LillyBi Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg er innvandrer kvinner og ha ganske bra utdanning som mastergrad i utviklings studier fra NTNU i Trondheim,også jeg jobber hardt med norsk språket mitt så at jeg kan ganske bra norsk.Men det er veldig vanskelig å komme seg i arbeid blant annet. Jeg har søkt jobb , men det er nesten umulig.Jeg får bare renhold og avisbud.Det sårer meg veldig mye og det virker at jeg ikke skal bruke utdanningen min i Norge. Hvordan kan innvandrer få arbeid,bra liv,penger og lever normalt som nordmenn i Norge? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Det er hardt for alle å få jobb, ikke bare innvandrere. Særlig for utdanning innenfor et spesifik rettingslinje. Disse jobbene er ikke mange, og folk som sitter i de vil som regel være sittende lenge. Enaste jeg kan tenke meg er sikt litt lavere innenfor det yrket du ønsker, og jobb deg oppover. Nå er ikke livet sånn at "Nå har jeg utdanning, og derfor SKAL jobbe med det", tingene fungerer ikke alltid sånn som du skulle ønske. Endret 28. juni 2010 av AvidGamer 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Om norsken din på søknaden er like dårlig som du har skrevet her kan det være en del av grunnen. Selv om du sikkert etter forholdene skriver veldig bra, så hjelper det lite når arbeidsgiver kan velge noen som snakker og skriver perfekt norsk, og har samme utdanning som deg. Som AvidGamer nevner så er det heller ingen selvfølge at du går rett ut i den jobben du er utdannet til, ofte blir det utdannet flere personer enn det finnes jobber i yrket. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Utviklingsstudier er nok ei litt for spesifisert utdanning til at det er så mange jobber å søke på. Arbeidsplassane du kan velge mellom er stort sett ideelle organisasjoner og nokre få statlige stillingar. Det er med andre ord ikkje eit skrikande behov personar som har studert utviklingsstudier. Men du må nesten berre halde eit auge med arbeidsmarkedet og være klar til å søke om det dukker opp noke. Du bør også være villig til å flytte på deg sidan det å være låst til ein fast geografisk plass vil gjere det endå vanskeligare å få seg jobb. DEt vil derfor være ein stor fordel om du flytter dit du eventuellt finner ei ledig stilling. Så kan du heller søke om jobb der du helst vil bu etter å ha fått litt praktisk arbeidserfaring. Med relevant arbeidserfaring står du langt sterkare når du søker jobb. Ein anna ting eg lurer på er korleis du går fram når du søker jobb, reinhaldsjobbar og avisbudjobbar er ikkje jobbar du får tilbud om når du søker jobb med mastergrad. Så då er spørsmålet, sender du ein søknad som er for generell til at den viser til din utdanning og kva du ønsker å jobbe med, eller er dette jobbar du får tilbud om gjennom andre kanaler utan å søke? 2 Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Det er vel et generelt problem at folk med utelandsk navn ikke engang får CVene sine lest eller blir innkalt til intervju for den del. Trist er det men det er ikke noe man får gjort med over natta. Det er vel bare å bite sammen tenna å skrive søknad etter søknad og ikke gi opp selv om det kan virke håpløst nå Stå på og lykke til! 1 Lenke til kommentar
radlekatt Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Jeg er innvandrer kvinner og ha ganske bra utdanning som mastergrad i utviklings studier fra NTNU i Trondheim,også jeg jobber hardt med norsk språket mitt så at jeg kan ganske bra norsk.Men det er veldig vanskelig å komme seg i arbeid blant annet. Jeg har søkt jobb , men det er nesten umulig.Jeg får bare renhold og avisbud.Det sårer meg veldig mye og det virker at jeg ikke skal bruke utdanningen min i Norge. Hvordan kan innvandrer få arbeid,bra liv,penger og lever normalt som nordmenn i Norge? Så lenge dere holder dere for dere selv, har rasistiske holdninger overfor oss nordmenn, og bruker religionen deres som unnskyldning for alt mulig, så vil dere ikke få en bra jobb, et bra liv, og leve som nordmenn. Integrering handler ikke bare om å gli inn på arbeidsplassen, men i samfunnet ellers også. Radlekatt Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Jeg er innvandrer kvinner og ha ganske bra utdanning som mastergrad i utviklings studier fra NTNU i Trondheim,også jeg jobber hardt med norsk språket mitt så at jeg kan ganske bra norsk.Men det er veldig vanskelig å komme seg i arbeid blant annet. Jeg har søkt jobb , men det er nesten umulig.Jeg får bare renhold og avisbud.Det sårer meg veldig mye og det virker at jeg ikke skal bruke utdanningen min i Norge. Hvordan kan innvandrer få arbeid,bra liv,penger og lever normalt som nordmenn i Norge? Så lenge dere holder dere for dere selv, har rasistiske holdninger overfor oss nordmenn, og bruker religionen deres som unnskyldning for alt mulig, så vil dere ikke få en bra jobb, et bra liv, og leve som nordmenn. Integrering handler ikke bare om å gli inn på arbeidsplassen, men i samfunnet ellers også. Radlekatt Jeg ser ikke hvor hun har kommer med rasistiske holdninger ovenfor nordmenn? En spørreundersøkelse, blant annet på spørsmålet: Bør innvandrere og nordmenn leve mer sammen (integreres mer) enn i dag?, svarte 93% av de med muslimsk bakgrunn ja på spørsmålet, http://pub.tv2.no/mu...lim_248757a.pdf Endret 2. juli 2010 av PrettyBoy Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Jeg er innvandrer kvinner og ha ganske bra utdanning som mastergrad i utviklings studier fra NTNU i Trondheim,også jeg jobber hardt med norsk språket mitt så at jeg kan ganske bra norsk.Men det er veldig vanskelig å komme seg i arbeid blant annet. Jeg har søkt jobb , men det er nesten umulig.Jeg får bare renhold og avisbud.Det sårer meg veldig mye og det virker at jeg ikke skal bruke utdanningen min i Norge. Hvordan kan innvandrer få arbeid,bra liv,penger og lever normalt som nordmenn i Norge? Så lenge dere holder dere for dere selv, har rasistiske holdninger overfor oss nordmenn, og bruker religionen deres som unnskyldning for alt mulig, så vil dere ikke få en bra jobb, et bra liv, og leve som nordmenn. Integrering handler ikke bare om å gli inn på arbeidsplassen, men i samfunnet ellers også. Radlekatt I Stereotype. It's faster. For alle innvandrerer er helt like, ikkesant ? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Nå er det ikke akkurat slik at bedrifter går mann av huse for å ansette mennesker med master i utviklingsstudier. Det er nok like trangt for etnisk norske med samme utdanning, men de blir prioritert foran deg fordi de rett og slett er bedre egnet pga. språkkunnskaper. Hva slags jobber har du søkt på? Har du kompetanse innenfor de jobbene? Har du vært på mange intervjuer? Hvorfor søker du avisbud og renhold hvis det er jobber du ikke ønsker? Har du bedt om tilbakemelding på hvorfor du ikke var aktuell for jobbene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå