steff1232145 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 cdi-boksen har gått på yamaha 30hk, 3 sylindra, autolube, 1997 modell og jeg trenger ny:s På IB-motor ville de ha 5000kr for en ny boks:o Er det noen som vet om noen billigere steder? takker mye for svar:D Lenke til kommentar
Golito Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 boats.net:) Delen du trenger ser ut til å koste 2400 hos dem,så billig er den uansett ikke.. I tillegg til 2400 kommer momst og frakt, har handlet hos dem før og er fornøyd:) Lenke til kommentar
Kasper22 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Kan hende du får tak i en billigt brukt her http://www.frodedahl.no/motordeler.htm Lenke til kommentar
steff1232145 Skrevet 4. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2010 Jeg har sett litt på boats.net men kan ikke finne ut av hvilken modell jeg har. Er det noen som kan hjelpe meg:S her er det som står på høyre siden av motoren: CE 2000 japan 6j8-88 22,1 kw 59-66 kg model 01. Og dette står på venstre siden: yamaha 30dmho 6j8 L 409769 s made in japan. Er det noen som skjønner noe av dette? Jeg må vel vite hvilken modell jeg har for å kjøpe en cdi-boks. Dette haster så det er bare å skrive;) Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Sa du ikke at motoren var 1997 modell da? Lenke til kommentar
Kasper22 Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Hvis du trenker på årsmodell så er det en 2001 modell. Motor modellen er 30DMHO motor koden er 6j8 og serienummeret er 409769. Lenke til kommentar
steff1232145 Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 ok, takk skal du ha. Ja jeg trodde det var en 1997 modell men tok visst feil:p Lenke til kommentar
steff1232145 Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Jeg har funnet en cdi-boks som heter 6j8-H0. Er det noen som vet om denne vil funke som en erstatning for 6j8-H2? Det er forskjellige kontakter men det går jo an å lodde fort. + at det er en blå og en brun kabel som kommer ut av den nye som jeg fant. Noen som vet hva disse er til? Lenke til kommentar
Kasper22 Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Tror ikke jeg ville satset på den nei, blir kan fort bli mye krøll. Er du forresten helt sikker på at det er CDI boksen din som er problemet med motoren ? Lenke til kommentar
steff1232145 Skrevet 5. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2010 Det er enten cdi-boksen eller spolene som har gått i stykker. Men nå som jeg kanskje kan få tak i en cdi-boks tenkte jeg at jeg skulle teste det og se om det virker. Lenke til kommentar
Kasper22 Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Tror jeg hadde droppet å koble på en cdi-boks som ikke passer i utgangspunktet,du kan fort ødelegge mer på motoren. Nå vet jeg ikke hvordan du har feilsøkt, men det er jo fort gjort å sjekke med et vanligt måleapparat om du får strøm fra spolen inn på cdi-boksen, og ev. om du får strøm fra cdi-boksen til coilene. Det enkleste du kan teste hvis motoren er helt død, er å koble fra dødmannsknappen(den hvite ledningen) og sjekke om det er liv i motoren da.Hvis du bruker fjernstyring kobler du fra kontakten til den og. Lenke til kommentar
steff1232145 Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 Jeg har ikke feilsøkt cdi-boksen eller spolene fordi jeg mangler verdier for kablene. Noen som vet hvor mange volt det skal gå inn i cdi boksen? ut av den? og eventuelt andre verdier? Lenke til kommentar
Kasper22 Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Verdiene er oppgitt i"peak volt", som er toppene av vekselstrøms kurven. Til det trenger du et eget apparat. Men du kan prøve å måle motstand over spolen, tipper du skal få noen kilo-ohm på den. Du kan og måle vekselstrøm ut fra spolen når du drar i snora, det bør ivertfall gi noen volt. Det samme er det med coilene, mål om du får noe strøm i ledningene som går til coilene (mål mellom jord=motorblokka og hver av de 3 ledningene som går til coilene) Men den vanligste feilen er at dødmanns-bryteren er utslitt,eller at "klypa" du setter i den er for dårlig.Feiler denne går all strømmen til jord,og motoren har ikke gnist på noen plugger. Hvis du drar fra hverandre den hvite koblingen som jeg nevnte, så har du koblet ut den, og kan prøve å starte motoren. Lenke til kommentar
steff1232145 Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 dødmannsknappen var noe av det første jeg gjorde. Og jeg kan få motoren til å svive så dødmannen er ikke problemet... Men jeg lurte på om noen kunne gi meg volt/amper/ohm på forskjellige kabler slik at jeg kunne feilsøke cdi-boksen og spolene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå