Gunn@r Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Om jeg tar et bilde med mitt nye Samsung WP10, så vil kameraet "behandle" bildet før jeg får lov til å gjøre annet (som å ta et nytt bilde, ta et videoklipp, gå inn i menyen osv). Dette er ikke noe problem om jeg kun tar et enkelt bilde, men om jeg for eksempel skal ta seriebilder eller har tatt et langt videoklipp, så skal kameraet stå i en evighet å "behandle" bildet/videoen. Mitt gamle kamera (Canon IXUS65) trenger ikke å "behandle" verken video eller bilde, uavhengig hvor langt videoklippet er eller hvor mange bilder jeg har tatt ved bruk av funksjonen seriebilder. Hvorfor må det nye kameraet gjøre dette? Er det noe vei rundt det? Utrolig irriterende når man først har tatt 30 bilder ved å bruke seriebilder, og så må man vente "leeenge" før man kan ta kameraet i bruk igjen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Dette er fordi minnekortet og kameraet ikke kan shuffle bildene inn til minnekortet fort nok. Den cacher dataene i et buffer, og skriver så fra bufferet og ned til minnekortet. Dette er et "problem" du har på stort sett alle digitale kameraer - sensoren leverer data fortere enn minnekortet kan skrive, og så tar det tid å flytte dataene fra bufferet og inn på minnekortet. For å forenkle ting er det mange kameraer som fryser funksjonene til bufferet er tomt og ting er klar til bruk igjen. "Sånn er det", er jeg redd. Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Dette er fordi minnekortet og kameraet ikke kan shuffle bildene inn til minnekortet fort nok. Den cacher dataene i et buffer, og skriver så fra bufferet og ned til minnekortet. Dette er et "problem" du har på stort sett alle digitale kameraer - sensoren leverer data fortere enn minnekortet kan skrive, og så tar det tid å flytte dataene fra bufferet og inn på minnekortet. For å forenkle ting er det mange kameraer som fryser funksjonene til bufferet er tomt og ting er klar til bruk igjen. "Sånn er det", er jeg redd. Takk svar Men kan du da svare meg på hvorfor dette ikke er et problem med det gamle kameraet mitt? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Sannsynligvis fordi det var et dyrere kamera som hadde funksjonalitet så du kunne fortsette å bruke det mens det skrev fra bufferet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Det er flere grunner til at det nye kameraet virker tregere. Bruker du den gamle minnebrikken ? Ettersom filene på det nye kameraet er ca dobbelt så store, så kan det være at du nå merker at kortet er tregt. Eller har du nytt kort? Da kan det være at det nye kortet er tregt. Har du prøvd å formatere minnekortet i kameraet (husk backup først)? har du slått på noe fancy som spiser tid? Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Det er flere grunner til at det nye kameraet virker tregere. Bruker du den gamle minnebrikken ? Ettersom filene på det nye kameraet er ca dobbelt så store, så kan det være at du nå merker at kortet er tregt. Eller har du nytt kort? Da kan det være at det nye kortet er tregt. Har du prøvd å formatere minnekortet i kameraet (husk backup først)? har du slått på noe fancy som spiser tid? Den minnebrikken jeg bruker i det gamle kameraet (som jeg alltid har brukt) er en 2GB SanDisk brikke (SanDisk ultra II 2.0GB). Jeg kjøpte en 8GB Kingston brikke (8GB Kingston SD HC SD4/8GB) for et lite år siden som jeg trodde ville passe i kameraet, men fant ut når jeg kom hjem at man bare kunne bruke minnebrikker på maks 2GB i det kameraet. Men kjøpte det nye kameraet uten minnebrikke så nå bruker jeg det på 8GB i det heller. Men er det på 2GB av en bedre type? Det på 8GB er kjøpt på Clas Ohlson, men det har kanskje ikke noe å si? Vet ikke hvor det på 2GB er kjøpt. Skal prøve å se om formatering av minnekortet utgjør noe forskjell Nei, tror ikke jeg har satt på no fancy noe. Det meste av innstillinger skal være som når jeg fikk kameraet. Endret 28. juni 2010 av gnålar Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Du kan jo prøve det gamle SD kortet i det nye kameraet. Hvis det fungerer bedre, så har du løsningen Lenke til kommentar
Gunn@r Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Du kan jo prøve det gamle SD kortet i det nye kameraet. Hvis det fungerer bedre, så har du løsningen en av grunnene til at jeg kjøpte nytt kamera var jo akkurat det at jeg kunne ha større minnekort i det men men ska teste litt med det gamle da hehe takk for svar Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Søkte litt med Google. Det kan se ut som om Sandisk-kortet er ca 4 ganger raskere enn Kingston-kortet. Dette med alle mulige forbehold ettersom begge produsenter har bedret skriv/les etter at disse kortutgavene kom ut i markedet. Kingston kortet kan ha så lite som 4MB/sec mens Sandisk kan ha 15MB/sec. Om disse verdiene stemmer med dine eksemplarer er vasnkelig å si. Lenke til kommentar
a_m_e_s Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Du kan jo prøve det gamle SD kortet i det nye kameraet. Hvis det fungerer bedre, så har du løsningen en av grunnene til at jeg kjøpte nytt kamera var jo akkurat det at jeg kunne ha større minnekort i det Du kan jo fortsatt ha store minnekort i det nye kameraet, men ved å teste med det gamle 2GB-kortet, kan du finne ut om treghetsproblemet kommer av tregt minnekort (dersom 2GB-kortet er raskere da.. Det beste hadde vært å prøve med et minnekort du garantert vet er raskere enn 8GB-kortet ditt). Er minnekortet problemet kan du kjøpe et raskere "stort" minnekort for å få både ytelse og plass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå