Grindal Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Heisann! Var ute og fisket ved Nevlunghavn i Larvik kommune denne formiddagen og fikk en kjemperar fisk på kroken. Denne fisken fikk jeg 10-12 stykker av på et kvarter da båten fløt over en grunne ute i fjorden. Den største var på 250 gram, og jeg har et bilde av den. Slo opp i ulike fiskebøker uten å finne noe om den fisken jeg fikk. Noen som har peiling på hva slags fisk dette er? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Tror du får nermere svar på akvaforum.no(/.com) Ligner på sånn fisk som er nede i afrika og sånt, som svømmer inn i tissen din.. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Det er en fjesing. En utrolig god matfisk* (selv om den er litt liten), den har dessuten giftpigger med ganske hissig gift (til norske farvann å være), rundt omkring står det litt forskjellig om hvor giftig den er med alt fra nødamputasjon av armer og ben via øyeblikkelig smertefull død til "omtrent som vepsestikk". Fakta ligger nok på "sånn omtrent hoggorm"-nivå, dvs. skikkelig dritvondt om du er heldig og alvorlig allergisk reaksjon om du er uheldig. Giftpiggene sitter på gjellelokket og på de 2-3 fremste ryggfinnestrålene. Skulle man bli stukket er det lurt å varme stikkstedet i så varmt vann du orker, for giften består av ett protein som denaturerer ved ca. 40-45oC. *Prøv filèer sammen med fenikkel og (litt) løk innpakket i folie og lagt på grillen. Lenke til kommentar
Grindal Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 ja, vist dæven! takker for svar:P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå