Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kjøp av oppgraderings pakke pga Blue screen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men er det sikkert at jeg ikke får blå skjerm ved å kjøpe den? For jeg har hardisk 250gb, strømforsyning og kabinet + 20" Dell Og X800 platinum Saphire 256mb skjermkort?

Har prøvd å rense prossesor og putte kjølepasta på, men kommer fortsatt blå skjerm. Har 2*512 mb minnebrikker som jeg har kjørt hver for seg. Tatt ut ene osv. Men funker ikke.

Lenke til kommentar

Jeg er forvirret over din tankegang...

Du har et teknisk problem (bluescreen crash), og for å løse dette skal du oppgradere?...

Bluescreen crasher (ihvertfall de som oppstår helst systematisk slik som denne) er nesten alltid pga. en software eller driver feil. Med andre ord så om du bare reinstallerer windows på maskinen du allerede har så vil det nok rette denne feilen. Det er vel og merke sikkert ikke NØDVENDIG å installere på nytt for å bli kvitt feilen, men det vil være en lett løsning om du ikke gidder å drive med avansert feilsøking. Hvis du bare installerer på nytt uten å formatere så beholder du alle filene dine som ikke ligger i windows katalogen også.

Om du kjøper ny hardware eller ikke før du reinstallerer vil ikke ha noe å si på om feilen går vekk. Det er ikke noe problem å få ny hardware til å fungere i windows XP, så om du skal oppgradere for å få en bedre PC så er det bare å oppgradere - men om du skal oppgradere for å bli kvitt feilen så er det en helt ulogisk ting å gjøre.

Anngående den brennte XP CDen din så merk at det ikke er lov å diskutere piratvare på forumet (best om du redigerer det så ikke tråden blir stengt), men jeg vil påpeke at dersom det er en recovery-CD (altså ikke en normal windows versjon) så er det noe du kun bør bruke på den spesifikke maskinen som platen ble laget for. Når det ikke er samme hardware i maskinen så bør du alltid kjøre en vanlig fersk installasjon, ellers før du jo instalert feile drivere osv. osv.

Dersom du har like lett tilgang på begge deler så er alltid windows 7 å fortrekke over windows XP så lenge du har minst 1GB ram.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei Stigma

MEN jeg har jo prøvd hele tiden å instalere med window ws cd. Får bare blå skjerm og maskinen starter på nytt. Trykker en tast for å komme videre ved cd oppstart. Hurtig formatering av C og så kommer blå skjerm. En pc dude sa at det måtte være en hardware feil og ba meg sjekke prossesor.

Er xp cd med registrerings nøkkel som er skrevet på papir_

Lenke til kommentar

Vel, jeg kan ikke gå god for den platen du har. Vi vet jo ingenting om den i praksis. Det kan være noe feil med den, eller det kan bare være en bug i windows XP installasjonen. Om jeg fikk vite stoppkoden på blåsjermen kunne jeg nok svart deg bedre.

Men uansett, for å få vite om det er en hardware feil så kan du teste det på en annen kansje lettere måte:

Hvis du laster ned, brenner og booter fra Ubuntu live CD så kan du teste om det fungerer uten å gjøre noen endringer på maskinen:

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Hvis denne starter uten problem så er jo det en god indikasjon på at det ikke er et hardware problem ihvertfall. Som regel når man får bluescreen crasher i windows installsjonen så er det ikke direkte defekt hardware det er snakk om, så å kjøpe ny hardware bare pga. en slik vill spekulasjon er for meg litt uforståelig.

Hvis alt fungerer greit med Ubuntu så ville jeg foreslått at du enten noterer deg crashkoden på bluescreenen (så vi kan hjelpe deg å løse det problemet), eller at du prøver en annen windows installasjon (eksempelvis win7 om du har tilgang på det, eller en skikkelig clean XP CD evt.)

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja står øverst ved blå skjermen der, Driver IRQL_NOT_LESS_OR_EQUEL_

Hver gang altså !!

Nederst står det en teknisk melding med masse tall og nummer. Allt hardware ser ut til å funke greit da.

Men skriver fra PS3 web browser nå så hvordan skal jeg skaffe sånn cd da. Har ikke 2 dataer..

Lenke til kommentar

vel, det er STOP koden jeg helst trenger, for ellers er feilmeldingen litt for generell for å si noe spesifikt om hvordan du løser det. En slik feilmelding kan fint komme av andre grunner enn defekt hardware.

Se etter en kode som ligner på dette: 0x0000008E

Skal du bruke Ubuntu må du nødvendigvis kunne laste ned og brenne CDen et sted - ellers blir det jo ikke så lett. Det er nok mulig å få tilsendt slike CDer via post mot at du betaler frakt også i og med at programvaren er gratis, men om du gidder å gjøre noe sånt må du jo finne ut av selv...

Så lenge du ikke har noen andre grunner til å mistenke hardware feil enn denne bluescreenen så ville jeg ihvertfall jobbet under anntagelsen at det ikke er et hardware problem.

Under hvilke omstendigheter reinstallerte du forresten? var det pga. du fikk bluescreen at du forsøkte å resintallere? Hvis ja - var det samme bluescreen STOP kode på både når du forsøkte å starte opp normalt og når du forsøkte å installere på nytt?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Oi det må jeg sjekke ut imorgen. Jeg brukte jo winows cden fordi det var blue screen. Eller kom sånn svart med hvit tekst . Starte maskin på vanlig måte, Siste innstillinger osv. Den kom seg ikke inn på winows liksom og til slutt kom det blå skjerm,

Men skal skrive ned imorgen. Både ved vanlig start uten cd og med cd og formatering instalasjon

Lenke til kommentar

OK

Start uten cd (windows logoen med den loading baren, rett etter det blue screen)

STOP: 0*000000D1(0*0004B4C, 0*00000002, 0*00000000, 0*F763CEFD)

Med cd formatering instalasjon

0*00000006, 0*8090F64D, 0*F7329A10, 0*00000000

Lenke til kommentar

Har også kommet en med

STOP: 0*00000024 (0*001902FE, osv osv...

Kan jo være hva som helst dette blå skjerm tullet. Ender opp med å kjøpe inn både nytt grafikkort og hardisk(!)

Stod et par ganger før at hardisk kan være skadet osv ved instalasjon. Er jo bare surr allt sammen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...