Gå til innhold

fersk pizza fra ICA MAXI ikke merket riktig

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Saken er som dette. Jeg kjøpte en pizza fra ICA MAXI idag som var merket med "Pizza kylling kald". Har kjøpt lik pizza tidligere uten problemet jeg fikk idag.

Tingen var at ICA har hevet på små skinkebiter som ikke jeg så før jeg hadde stekt den og skulle ete pizzaen med kona. Min kone spiser ikke svinekjøtt av kultur og religionsårsaker så det endte med en ergelig stemning og kun middag på meg.

Så er spørsmålet mitt. Er det lov til å legge på skinke på en pizza uten å opplyse om det? Og har jeg en reklamasjonsak her hvor jeg kan kreve pengene tilbake?. Jeg spiste litt over halve pizzaen. Fordi den var jo stekt. men har 3 stykker som ligger igjen.

Kron

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha noen regler å vise til blir dette bare synsing:

Du kan neppe forvente at ICA får noen "straff" for å ha skinke på pizzaen.

Derimot vil jeg mene at du helt klart har en reklamasjonsrett. Dersom pizzaen selges som kyllingpizza og skinke/svinekjøtt ikke er nevnt på pakken eller i innholdsfortegnelsen er det en mangel. Man forventer ikke skinke på en kyllingpizza.

Ta med deg et stykke og be om å snakke med ferskvareansvarlig. Men hold en saklig tone: Det er ikke sikkert de har tenkt over problemstillingen engang. Et vektig argument må være at man må kunne stole på innholdsfortegnelsen.

Eventuelt hvis pizzaen ikke er produsert "lokalt", og/eller man ikke ønsker å konfrontere sin lokale butikk, går det også an å ta bilde av den og sende en saklig brev til ICA om saken. Kan hende du får en pakke med diverse matvarer i retur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det står nok at det var skinke på den i innholdsfortegnelsen. Kan ikke ha alle ingrediensene i overskriften.

Nei det gjorde nok ikke det du. Det var ingen innholdsfortegnelse kun overskrift.

Lenke til kommentar

Men hvis skinke var et så stort problem - hvorfor ble så mye spist da? Jeg kan liksom ikke se for meg at "mangelen" (Er nokså uvanlig selv her på forumet at vi faktisk diskuterer mangel ved en pizza, herav "") medførte noe praktisk ettersom forbruker likevel konsumerte rimelig mye av den. (Forstår likevel ubehaget mhp kona til TS - og sier dermed ikke at det er riktig, eller bra det som skjedde, men fra mitt ståsted så virker det litt som å kjøpe pizza, spise mye av den, men i forargerlsen over ICA sin slapphet også ønske penger tilbake)

Lenke til kommentar

trodde all slik mat skulle ha en innholdsfortegnelse jeg.

og ang om du har en sak så tviler jeg på det, du kan gå å klage til ica å fotelle hvordan situasjonen ble på grunn av manglende merking, etter å stekt og spist halve pizzaen tror jeg nok det blir vanskelig å reklamere på den.

Lenke til kommentar

Så vidt som eg kan sjå så finner eg ingen unntak som gjer at ein lokal produsent kan la være å oppgi innholdet i produktet.

Forskrift om merking mv av næringsmidler

Når det er sakt så er det heller ikkje sakt at kva dyr kjøttet kjem frå skal oppgiast.

Ein anna ting er jo det innlysande spørsmålet:

Var det skinke av svin på pizzaen eller var det skinke av kylling?

Eg skal helt ærleg seie at eg har problemer med å sjå forskjell, og "pizza kylling" treng vel på ingen måte bety at det kun er fine stykker av kyllingbryst og ingen andre typer kyllingkjøtt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Men hvis skinke var et så stort problem - hvorfor ble så mye spist da? Jeg kan liksom ikke se for meg at "mangelen" (Er nokså uvanlig selv her på forumet at vi faktisk diskuterer mangel ved en pizza, herav "") medførte noe praktisk ettersom forbruker likevel konsumerte rimelig mye av den. (Forstår likevel ubehaget mhp kona til TS - og sier dermed ikke at det er riktig, eller bra det som skjedde, men fra mitt ståsted så virker det litt som å kjøpe pizza, spise mye av den, men i forargerlsen over ICA sin slapphet også ønske penger tilbake)

skinke er ikke noe problem for meg. Så hadde ingen problemer med å spise den. Men pizzaen var ment som middag til 2.

Var det skinke av svin på pizzaen eller var det skinke av kylling?

Det var garantert skinke av gris. Både fargen og smaken tilsa det. Dessuten har jeg kjøpt samme pizza før og da var ikke disse små skinkebitene der.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Høyrest ikkje ut som noko meir enn ein feil frå den som laga pizzaen, eventuelt fabrikken. Så sant problemet ikkje gjentar seg ser eg ikkje grunn for å kave seg så veldig opp. Du kan jo gjere det veldig enkelt og ta kontakt med Ica.

