mac_gyver Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Leser nå at de fire avdøde, norske soldatene alle var i Sjøforsvaret. Nå er jeg ikke mye belest om det norske militæret osv. men dette virker jo ikke helt logisk siden det ikke er mye sjø i Afghanistan? Hvorfor brukes da Sjøforsvaret, og hvilke avdelinger i Sjørforsvaret tjenestegjør i Afghanistan? Er det spesielle avdelinger f.eks? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Ikke at jeg er noe ekspert, men kystjegere og marinejegere har enorm militær kompetanse, og da er de nok kvalifisert til å gjøre disse oppgavene på land. Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Kystjegerkommandoen og Marinejegerkommandoen er to av avdelingene som utgjør Marinens Jegervåpen. Dette er en spesialavdeling, altså små avdelinger med spesialkompetanse. De er topptrente og KJK kan minne om Marineinfanteri. Samtlige i disse avdelingene går gjennom en hard opptaksperiode og en svært krevende utdanning. Med andre ord, de er noe av det beste forsvaret kan stille med. De kan operere nesten alle slags miljøer. Sjøforsvaret har som de andre forsvarsgrenene, administrative avdelinger/stillinger og logistikk-avdelinger som brukes i utenlandstjenester som krigen i Afghanistan. 2 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Bare for å kommentere, så kan det også være soldater som har gått Sjøforsvarets Befalsskole. Lenke til kommentar
Struktur Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Har man muligheten til å verve seg, og bli sendt til Afghanistan, etter endt førstegangstjeneste i Sjøforsvaret? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Ikke alle i Sjøforsvaret er på båt, akkurat som ikke alle i Luftforsvaret enten flyr eller arbeider med flyteknisk. Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Har man muligheten til å verve seg, og bli sendt til Afghanistan, etter endt førstegangstjeneste i Sjøforsvaret? Hva gjorde du i førstegangstjenesten da? Det er flere avdelinger i Forsvaret man kan søke opptak til, da har det ikke noe å si hvor du har hatt førstegangstjeneste. For å nevne noen: Telemark bataljon, HJK/FSK, Fjernoppklaring i Etteretningsbn, MJK, KJK. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Det har veldig mye å si for TMBN hva du har gjort i førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Har man muligheten til å verve seg, og bli sendt til Afghanistan, etter endt førstegangstjeneste i Sjøforsvaret? Hva gjorde du i førstegangstjenesten da? Det er flere avdelinger i Forsvaret man kan søke opptak til, da har det ikke noe å si hvor du har hatt førstegangstjeneste. For å nevne noen: Telemark bataljon, HJK/FSK, Fjernoppklaring i Etteretningsbn, MJK, KJK. Eller som sjåfør... Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Det har veldig mye å si for TMBN hva du har gjort i førstegangstjenesten. Joda, men teknisk sett kan du ha tjenestegjort så og si hvor som helst. At det teller veldig positivt med relevant bakgrunn er jo såklart. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Det har jeg da heller ikke sagt noe i mot, det var du som påsto at "da har det ikke noe å si hvor du har hatt førstegangstjeneste" Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 (endret) sant det.. Ser ikke for meg en velferdsassistent løpe rundt i afghanistan. Endret 14. juli 2010 av baBuShKa Lenke til kommentar
Lyspaere Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 sant det.. Ser ikke for meg en velferdsassistent løpe rundt i afghanistan. ?? Snakker om? Det burde vært minst 1 velferdsass per norske leir. Ingen tvil. Velferdstilbudet er alt for svakt i afghanistan Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Ser den, tenkte meg ikke helt om før jeg skrev det. Men poenget er at de ser på hvilken tjeneste du har hatt. Mange som vil inn i TMBN, kommer ikke inn på opptaket engang. Ofte fordi de har tjenestegjort i Sjøforsvaret. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Mitt tips: 1. Søk LB (Lærling befal) i forsvaret. 2. Fortsett i TMBN eller FKKIS etter endt lærlingtjeneste. Der vil du få en aktiv og operativ tjeneste innen IKT i forsvaret. Er du interessert i grønn tjeneste med en gang, kom deg inn i førstegangstjenesten (hæravdeling). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå