Akidon Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Kortversjon: -Leds lyser før start. -PSU fungerer normalt. -PC må jumpstartes ved å kortslutte grønn power on med jord. Hva gjør at pc ikke starter normalt? Lengre versjon: Pcen min synger på siste verset nå. Var så vidt jeg fikk liv i den i dag etter strømmet hadde gått på grunn av torden. Nå har pcen min vert litt kødden å få liv i en stund, så tror ikke det var lynet som gjorde utslaget egentlig. Stort sett når jeg har startet den det siste året har jeg måttet holde inne på knappen en stund før den starter. Når den først er i gang er det ikke noe problem. I dag gikk ikke dette. Det lengste jeg kom med den metoden var at noen vifter starte i et halvt sek før de stoppet igjen. Så jeg testet om PSU virket med bindersmetoden. Den var ok. Jeg fant så ut at jeg fikk prøve å jumpstarte den mens atx kontakten var koblet i. Noe som fungerte "fint". Fikk litt bluescreen til å begynne med men det ordnet seg i alle fall. Er uansett ikke samme problemet antagelig. Selve HK har lys før pc starter så 5V standby gir spenning. Det jeg da lurer på er om den er nok. Eventuelt om det er noe annet som kan gjøre at den ikke vil starte. Finnes det noen programer som måler stand by spenningen? Prøvde med speedfan og smart guardian, men så ikke noe til den der. Lenke til kommentar
Molbo Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Kortversjon: -Leds lyser før start. -PSU fungerer normalt. -PC må jumpstartes ved å kortslutte grønn power on med jord. Hva gjør at pc ikke starter normalt? Lengre versjon: Pcen min synger på siste verset nå. Var så vidt jeg fikk liv i den i dag etter strømmet hadde gått på grunn av torden. Nå har pcen min vert litt kødden å få liv i en stund, så tror ikke det var lynet som gjorde utslaget egentlig. Stort sett når jeg har startet den det siste året har jeg måttet holde inne på knappen en stund før den starter. Når den først er i gang er det ikke noe problem. I dag gikk ikke dette. Det lengste jeg kom med den metoden var at noen vifter starte i et halvt sek før de stoppet igjen. Så jeg testet om PSU virket med bindersmetoden. Den var ok. Jeg fant så ut at jeg fikk prøve å jumpstarte den mens atx kontakten var koblet i. Noe som fungerte "fint". Fikk litt bluescreen til å begynne med men det ordnet seg i alle fall. Er uansett ikke samme problemet antagelig. Selve HK har lys før pc starter så 5V standby gir spenning. Det jeg da lurer på er om den er nok. Eventuelt om det er noe annet som kan gjøre at den ikke vil starte. Finnes det noen programer som måler stand by spenningen? Prøvde med speedfan og smart guardian, men så ikke noe til den der. Jeg har hatt dette problemet med en gåen PSU. Den ville absolutt ikke starte om jeg ikke startet PSUen først. Det ble til at jeg brukte den ødelagte PSUen til skjermkort og en liten 300w PSU som jeg brukte til hovedkort. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) En veldig low-tech mulig feikilde er jo at startknappen din har hatt dårlig kontakt, og nå ikke har noe kontakt i det hele tatt. Det kan du jo teste veldig enkelt - bare berør grønn til jord i ett sekund før du tar den vekk fra jord igjen. maskinen burde starte fra dette, og dette er akkurat hva startbryteren på maskinen gjør - altså lager en midlertidig kortslutning til jord (impulsbryter). hvis det derimot er nødvendig å ha lang tids kortslutning mot jord før den reagerer så indikerer jo det noen annen form for feil. Når du kortslutter grønn til jord så er det jo som sagt nøyaktig det samme som om du bare holder inne startknappen permanent, så det burde være umulig at det ene fungerer men ikke det andre - ved mindre knappen i seg selv er problemet. -Stigma Endret 28. juni 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg har hatt dette problemet med en gåen PSU. Den ville absolutt ikke starte om jeg ikke startet PSUen først. Det ble til at jeg brukte den ødelagte PSUen til skjermkort og en liten 300w PSU som jeg brukte til hovedkort. Blir det så gale at jeg ikke finner ut av det så tror jeg heller jeg lager meg en bryter til å jumpstarte psu