Lenke til kommentar

Skinke og kylling høres ut som en rar kombinasjon ser ikke for meg at noen som selger pizza ville valgt det på en pizza med mindre kunden spør om det.

Jobber selv på pizzabakeren og vi har ofte folk som ikke spiser svin pga religion og da tar vi hensyn til det og bytter ut bacon osv. med noe de foretrekker :)

Det du kan gjøre er og ta med pizzaen du har i gjenn og vise dem dette og forklare historien også vill du mest sannsynlig få en gratis pizza eller rabatt det kan også hende du ikke får noe.

Lenke til kommentar

Det står nok at det var skinke på den i innholdsfortegnelsen. Kan ikke ha alle ingrediensene i overskriften.

Nei det gjorde nok ikke det du. Det var ingen innholdsfortegnelse kun overskrift.

Det er høyst besynderlig. Tatt vare på emballasjen? Eventuelt hva heter denne pizzaen eller var den laget av de ansatte i butikken?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Saken er som dette. Jeg kjøpte en pizza fra ICA MAXI idag som var merket med "Pizza kylling kald". Har kjøpt lik pizza tidligere uten problemet jeg fikk idag.

Tingen var at ICA har hevet på små skinkebiter som ikke jeg så før jeg hadde stekt den og skulle ete pizzaen med kona. Min kone spiser ikke svinekjøtt av kultur og religionsårsaker så det endte med en ergelig stemning og kun middag på meg.

Så er spørsmålet mitt. Er det lov til å legge på skinke på en pizza uten å opplyse om det? Og har jeg en reklamasjonsak her hvor jeg kan kreve pengene tilbake?. Jeg spiste litt over halve pizzaen. Fordi den var jo stekt. men har 3 stykker som ligger igjen.

Kron

1. Er det verd kaloriene det tar å reklamere?

2. Hvor langt unna er ICA? Bensin er dyrt nå for tiden, busskort likeså.

3. Hva er sjansen for at en eventuell barmhjertig gud følger med på hva slags kjøtt du putter i deg?

4. Tror kona di at sjelen din er tapt siden du spiser svinekjøtt?

5. Fører ikke dette til spenninger dere imellom?

6. Leste du innholdsdeklarasjonen, eller var dette fra ferskvaredisken? Spurte du i ferskvaredisken?

7. Er ikke dette en sak for høyesterett?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Måtte bite meg skikkelig i leppa for ikke å begynne å le...

Altså, selvsagt har du krav på å få kylling på en kyllingpizza, og ikke skinke.

DOG, er jo dette for de aller fleste en fillesak, og slike feil skjer. Jeg vil tro du har krav på pengene tilbake, men... hvor mye penger sparer på du på å reklamere på tre-fire av ICAs egenproduserte pizzaer? 30kr? En femtilapp? :)

Når det gjelder religion og kultur og slikt blir det for dumt å ta opp det her, men Lilac1 er inne på et par ting. Og den som vil spise hundrevis av torturerte kyllinger men ikke kan ha i seg ett stykke gris får egentlig bare gå sulten... :)

Lenke til kommentar

Det er sant at feil kan hende, men en slik grov feil skal ikke hende. Hva om vedkommende er allergisk? Folk kan gjerne si det er en fillesak men den har stor betydning for mange at etiketten på produktene er riktige.

En slik tilbakemeldinger er igjen svært viktig for ICA for at en slik feil ikke skal hende igjen.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar

Det er sant at feil kan hende, men en slik grov feil skal ikke hende. Hva om vedkommende er allergisk? Folk kan gjerne si det er en fillesak men den har stor betydning for mange at etiketten på produktene er riktige.

Jeg har aldri hørt om en kjøttallergi foruten fiskeprotein (selv om en kjapp googling ser ut til å bekrefte at det eksisterer dog er ekstremt sjeldent), og TS sier jo at det var på grunn av religiøse årsaker. Således har hun nok heller, som de fleste her i verden, en mental sykdom som heter religion og overtro.

Det er selvsagt at en kyllingpizza bør inneholde kylling. Det er det vel ingen diskusjon om.

Lenke til kommentar

Hei. Har vært inne på din bloggside og ser at du desverre har fått kyllingpizza som inneholder skinkebiter. Jeg jobber på Kundekontakten til ICA Norge.Dette er jo meget beklagelig. Siden du bor i Arendal regner jeg med at du har kjøpt pizzaen på ICA Maxi Arendal. Jeg har snakket med butikken og de beklager det som har skjedd. De vil gjerne at du tar kontakt med butikken. De vil så gi deg et gavekort på 200 kroner som kompensajson for dette.

Hilsen Solveig Slattum

Endret av solslattum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...