Gå til innhold

Lett å få utenlandstjeneste med bare vanlig førstegangtjeneste?

Windoge

Anbefalte innlegg

Har lyst på utenlandstjeneste i Forsvaret, og lurer litt på hvor vanskelig dette er i dag med fullført førstegangstjeneste. Jeg har fullført læretid i sikkerhetsfaget i militæret, noe som ga meg et ekstra år i uniformen, men er vel neppe relevant ellers. Tjenesteuttalelsene er greie, har til tider jobbet som vaktkommandør, og var ULM store deler av tjenesten.

Jeg kunne stort sett tenkt meg å gjøre hva som helst i utlandet, så jeg lurer på om noen kan gi litt informasjon om hvordan jeg bør gå frem. Har sendt e-post til VPV, men har ennå ikke fått svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En har mange muligheter til å reise ut hvis en vil det.

Hvis du tenker deg en god tjeneste i Forsvaret ville jeg anbefalt å søke spesjeger opptaket til neste år. Ellers har du jo gakkgakk-jegere (marinejeger) og kystjegerne... Hvis du ikke er villig til å søke noe så drastisk så kan du jo prøve lykken i TMBN (telemarks bataljon) som er en veldig profesjonell og seriøs avdeling.

Det er mange muligheter! Spørs bare hvilken tjeneste du ønsker!

Lenke til kommentar

Er det ikke veldig få som består marinejeger, og kystjeger er vel også ganske ekstremt? Hvordan er Telemarksbataljonen i forhold til disse?

Jo det er vanskelig å komme inn som marinejeger eller spesialjeger, men absolutt verd det. FSK/HJK og MJK er jo spesialstyrker, noe som tilsier at de er ekstremt flinke på oppdrag som krever gode fysiske og psykiske egenskaper.

TMBN er ekstremt flinke på det de driver med (mekanisert infanteri) mens spesialavdelingene er flinke på det de driver med. Alt avhenger av hva du vil. Jeg har ikke vært i TMBN, men jeg kjenner flere som har tjenestegjort ved avdelingen og etter det jeg forstår er det en bra avdeling. Det er heller ikke så ekstremt vanskelig å komme inn der, i motsetning til FSK/HJK og MJK.

Lenke til kommentar

Er det ikke veldig få som består marinejeger, og kystjeger er vel også ganske ekstremt? Hvordan er Telemarksbataljonen i forhold til disse?

Jo det er vanskelig å komme inn som marinejeger eller spesialjeger, men absolutt verd det. FSK/HJK og MJK er jo spesialstyrker, noe som tilsier at de er ekstremt flinke på oppdrag som krever gode fysiske og psykiske egenskaper.

TMBN er ekstremt flinke på det de driver med (mekanisert infanteri) mens spesialavdelingene er flinke på det de driver med. Alt avhenger av hva du vil. Jeg har ikke vært i TMBN, men jeg kjenner flere som har tjenestegjort ved avdelingen og etter det jeg forstår er det en bra avdeling. Det er heller ikke så ekstremt vanskelig å komme inn der, i motsetning til FSK/HJK og MJK.

Tviler ikke, men hadde i grunn håpet på en utenlandstjeneste som i grunn alle kan klare uten å ha bestått opptak til spesialstyrker. Det er sikkert mye man kan bidra med som ikke krever spesialistkompetanse.

Lenke til kommentar

En post som brukere fant støtende er slettet, samt et svar på allerede slettet innlegg. Videre tillater vi ikke poster som spøker med katastrofer eller menneskelige tragedier. Det gjelder spesielt når hendelsen ligger nært i tid. Forbudet mot støtende og provoserende innlegg gjelder også her. Er du i tvil så spør før du poster.

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Tviler ikke, men hadde i grunn håpet på en utenlandstjeneste som i grunn alle kan klare uten å ha bestått opptak til spesialstyrker. Det er sikkert mye man kan bidra med som ikke krever spesialistkompetanse.

Hvis du satser på tekniske fag så er det bestandig behov for Sambandsteknikere, våpen/elektrooptisk teknikere m.m

Med denne type kompetanse så vil du lett komme deg i utenlandstjeneste hvis du ellers har en godkjent helseprofil.

Lenke til kommentar

TMBN er ikke så glad i gutta fra Sjøforsvaret. Sikkert en mulighet, men det er en mye større fordel viss du har tjenestegjort som infanterist eller andre gren i hæren.

Vet om en del som sliter med å komme inn. På E-post fikk de svaret:

"Vi søker ikke infanterister, men krigsmenn"

Mens når man først søker så avslår de. Men verdt å prøve sikkert.

Lenke til kommentar

Det er mange muligheter for å komme seg ut, men de eneste jeg kan noe om er TMBN, FSK/HJK og MJK. Kystjegerne reiser jo ut, det gjør vel 2. bataljon også så vidt jeg har forstått. Jeg foreslår at du ringer Vernepliktsverket og hører med dem. De kan sikkert gi bedre svar enn det jeg kan ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...