med. @Stigma Glemte å si at jeg prøvde bryteren som er loddet på hovedkortet også. Den fungerte på samme måte som hovedbryteren på frontpanelet. Trodde også først at det var dårlig kontakt til bryteren på panelet. Men kan jo vere en annen plass det er dårlig kontakt. Vanskelig å finne disse når man har dårlig ide om hvor de er. Men er hovedbryteren direkte koblet til jord og grønn ledning til psu? Er vell noe elektronikk i mellom der? Når jeg kortsluttet grønn ledning start maskinen med en gang. Men jeg måtte holde den inne en stund før den gikk av seg selv på en måte. Tror jeg i alle fall. Hadde ikke lyst til å friste sjebnen med å slå den av og på igjen. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Så langt jeg vet er start-knapen på PCer designet meget enkelt: PSUen har et "power on" signal på +5V (grønn ledning) For å starte (eller reagere på andre ting strømknappen gjør) må +5V på denne trekkes ned til +0V (eller i nærheten ihvertfall), ved for eksempel å lede til jord (svart kabel). Når grønn "power on" ledning kobles gjennom en impulsbryter (en bryter som bare er PÅ mens den holdes inne) til svart "jord" så har du startknappen. Så langt jeg kjenner til så er dette hvordan det gjøres på innebygde knapper osv. også. Den eneste forskjellen skal være at du selvfølgleig ikke jobber direkte mot PSUen, men at strømmen ledes via hovedkortet til en eller annen form for kontakt - men det skal ikke være noe ekstra logikk inolvert. Dermed: Om din startknapp ikke fungerer, men kortslutting av "power on" signalet mot "jord" gjør det så vil jeg tro at det må være noe galt med enten knappen eller kontakten på hovedkortet som dette signalet går gjennom evt. i uansett tilfelle kan du fint koble deg opp din egen startknapp dirkte på grønn og svart kabel (evt. ved å bruke den eksisterende bryteren om den fungerer ok). Hvis du gjør dette så annbefaler jeg dog en impulsbryter og ikke en permanent bryter - siden du eller vil miste alle andre funksjoner som strømbryteren har, som å bruke den til å slå av maskinen, gå i dvale osv. osv. Jeg har selv laget min egen startknapp på lignende måter i diverse casemod prosjekter, og jeg har aldri opplevd noe problemer med det eller opplevd noe som skulle tilsi at det ikke er nøyaktig slik de vanlige bryterene fungerer. Hvis du har lyst til å gå i dybden i problemer for ordens skyld og vil vite hvrfor det ikke fungerer i stedet for å bare rette feilen så kan du ta frem multimeteret og begynner med å bekrefte at det faktisk er +5v og +0v i de to kablene som går frem til startknappen din for eksempel. EDIT: angående hvordan maskinen reagerer på at grønn "power on" kortsluttes, så er det normalt at det kan være litt forsinkelse på reaksjonen i noen tilfeller. du skal ikke trenge å holde kortsluttningen mer enn en brøkdel av et sekund, men at det tar opp til 1-2 sekunder for at maskinen reagerer på en måte du faktisk kan se/høre vil jeg regne som normalt. Hvis du nettop hat tatt på PSUen eller satt i stikkontakten så trenger også systemet et par sekunder til å få standby strøm i alle kretsene slik at det kan reagere. Hvis du trykker startknapen rett etter systemet har fått standby power kan du risikere at det blir ingen reaksjon (pga. det var ingen +5v i "power on" ledningen enda som kunne reagere på at du kortsluttet den ned til +0v). -Stigma Endret 28. juni 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Så langt jeg vet er start-knapen på PCer designet meget enkelt: ...men det skal ikke være noe ekstra logikk inolvert. Det er en god del logikk involvert. Det gjelder all styring for ACPI, WOL, etc. Denne logikken kan ligge i Super I/O kretsen. Det er denne logikken som ser impulsbryteren og legger PS_ON signalet til PSU lavt. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Ok da anter jeg at det er to ting som kan ha skjed. Logikken er på tuttletur. Eller så er standby 5 volten det. Er logikken på tuttletur er det vell bare å slutte å bry seg om den. Blir vell litt det samme med spenningen. Får vell finne frem multimeter og måle litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå