Gå til innhold

Valg av nybegynner speilrefleks, lite budsjett. 2-4k.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg et speilreflekskamera, og jeg lurer på hvilket jeg skal velge.

Jeg skal ikek ha noe profesjonelt kamera med masse vanskelige funksjoner, og det skal heller ikke være dyrt. Budsjettet mitt ligger på 2000 - 4000 kr.

Kameraer jeg har sett på er:

Olympus E 420

- Anbefalt av lyd og bilde.

- Koster rundt 2500 kr med 14-42 objektiv.

- Jeg liker virkelig den lille størrelsen.

Canon EOS 1000D

- Fått Akam godt kjøp "prisen" og terningkast 4 av Dinside.no

- Koster rundt 3000kr med 18-55 objektiv.

- Mer pålitelig merke?

Er noen av disse kameraene noe tess? Er det noen andre kameraer jeg burde se på?

Endret av nikolai-n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først bør du spørre deg selv følgende spørsmål:

Hva er det du er på jakt etter i et speilreflekskamera som ikke et godt kompaktkamera kan gi deg. Det finnes svert mange gode kompaktkameraer der ute. canon's G serie er et av dem.

Dersom du ikke har planer å benytte deg av flere objektiver enn kitobjektivet ser jeg ikke poenget med speilrefleks. Dersom du også har tenkt til å kun bruke automatikken i speilreflekskameraet ser jeg heller ikke vitsen.

Bildekvaliteten fra speilrefleks kan også virke dårligere rett fra kamera dersom du sammenlikner med et godt kompaktkamera. Mange ganger er det nødvendig å gi bildene et lite boost med oppskarping, farge +++.

Men.....

Mulighetene med et speilreflekskamera er langt flere enn ved et kompaktkamera, dersom du er villig til å lære deg å bruke kameraet(alt annet enn grønn modus). Utskiftbar optikk og muligheten for flere bilder pr. sek. er de største grunnene slik jeg ser det. På kjøpet får du et fokussystem som er bedre og raskere enn hos de fleste kompaktkameraer. Samt muligheten for å sette de fleste parametre og innstillinger selv.

Konklusjonen er:

- Kjøp speilrefleks dersom du har lyst til å lære mer om foto og har lyst til å benytte mulighetene et speilreflekskamera gir deg.

- Kjøp kompaktkamera dersom du kun kommer til å bruke speilrefleksen på AUTO.

Canon 1000D (ligger på rundt 3000kr med objektiv) VIKTIG:(få med 18-55 IS og ikke den vanlige 18-55'n) IS'en er langt bedre.

Canon 450D og 500D kan jo også vurderes, disse er et steg opp fra 1000D

Nikon D3000 eller Nikon D5000 er også alternativer som bør vurderes

Alle moderne speilrefleks er gode valg, bildekvaliteten er bra på alle. Dra i en butikk å prøv. Du kan ikke gjøre et dårlig valg.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Tja, begge er vel forsåvidt flotte kameraer.

Oly'en begynner vel å dra litt på årene, mens Canon'en er litt yngere.

Fordeler for Canon:

Fysisk større bildebrikke

Enormt utvalg i objektiver

Ulemper for Canon:

Relativt stort i forhold til Olympus

Fordeler for Olympus:

Relativt lite og lett

Kortplass for både XD og CF (kan dessverre ikke "dele opp" RAW og JPEG til hvert kort)

Ulemper for Olympus:

Fysisk mindre bildebrikke (kan generere mer støy i lavlys)

P.t. svært beskjedent utvalg i objektiver.

Selv har jeg, som signaturen antyder, Canon, men foreldrene mine har en Oly 410 og det er stort sett jeg som har hjulpet/"ordnet" kameraet deres og begynner å kjenne det ganske godt. Bildekvaliteten (spesielt om du læerer deg å trekke ut RAW) er iallefall mer enn bra nok til utskrifter i A3 og også ikke helt håpløst for A2.

Canon som "mer pålitelig", vel - den diskusjonen skal iallefall ikke jeg starte, men den store fordelen drar de nok i at de har større research-avdeling, og som sagt, et helt enormt utvalg i optikk og utstyr, når du allikevel blir å kjøpe noe større og mer proft om noen år ;)

Lenke til kommentar

Jeg har lyst å lære om foto og vil utnytte de mulighetene et speilrefleks kamera har.

Jeg ser at E-420 ikke har innebygd bildestabilisator. Er dette viktig?

Bra, da bør du kjøpe kamera med speil.

Noen kameraprodusenter velge å ha bildestabiliering inne i kamerahuset, mens andre velger å ha dette i objektivene. Hverken Canon eller Nikon har bildestablisering inne i kamerahusene. Sony derimot har valgt å gjøre dette. (Her må noen rette på meg om jeg har feil)

IS/VR/OS i huset:

- Billigere objektiv

- Ser ikke bildestabiliseringen i søkeren

IS/VR/OS i objektivene:

- Man ser effekten gjennom søkeren (noe jeg setter pris på)

- IS objektiv er som ofte dyrere

Lenke til kommentar

Canon som "mer pålitelig", vel - den diskusjonen skal iallefall ikke jeg starte, men den store fordelen drar de nok i at de har større research-avdeling, og som sagt, et helt enormt utvalg i optikk og utstyr, når du allikevel blir å kjøpe noe større og mer proft om noen år ;)

Jeg har både Canon og Olympus. Og kan vel avkrefte her og nå at Canon er mer pålitelig. Har hatt feil på begge Canon-husene mine. Men ikke noe på Olympus husene ;)

E-420 er et nydelig lite hus, og kommer med et godt objektiv. Canon 1000D leveres normalt med kit-objektivet uten IS, desverre. Det er et trist objektiv rent bildemessig, så skal du gå for 1000D, så legg på kroner nok til at du fårmed IS utgaven. Jeg liker ikke finishen på 1000D, der er E-420 bedre. De litt dyrere Canon husene har ogå litt bedre finish.

1000D er noe bedre enn E-420 på høy ISO og fokuserer nok noe lettere i dårlig lys.

Et annet hus som bør vurderes, er Nikon D3000.

Lenke til kommentar

Alle dagens digitale speilreflekskameraer er gode,ville gått i en butikk og prøveholde kameraene,De er ganske forskjellige i utforming og brukervennlighet selv om alle ser like ut,enten så liker du og holde spesifikke kamera eller så liker du det ikke.

Når det gjelder Olympus ville jeg anbefale og kjøpe 5xx/6xx serien,med disse får du stabilisering,E-520 vil ligge innen ditt budsjett.

Lenke til kommentar

Var å så på E450 i butikken idag og bestemte meg får å kjøpe det. Takk for all hjelp jeg har fått.

Objektivet som følger med er " ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm ". Har dette objektivet bildestabilisator?

Lenke til kommentar

Var å så på E450 i butikken idag og bestemte meg får å kjøpe det. Takk for all hjelp jeg har fått.

Objektivet som følger med er " ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm ". Har dette objektivet bildestabilisator?

Nei og du får heller ikke innebygget stabilisering med E-450,du må nok opp i 5xx serien for og få stabilisering.

Lenke til kommentar

Ok, da tipper jeg at jeg må gå for Olympus E 520. Noen som vet om det er mye større enn E-450 ?

Nesten samme huset, bare med større grep. Jeg oppgraderte fra E-410 til E-520 i fjor sommer, og IS er definitivt godt å kort å ha... Det større grepet er også godt å ha, spesielt ved bruk av større og tyngre objektiver som 50-200/2,8-3,5.

Lenke til kommentar

Anbefaler Canon...i og med at jeg eier ett canon eos 450D, og er storfornød med dette. Vurdert dette istaden for 1000D?

Noe sier meg at du aldri har tatt i et annet systemkamera enn nettop din EOS 450D.

Til trådstarter : kom deg i en butikk og kjenn på kameraene. Alle "billigmodellene" er omtrent like gode, og alle vil gi deg mulighet til å lære deg det meste av hva fototeknikk angår. Om du velger Canon, Olympus, Pentax, Nikon eller Sony, eller en annen produsent spiller svært liten rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...