allmenn og én VG3 allmenn. Vi delte programfag på tvers av klassene. Hvordan andre skoler gjør det vet jeg dog ikke. Endret 28. juni 2010 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Jeg takker for den hjelpen jeg har fått. Men hvis det er noen andre som har mer å fortelle hvordan det var på allmenn påbygg så er det bare å si hvordan det fungerte. Jeg er interessert i å vite om det var vanskelig å fullføre allmenn påbygg med gode karakterer, mye lekser, og annen type skole arbeid osv. Endret 1. juli 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Med "noen andre" mente du kanskje ikke meg, men jeg kan skrive noen ord om det likevel og så får du heller ignorere det. Påbygg gikk veldig fort, og jeg personlig syntes ikke at det var særlig vanskelig. Det er ti timer norsk i uka, noe som kan bli litt mye og du må regne med en god del skriftlige innleveringer. Et godt tips er forresten å velge muntlig fremføring på særemnet (jeg valgte skriftlig...). Matematikk og naturfag holder et relativt lavt nivå med tanke på at det er VG3, men samtidig var det mange i klassen min som hadde store problemer i disse fagene. Historie var greit helt til jeg skulle opp i eksamen i det, for det var vel rundt 500 sider pensum. Gym sier seg selv, og programfagene varierer veldig. Jeg kan nevne at mange valgte IT fordi det gikk et rykte om at det var et lett fag, men du bør kanskje være litt forsiktig med det om du ikke har interesse innen feltet. Veldig mange angret nemlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Takk! for at du forklarte hvordan det var da du gikk på allmenn påbygg Horrorbyte, nå vet jeg mer hvordan jeg skal ankomme allmenn påbygg. Jeg takker og bukker for flere slike innlegg dersom det er flere som kan forklare hvordan de hadde det på allmenn påbygg? Jeg vet at jeg spør mye kanskje, men jeg må bare få avduket dette slik at jeg kan forberede meg best mulig siden jeg ønsker å bli sivilingeniør. Endret 4. juli 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Hvis du ønsker å ta en ingeniørutdannelse vil det kanskje være mer aktuelt å ta forkurs. I tillegg til generell studiekompetanse, som påbygg gir deg, trenger du Matetikk R1 og R2 og Fysikk 1. Noen skoler kan tilby deg ett eller to av disse fagene, men du må forberede deg på å ta minst R2 som privatist, eller bruke to år på å bli ferdig med alle fagene. Det siste vil isåfall være å anbefale fremfor ett år, siden du ellers trolig må ta tre års matematikk på ett år, om du ikke har R1 fra før. Jeg tok to års mattepensum i løpet av det siste året, og det er absolutt nok. Tar du dermot forkurs, så vil du være kvalifisert etter kun ett år. Du kan også gå påbygg først og deretter forkurs for R1, R2 og Fysikk 1, og kan sikkert i noen tilfeller få det unna på totalt 1 1/2 år siden enkelte høgskoler tilbyr forkurs for de fagene over et halvt år. Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Takk! for at du forklarte hvordan det var da du gikk på allmenn påbygg Horrorbyte, nå vet jeg mer hvordan jeg skal ankomme allmenn påbygg. Jeg takker og bukker for flere slike innlegg dersom det er flere som kan forklare hvordan de hadde det på allmenn påbygg? Jeg vet at jeg spør mye kanskje, men jeg må bare få avduket dette slik at jeg kan forberede meg best mulig siden jeg ønsker å bli sivilingeniør. Horrorbyte's beskrivelse av påbygging er nesten helt lik min egen oppfatning av året. Litt skummelt hvor lik den er egentli... Første skoledag fikk vi beskjed om at dette ville bli et vanskelig år osv, det stemmer egentlig ikke. Matte og naturfag er lett, jeg gikk faktisk opp en karakter i matte fra VG1 til VG3 påbygging uten å legge inn mye jobb utenom timene på skolen. Valgfaget kan kreve litt jobb, dette avhenger av hvilket fag du tar. Selv hadde jeg rettslære og det var ikke spesielt krevende. Skal nevnes at vi hadde en rar lærer. Historie har som nevnt av Horrorbyte et veldig omfattende pensum. Alt fra antikken til utviklingen av det moderne samfunnet. Noe som overasker meg er at fokuset ligger på årsaker og konsekvenser av ulike hendelser. Dette betyr at du ikke blir å lære mye om hvordan f eks en krig foreløp, men heller hvorfor det ble krig og hvilke konsekvenser krigen fikk for verdenssamfunnet. Norsk er det "største" faget du vil ha, 10 timer i uken er mye. Det vil være fokus på litterære perioder, retorikk, språk og ikke minst oppgavebesvaring (skriftlige stiler). De skriftlige stilene er veldig avgjørende for karakteren din. Særemne, eller fordypningsoppgave som det heter nå, skal også telle en del på karakteren din. Velg muntlig presentasjon som innleveringsform, slik Horrorbyte sa. Du må også være forberedt på nynorsk. Det her ble langt, beklager det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Jeg takker for at flere har fortalt litt om allmenn påbygg. Men flere slike innlegg er velkommen. Jeg tenker å bli sivilingeniør så planen er som følgende: 2015--->>: Sivilingeniør på NTNU 2013-2014: Siste halvår i læretid slutter våren. Så realfag kurs for å få realfag i vår terminet. 2012-2013: Andre år læretid. 2011-2012: Første år læretid, begynner høsten. 2010-2011: VG3 allmenn påbygg (ukjent om jeg får realfag), nå til høsten. 2009-2010: VG2 klima, miljø, og energi, fullført. 2008-2009: VG1 bygg og anlegg, fullført. Læretiden er 2,5 år lang, men er det noen bedre måte å kutte dette ned på for eksempel å ta realfagkurs eller forkurs på kveldstid i læretiden eller noe? dette som jeg satt opp nå er bare en skisse og kan redigeres på. Jeg tenker noe slikt som dette fordi allmenn påbygg tilbys på den samme videregående skolen som jeg tok de første årene på og at jeg har hørt at det er høy stryk prosent på forkurset derfor velger jeg å utsette læretiden med kun 10 måneder for å ta allmenn påbygg for å bli bedre forberedt på realfagkurs/forkurs. Istedet for å hoppe rett på R1 og R2 matte (på forkurs/realfagkurs) rett fra VG1 P matte, så det hadde blitt en hard overgang. Så nå får jeg T1 og T2 på allmenn påbygg tror jeg? så kan jeg gå på R1 og R2 matte fra T2 matte, dette burde bli en myk overgang. Ble langt dette og, jeg beklager det. Endret 5. juli 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Hvorfor vil du ut i lære? Er det fagbrevet du vil ha med deg? For meg ser det ut som nesten bortkastet tid. Hvilken matematikk du får på påbygg kan nok også variere fra skole til skole. Vi fikk praktisk matematikk, og kunne ikke velge noe annet. Ikke var det mulig for meg å få fritak heller, så nå har jeg teoretisk matematikk fra VG1 elektro og praktisk matematikk og R1 fra påbygg. Kaos hele greia. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 (endret) Jeg ville bare ha fagbrevet så slutter jeg øyeblikkelig. Jeg skal også skipe førstegangstjenesten dersom det er mulig. En grunn til at jeg vil ha fagbrevet er at jeg får alderspoeng for å ha passert 20år. Jeg vil også samle flere tilleggspoeng på eventuelt realfagkurs eller forkurs. Jeg er enig i at dette tar kanskje lang tid men jeg skal gjøre det jeg kan for å korte ned dette, for eksempel ta realfagkurs på kveldstid hvis mulig, kanskje skipe læretid, skipe førstegangstjenesten osv. Dette kommer litt an på hvilke program fag man får på allmenn påbygg, hvis jeg får realfag så skal realfag kurs eller forkurs skipes. Endret 5. juli 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå