Gå til innhold

Hva er bra og hva er dårlig med flatt skattesystem?

Flat Skatt  

23 stemmer

1. 1. Er du for eller imot flat skatt?

Anbefalte innlegg

Men de problemene er jo ikke relatert til om prosentsatsen er fast eller ikke. Vi kan fint reformere et komplisert regelverk og fjerne fradrag, unntak osv uten å trenge å innføre en flat prosentsats.

Absolutt, var bare et lite poeng :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men generelt sett, og logisk nok, så skal de med veldig høy inntekt (men så var det spørsmålet hvor går grensen på lav, middels, høy og veldig høy inntekt) prosentvis betale mindre i skatt

Ikke i følge det skattemyndihetene sier og slik systemet er lagt opp, tvert imot prosentvis mer i skatt.

Men selvsagt, og slik som du henviser til med tabellen, så er mitt utsagn veldig simplifisert.

Nei, bare ukorrekt.

Den tabellen du har hentet frem er ikke helt korrekt i følge mine beregninger. Skatt på alminnelig inntekt består av kommunal- og fylkeskommunal skatt, samt fellesskatt til staten. Satsen er 28 prosent, noe som ikke fremgår i denne tabellen. Grunnen for at det fremstår mer prosentvis er fordi det er mange tilleggsskatter som kommer i tillegg til skatt på alminnelig inntekt når du passerer en viss grense. Direkte skatter omfatter både skatt på inntekter og på kapitalbeholdning. Inntektsskatt ilegges arbeidsinntekt, pensjon, naturalytelser, kapitalinntekt og overskudd i bedrifter. Skattene på kapitalbeholdning omfatter formuesskatt, arveavgift og eventuelt eiendomsskatt.

Feks enkeltpersonforetak (selvstendig næringsdrivende) skattlegges etter en skjermingsmetode. Den uskjermede delen av inntekten beskattes som personinntekt. Dermed er det alt for mange variabler involvert her for at man kan konkludere det hele simpelt. Som sagt, det hele er for innviklet og jeg personlig har ikke full oversikt over systemet. Så hvis jeg har misforstått noe så tar jeg det gjerne på min kappa.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...