Trollfjes Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg ser etter gode såler til M77 feltstøvlene mine. Har et par SWAT såler som det er nå og jeg er ikke mye fornøyd med de. Noen anbefalinger? 1 Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 SOLE såler er konge, fåes kjøpt i leiren som regel eller i sportsbutikker. PS: Kun om sommeren Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 SOLE funker fett, anbefaler de svarte (de tykkeste), da disse gir god demping samt støtter opp foten. Angående bruk av disse sålene når det er kaldt så er det en smakssak... Jeg er ganske varm av meg, og brukte SOLE sålene gjennom en hel vinter uten å fryse nevneverdig, og var såvidt borti 50 effektive kuldegrader... Men igjen, avhenger av aktivitetsnivået! Jeg var vognfører så var aldri altfor langt borte fra litt varme. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Jasså ja, hvordan er de i forhold til størrelsen på skoene? 1 Lenke til kommentar
saftsus Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Husker ikke hvordan det var, men ta enten 1 størrelse større eller mindre ift. m77. Det står sikkert på en plakat hvis du kjøper den på leir. Endret 30. juni 2010 av saftsus Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Takk, da blir det nok SOLE-såler på meg Noen som har ytterliggere anbefalinger? 1 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 SOLE burde gjøre trikset, eneste er det med kulde, vær forsiktig der. Frostskader kommer fort snikende, og er ganske sikker på at forsvaret ikke gir deg erstatning for frostskader på føttene om du har brukt SOLE. 1 Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 SOLE burde gjøre trikset, eneste er det med kulde, vær forsiktig der. Frostskader kommer fort snikende, og er ganske sikker på at forsvaret ikke gir deg erstatning for frostskader på føttene om du har brukt SOLE. Må vel bruke ull på de værste dagene? Fungerer ikke bra med både ullsokk å SOLE såler? 1 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Ullsokker brukes året rundt. Vell, SOLE og ullsokker funka for meg gjennom et år i indre troms, men som sagt så kjørte jeg en panservogn og hadde ikke så veldig mange timer om gangen ute i kulda, og når jeg først var, så var det på marsj eller lignende. Stod dog 2 timer utevakt på NATO øvelsen i februar i ca 30 minus og vind, og da kjente jeg at tærne begynte å bli ganske kalde... og jeg er ganske varm av meg. Prøv når du skal være ute i kulda i kortere tid om SOLE funker og ta med ullsåler just in case før du drar ut på en feltuke hvor du risikerer å fryse på føttene konstant. 1 Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 SOLE er bra, hvertfall til sommertjeneste. Kjøp en størrelse større en M77. Anbefaler ikke å bruke de om vinteren, personlig vil jeg aldri bruke dem i minusgrader, sjelden under 5 grader og. Selv med ullsokker, M77 med ullsåler og fotposer med liggeunderlag i bånn frøs samtlige i laget mitt under de kaldeste vinterøvelsene, spesielt Cold Response der flere fikk frostskader på føttene til tross for nevnte kombinasjon av sokker, sko, såler og fotposer. Til føttene er bekledningen rett og slett ikke god nok mtp ekstrem kulde, i bla TMBN har mange av soldatene kjøpt inn egne tjukke forede sko for å holde seg varm. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) En kar i nabo-troppen fikk frostskade av SOLE på en helt vanlig dag ute i felt. Vi var vel kanskje ute i felt 10 timer, det var ikke spesiellt kaldt den dagen heller. Sånn -15 grader eller noe slikt. Så vær ekstremt forsiktig med å bruke disse ute i kulda. I motsetning til Killswitch var jeg ute i kulda når jeg var i felt, det nærmeste jeg kom varme var en lunka kaffe til lunsjen. Endret 30. juni 2010 av aklla Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 Hvilke å bruke til vintertjeneste? 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Hvilke å bruke til vintertjeneste? De du får utlevert, ulla skal NED i skoen for at de skal ha noe særlig effekt. Lenke til kommentar
enator Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 bra svar fra han over, men jeg vil tillegge at frostskader ofte kommer med fuktige føtter og dårlig vedlikehold av dem. det beste "trixet" for å ungå frostskader er å ta en ekstra "tørkerunde" før du går ut av teltet/vogna (selv om dem ikke virker våte eller fuktige) på vinter er det såla med ullen ned i skoa og ullsokker, er bena tørre kommer du ikke til å få frostskader. husk; det er ikke bare frostskader som kan sette deg ut av spill, om bena er veldig fuktige kan du få noe som kalles "skyttegravsfot" og det gjør ekstremt vondt, så husk å tørke bena om du har ledig tid. (hilsen gammel medic som så det meste av ben skader under øvelse;) ) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Man utfører da "sibir" hver kveld i felt, samtidig som man tar en liten vask og tørk av beina. Gjør man dette skal man holde seg unna "skyttergravsfot". Sibir: Sjekk, vask og tørk av føtter som utføres hver kveld i felt. Vår lagfører sjekket de også for skader og følsomhet hver kveld på alle sammen. Jeg er noe usikker på om dette er ett krav. Sibir er ekstremt nyttig, jeg fikk f.eks avdekket trykkskader under føttene på en øvelse, endte med fritak fra den ene sekken jeg hadde. Ingen i troppen min fikk noe skader på føttene noen gang(utenom mine trykkskader), jeg tror vi kan takke "sibir" for en del av det. Endret 30. juni 2010 av aklla Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Hvilke å bruke til vintertjeneste? De du får utlevert, ulla skal NED i skoen for at de skal ha noe særlig effekt. Mange som ikke vet det Jeg har dempesåler i mine sko, som jeg fikk av sykepleieren. Tror det er Sola også. Veldig ubehagelig å gå med de første dagene, men så former de seg etter foten din. Syns nå at de er mye deiligere å gå med enn ullsålene. Når det gjelder sokker, så er det greit å bruke ullsokker om sommeren også. De lukter ikke like mye som bomulssokker. Og føttene får puste litt + at du får en diggere dempefølelse av ullsommer enn bomull. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Kommer jo an på tjenesten man har, og hvor kaldt det er, men i 30 minus og nedover på skalaen er det hvertfall for meg umulig å ikke fryse på føttene, selv med ullsokker, ullsåler med ulla ned og fotposer med liggeunderlag. Dette gjelder også samtlige i laget mitt. Trikset for å unngå frostskader er i tilegg til sibir å holde tær og føtter i bevegelse, særlig viktig når man må ligge stille på f.eks OP. Gjerne få hvilt føttene oppå noe så de ikke ligger rett mot underlaget/snøen. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Ta av skoene når du har muligheten for det inni teltet. Og sørg for å bytte til rene, tørre ullsokker og smør skoene ordentlig inn med skokrem så de ikke lekker. Kaldt blir det nok uansett. Har vært i felt i snø og jævlig mange minusgrader flere ganger før, og det var kaldt uansett hva og hvor mye man har på beina. Men det sies at det ikke bare er kulden som tar knekken på deg i form av frostskader. De fleste får frostskader under mild klima rundt 0 til -2 grader C. Ihvertfall etter hva vi har lært. Men fotposer er gull da.. Kan også klippe til et isolasjonslag av liggeunderlaget mellom posene og feltskoene dine. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Ta av skoene når du har muligheten for det inni teltet. Og sørg for å bytte til rene, tørre ullsokker og smør skoene ordentlig inn med skokrem så de ikke lekker. Kaldt blir det nok uansett. Har vært i felt i snø og jævlig mange minusgrader flere ganger før, og det var kaldt uansett hva og hvor mye man har på beina. Men det sies at det ikke bare er kulden som tar knekken på deg i form av frostskader. De fleste får frostskader under mild klima rundt 0 til -2 grader C. Ihvertfall etter hva vi har lært. Men fotposer er gull da.. Kan også klippe til et isolasjonslag av liggeunderlaget mellom posene og feltskoene dine. Regner med at det blir rundt -22 osv. men skal sies at det ofte blir kaldere på Trandum. Da er det bare å bytte over til ullsåler, fotposer, ullsokker og fyre på med skokrem? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå