Gå til innhold

Er Speedtouch 546T2 regnet for et bra adsl modem?

Anbefalte innlegg

Er Speedtouch 546T2 regnet for å være et godt adsl modem?

Det har fungert godt hos meg på min beskjede hastighet, men skulle omsider få turbo med litt redusert fart her om dagen. 12Mbps. Da dagen endelig kom, ble det ingenting, og etter en dags feilretting senka de hastigheten ytterligere ned til 8. :(

Det har fungert utmerket inntil i dag, men nå driver nok en gang dsl-lampa og blinker innimellom. Nettet detter ut av og til. Da frykter jeg ytterligere nedsetting av hastighet =:-I

Har aldri oppgradert firmware i den. Har telenor egen firmware?

Finnes det bedre adsl modem som kanskje kan greie oppgaven bedre?

(Kan aldri tenke meg telenor skrur opp hastigheten igjen, bare for å la meg prøve men... kanskje kan man unngå ytterligere reduksjon..?!)

Nå kan det tenkes det er andre årsaker til denne "feilen" også da, men kanskje er det greit å ha et adsl modem på luringa i tilfellet.. :) ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo spør om å få tilsendt et nytt ADSL-modem, og da settes selvfølgelig hastigheten opp for å se om det nye modemet takler det bedre. Samme dersom du kjøper et eget modem, vil også hastigheten settes opp ved beskjed.

Hastigheten kan også settes på max dersom du tillatter at den eventuelt er ustabil, dog det er ingen ønskelig situasjon verken for deg eller Telenor.

Nå vet jeg ingenting om din linje mtp lenge, kobberkvalitet etc - sjekk enten kapaks selv eller legg igjen info som gjør at andre kan sjekke for deg, så kan du kanskje få et mer presist svar.

Lenke til kommentar

Kanskje var det tordenværet som hadde en finger med i spillet..?!

Nå er det i allefall greit å stabilt igjen.

Men uansett så kunne jo et reserve modem være ok.

Kapaks sier 14400, men jeg fikk altså 8. På "min side", der man kan endre hastighet var valget 12. Avstand til sentral ca 1km. Stod ikke lengde i kapaks. Synes huske det gjorde det..

Den dagen jeg skulle få 12, ble det altså ingenting. Vet jo ikke akkurat hvorfor, for de sier jo ikke så mye. Linja ok, måtte sette ned hastigheten til turbo8, fikk jeg på sms..

Det kan jo være så enkelt som dårlig linje. Kanskje finnes det modem som er værre eller bedre til å takle dårlige linjer. Antar speedtouch er en forholdsvis rimelig variant..?!

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha maks hastighet, så sjekk om Nextgentel kan levere hos deg.

Tilbyr de linje med inntil 20Mbit, så har de eget utstyr og pleier å gi den hastigheten modemet greier å synke opp med. På 1km vil du normalt ligge på 13-18Mbit om jeg skal tippe, men avhenger jo veldig av støy og kabelkvalitet.

Stipulert bruttohastighet, Trekk fra ca 15% for overhead.

adsl2_distance.jpg

Lenke til kommentar

Tror modemet er greit nok. Telenor har et nytt såkalt multimodem nå som de sender ut ved feil osv. Har vært mer tull med de modemene enn det du har der.

Vil anbefale deg å prøve å få de til å sette opp hastigheten som et forsøk igjen. En linje på 1 km. pleier vanligvis å takle 12 mbs. Dersom du igjen merker at den er ustabil så kan man i hvertfall konkludere med at det virkelig er linja og ikke andre forhold som forårsaker det.

Lenke til kommentar

Speedtouch 546 T2 har ofte defekte kondensatorer. Både mitt private, som du kan lese om her, og ett jeg har på det ene kontoret mitt hadde nøyaktig samme feilen. Dette gjør at modemet blir ustabilt, med frakoblinger, heng osv. Etter kondensatorskifte, så ble det dønn stabilt. Anbefaler derfor at du sjekker de to kondensatorene lengst til venstre og nederst på bildene for tegn til buling på toppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...