Gå til innhold

Yama 25HK Utenbordsmotor er Veldig tung å starte.


Anbefalte innlegg

Noen motorkyndige her på forumet?

 

Jeg har en 25 HK Yamaha 2 takter utenbordsmotor. Med Snor for start.

 

Å helt fra den var ny, så har den vært svært tung å starte.

 

Snakker om å dra til man blir blå i hodet :p

 

Hva kan grunnen til dette være?

 

Prøvd med enkle ting som tennplugg bytte, rense bensinfilter, stille tomgangsturtall ol.

 

Men uten suksess.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, hvis det har vert sånn helt fra den var ny, burde du jo ha snakket med dem i butikken der du kjøpte den..

Nå vet jeg ikke hva du gjør for å starte den, men prøv dette:

 

1 Pump på "pumpeballen" til den ikke svikter noe særligt mer (Flottørkammeret har blitt fylt med bensin)

 

2 Trekk ut choken, gi litt gass og dra i snora til den starter eller tenner(nesten starter) Hvis du må dra mer en 2-3 ganger før dette skjer, så prov å gi litt mer gass på neste forsøk

 

3 Hvis motoren går nå, så trykk in choken. Hvis den bare tente, trykk inn choken og gi litt gass før du prøver igjen

 

Blir du fortsatt blå så er det noe galt, men hvis den har vert sånn siden den var ny er jeg litt usikker på hva det skal vere, da må det nesten feilsøkes litt på den.

Lenke til kommentar

Kanskje blandingen på tomgang ikke er helt rett.

 

Må du bruke choke for å starte etter den har blitt varm f.eks?

 

Let deg frem til blandingsskruen på forgasseren.

La motoren gå på tomgang så skrur du 1/8 omdreining i en av retningene. Om du må bruke choke når den er varm da må du skru den med klokken.

 

Ihvertfall, poenget er. Skru 1/8 omdreining av gangen og hør om turtallet går opp eller ned. Du vil at motoren skal gå jevnt og ha høyt turtall. Når du har funnet det punktet stiller du den 1/4 mot klokken da den skal ha litt tynnere blanding.

 

Fargen på pluggen kan også gi en god indikator på blandingen og om dyser etc ikke er helt tilpasset motoren riktig.

 

Hvordan ser egentlig pluggen ut etter litt bruk?

Lenke til kommentar

Hei. Et tips er å ta det litt rolig med starting av motor med snor.

Jeg pleier å gjøre følgende:

1 pumpe opp nok bensin.

2 choken på.

3 Dra forsiktig 2-3 ganger med full gass(ikke så hardt at den kan starte)

4 Vente ca. 5 sec.

5 Dra for å starte (3-4 ganger )

 

Viser den ikke antydning til å starte da venter du kansje 10 sec før du prøver igjen.

 

Dette er en bra teknikk for å unngå flomming av bensin.

Du gir bensinen som kommer inn i cylinderen tid til å fordampe.

Vil den ikke starte lettere da har du nokk problemer med for lite bensin.

Mulig du bruker feil temp på plugg. Sjekk at du har gnist.

Lite bensin kan du teste ved å skru ut pluggen, helle en liten skvett bensin nedi, og skru til pluggen igjen.

Starter den lett da så får den nokk for lite bensin når du drar.

 

Når du stopper en slik motor lønner det seg å la den gå litt på tomgang før du stopper.

Lenke til kommentar

Hei. Et tips er å ta det litt rolig med starting av motor med snor.

Jeg pleier å gjøre følgende:

1 pumpe opp nok bensin.

2 choken på.

3 Dra forsiktig 2-3 ganger med full gass(ikke så hardt at den kan starte)

4 Vente ca. 5 sec.

5 Dra for å starte (3-4 ganger )

 

Viser den ikke antydning til å starte da venter du kansje 10 sec før du prøver igjen.

 

Når du stopper en slik motor lønner det seg å la den gå litt på tomgang før du stopper.

 

Dette er en bra teknikk for å unngå flomming av bensin.

Du gir bensinen som kommer inn i cylinderen tid til å fordampe.

Vil den ikke starte lettere da har du nokk problemer med for lite bensin.

Mulig du bruker feil temp på plugg. Sjekk at du har gnist.

Lite bensin kan du teste ved å skru ut pluggen, helle en liten skvett bensin nedi, og skru til pluggen igjen.

Starter den lett da så får den nokk for lite bensin når du drar.

 

Når du stopper en slik motor lønner det seg å la den gå litt på tomgang før du stopper.

 

Teknikken du beskriver kan slå begge veier. Hvis man har en motor som får mye bensin vil den bli blaut og ikke ha antydning til tenning.

Jeg anbefaler trådstarter og prøve begge deler.

 

Når du stopper en slik motor lønner det seg å la den gå litt på tomgang før du stopper.

Hvorfor det? Dette lønner seg i alle fall _IKKE_ på to-taktere da disse soter og har veldig lav forbrenningsprosent på tomgang.

Endret av martin808
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...