Gå til innhold

Vil bytte ut Ixus 800is

Anbefalte innlegg

Har en god stund hatt et Canon Ixus 800is, og vært fornøyd med det.

Nå er bl.a skjerm ganske slitt, og det er vel kommet bedre kameraer etterhvert?

Noen som har noe forslag? Gjerne billigere enn dette var i sin tid, jeg trenger vel ikke noe toppmodell for å overgå dette gamle kameraet :) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha tilnærmet samme bildekvalitet som på Ixus 800 IS, bør du i det minste gå for en av toppmodellene i Ixus-serien. Ixus 210, eller aller helst Ixus 300 HS er i såfall aktuelle. Ikke fall for fristelsen til å gå for en rimeligere Ixus (eller av et annet merke), da er det stor sjanse for at du blir skuffet over bildekvalitet og kvalitetsfølelse.

Vil du ha minst like bra bildekvalitet som Ixus 800, bør du se på Canon Powershot S90. Er du villig til å snuse på andre merker, har Panasonic gode kamera som ZX1 og ZX3.

Lenke til kommentar

Det som har skjedd på kompaktkamerafronten siden 2006 er i hovedsak bedre videofunksjon og bedre menyer. Det har egentlig ikke skjedd så mye med bildekvaliteten siden da fordi bildekvaliteten i stor grad styres av optikken og den har utviklet seg fint lite siden da. God optikk koster penger og tar plass. Derfor har ikke kameraene blitt noe mindre siden den gangen og prisen gir en pekepinn på bildekvaliteten.

Siden du er fornøyd med Ixus 800 IS, bortsett fra den slitte skjermen, så vil jeg anbefale deg å prøve å reparere (polere) skjermen eller klistre på en selvklebende skjermbeskytter og se om det hjelper.

Noen andre nyheter i kameramarkedet er at det har kommet en rekke vanntette og robuste kameraer og den ny klasse kameraer kalt speilløse systemkameraer. Sistnevnte er en del større og tyngre enn Ixus 800 IS, men kan takket være mye større bildesensor og utbyttbar optikk gi bedre bildekvalitet enn kompaktkameraer. Disse kameraene er generelt dyrere enn det Ixusen kostet deg i sin tid.

Lenke til kommentar

...

Det har egentlig ikke skjedd så mye med bildekvaliteten siden da fordi bildekvaliteten i stor grad styres av optikken og den har utviklet seg fint lite siden da.

...

Canon Ixus 800is "35-140mm"

Om det ikke har skjedd så mye kvalitetsmessig med optikken, så har det skjedd noe brennviddemessig. Særlig i den vide enden av zoomen.

Det er nå ikke uvanlig med "24-25mm", og vanlig med "28mm" i den vide enden av objektivet.

Det er merkbart kjekkere med "24-28mm" innendørs og på vide scener enn "35mm".

Brennviddesammenligningsverktøy

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser hva dere mener. Et nytt kamera er ikke nødvendigvis bedre enn det gamle.

Bildene til Ixusen er jeg fornøyd med. God optikk er viktigere megapiksler, jeg skal ikke lage reklameplakater heller :)

Men som dere nevner; skjerm, menyer o.l. er vel bedre idag. I tillegg er det hyggelig å kunne filme i 720p hvis det passer seg.

Jeg synes det er enklest med et lite kompaktkamera istedetfor å ha superzoom/speilrefleks/videokamera.

Det var vel tidligere en 800-seie og så 900-serie. Er det 300 HS som er tilsvarende (eller bedre enn) mitt kamera idag?

Ser det ligger rundt 2800kr, og det er jo ikke alt for galt .

Så bl.a på Sony DSC WX1 som kom godt ut i enkelte tester. Bl.a ved lite lys. Denne kjører de helt ned i 1990 nå.

Men den er kanskje en helt annen klasse?

Beklager at jeg ikke er så oppdatert, men sånn er det, kjøpte jo sist i 2006 :)

Lenke til kommentar

WX1 får skryt for god bildekvalitet i lav belysning (det vil si, litt bedre enn tilsvarende modeller), mens ingen så langt har ropt Hurra! for bildekvaliteten i god belysning, sammenlignet med de argeste konkurrentene.

Hvordan den er sammenlignet med Ixus 800 er jeg faktisk ikke sikker på. Du får nok mer kvalitet og totalt sett et bedre kamera om du går for f.eks Ixus 300 HS. Men ta en titt på Canon Powershot S90 også. Det er litt større, men det er da virkelig et mye bedre kamera også.

Lenke til kommentar

Lest en god del tester/reviews nå. Også en del om bl.a Panasonic Lumix DMC-LX3 og Canon 300 HS.

Men ser ut til at det blir til å lete opp en god pris på Canon S90 nå :) Ser ut til at jeg må rett over 3k.

Takk for gode tips :D

Lenke til kommentar

Har også en 800is som jeg trenger bytte ut. Hovedgrunnen er at iris ofte låser seg og kameraet trenger da en liten smell for å virke igjen. Dette er en kjent svakhet med Cannon.

Ellers er jeg lite forhøyd med:

-begrenset zoom

-dårlig bilde ved lav lysintensitet

-tregt kamera

-lav oppløsning på video

-Ikke støtte for sdhc eller sdxc

Har også behov for dykkehus som går ned til 40m, det er dårlig med det på nyere modeller. Som om det ikke var nok ønsker jeg et kamera som jeg kan ha med i lommen når jeg svømmer og snorkler. Har store problemer med å finne alt dette i ett eneste kamera.

Lenke til kommentar

Har også en 800is som jeg trenger bytte ut. Hovedgrunnen er at iris ofte låser seg og kameraet trenger da en liten smell for å virke igjen. Dette er en kjent svakhet med Cannon.

Virkelig? Jeg har solgt noen tusen Canon-kamera de siste åtte årene, og har aldri hørt eller sett at noen av de har feil på iris?

Ellers er jeg lite forhøyd med:

-begrenset zoom

-dårlig bilde ved lav lysintensitet

-tregt kamera

-lav oppløsning på video

-Ikke støtte for sdhc eller sdxc

Dette er ting du gjerne uansett må finne deg i om du kjøper kompakt.

Skulle du hatt mer zoom, måtte du hatt et større kamera. Når 800 IS var nytt, hadde det like mye zoom som modeller med samme størrelse. I dag er denne teknologien kommet litt videre, og du får 8x zoom i et kamera som Panasonic ZX3. Dette er omtrent på størrelse med Ixus 800 IS.

At bildene blir dårlig ved lavt lys, er på grunn av liten sensor. Skulle du hatt større sensor, måtte kameraet vært større. Minste kameraet med over gjennomsnittet stor sensor i dag, er Canon Powershot S90. Det er ikke mye større enn Ixus 800 IS er ettersom teknologien har gått videre også her.

Kameraene var trege for noen år siden. Canon var omtrent midt på treet, og du vil uansett få raskere respons av et nytt kamera i dag... ihvertall så lenge du velger et kjent merke, og ikke av de billigste kameraene til under tusenlappen.

HD video var ikke aktuelt på kompaktkamera på den tiden, men i dag har flere det. Det er imidlertid ikke så mange som har full HD video (1080p) selv om det blir flere og flere.

SDHC var en standard som ble lansert etter at Ixus 800 ble lansert. Det ville derfor fremstått som et mirakel om det støttet SDHC kort. SDXC er en helt ny standard, og det ville vært et enda større mirakel om det støttet SDXC. Alle nye kamera i dag støtter SDHC, og flere og flere støtter også SDXC, men ikke alle tror jeg.

Jeg har selv hatt et Ixus 800 IS, og som et lite lommekompakt kamera, synes jeg det virket veldig bra i forhold til de fleste konkurrentene.

Har også behov for dykkehus som går ned til 40m, det er dårlig med det på nyere modeller. Som om det ikke var nok ønsker jeg et kamera som jeg kan ha med i lommen når jeg svømmer og snorkler. Har store problemer med å finne alt dette i ett eneste kamera.

Vil du ha et kamera som er vanntett i seg selv, går det ofte på bekostning av bildekvalitet. Så vil du ikke forsake dette, må du få tak i et kamera som har dykkehus tilgjengelig. Men da blir de ganske store og klumpete... og de er ofte dyre også.

Lenke til kommentar
Virkelig? Jeg har solgt noen tusen Canon-kamera de siste åtte årene, og har aldri hørt eller sett at noen av de har feil på iris?
Søkte på nettet etter andre med samme problem som meg og fant et forum med flere med samme problem. De påstod i alle fall det far en kjent svakhet.

Dette er ting du gjerne uansett må finne deg i om du kjøper kompakt.

Skulle du hatt mer zoom, måtte du hatt et større kamera. Når 800 IS var nytt, hadde det like mye zoom som modeller med samme størrelse. I dag er denne teknologien kommet litt videre, og du får 8x zoom i et kamera som Panasonic ZX3. Dette er omtrent på størrelse med Ixus 800 IS.

At bildene blir dårlig ved lavt lys, er på grunn av liten sensor. Skulle du hatt større sensor, måtte kameraet vært større. Minste kameraet med over gjennomsnittet stor sensor i dag, er Canon Powershot S90. Det er ikke mye større enn Ixus 800 IS er ettersom teknologien har gått videre også her.

Synes Powershot SX210 virker mer spennende, men formen er ikke helt lommevennlig og jeg har ikke sett dykkehus til denne.

SDHC var en standard som ble lansert etter at Ixus 800 ble lansert. Det ville derfor fremstått som et mirakel om det støttet SDHC kort. SDXC er en helt ny standard, og det ville vært et enda større mirakel om det støttet SDXC. Alle nye kamera i dag støtter SDHC, og flere og flere støtter også SDXC, men ikke alle tror jeg.
Er fullt klar over dette, men det er jo et argument for å kjøpe et nyere kamera.

Vil du ha et kamera som er vanntett i seg selv, går det ofte på bekostning av bildekvalitet. Så vil du ikke forsake dette, må du få tak i et kamera som har dykkehus tilgjengelig. Men da blir de ganske store og klumpete... og de er ofte dyre også.
Ønsker både god billedkvalitet, at det tåler noen meter vann uten stort dykkehus og at det tåler 40 meter. Ser ut til at jeg må ha 2 kameraer. Med fx Kodak Playsport som kamera nr 2, men er usikker på hvor gode stillbilder det tar.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har nettopp fått sammenlignet en gammel 800 IS jeg hadde liggende med en 300 HS lånt av en kamerat. Ville bare se hvordan 300 HS var i forhold til andre Ixus-kameraer.

300 HS har mindre kamerahus, er raskere, og har bedre lysfølsomhet.

MEN: Bildene på 800 IS er merkbart skarpere enn 300 HS! Selv med de ekstra megapikslene og CMOS-sensor, blir bilidene mindre skarpe på 300 HS hvis man forminsker bildene til 6 megapiksler. Det er også merkbar tendens til overeksponering på lyse områder i f.eks. sola.

Det kan jo være noe jeg gjør galt her, men at 800 IS har skarpere bilder er min erfaring. Det viser flere detaljer, rett og slett.

300 HS har mye bedre video, selvsagt, med 720p (1280x720). 800 IS har bare oppløsning på 640x480.

Totalt sett tror jeg faktisk jeg ville beholdt 800 IS fremfor å kjøpe 300 HS hvis man kun tar bilder og aldri video. Hvis man også vil ha 720p video i lommeformat, så kan man vurdere 300 HS.

Forresten så er Super Slow Motion-video i 300 HS veldig gøy å leke med. Oppløsningen er på bare 320x240 eller noe slikt, men det er et artig leketøy som man kan ha mye moro med.

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar

Ixus 300 HS har merkbart mindre skarpe bilder enn eldre Ixus-kameraer, og også andre Canon-serier:

http://picasaweb.google.com/oranshee/ComparisonCanonIxus300HSSD4000IsAndPowershotS90

Dette kan ha noe med CMOS-sensoren å gjøre, da den visstnok kan føre til mindre skarphet. Altså bør man holde seg unna CMOS-kameraer?

Synd dette her... Håper neste High Speed-Ixus får bedre skarphet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...