Gå til innhold

Blits og softboks til hjemmestudio og location


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge ett hjemmestudio, men vil også kunne bruke utstyret mitt på location, så i den forbindelse trenger jeg lysutstyr.

 

Tenker i første omgang ekstern blits med softboks og stativ, men hva bør jeg gå for av merker, størrelse, ytelse osv.

Er lang TTL kabel, eller pocket wishard en god løsning?

 

Utstyret skal brukes på min Canon 50D med 17-55 f2.8 eller 30 f1.4.

 

Setter stor pris på innspill :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ha gått for paraplyer i første omgang, fordi de er betydelig billigere og gjør en veldig god jobb. Dog ikke fult så god innendørs som en softboks, men synes prisen er verdt det likevel.

 

Når det gjelder stativ, så kommer det an på hvilke krav du stiller til sammenfoldet størrelse og maks høyde.

 

En lang TTL-kabel kan gjøre jobben, men den kan også velte lysstativet eller kameraet, eller begge deler. Ville enten ha valgt Canons trådløse system (for å få muligheten til TTL), eller kanskje noe annet relativt billig trådløst.

Lenke til kommentar

Jeg skal bygge ett hjemmestudio, men vil også kunne bruke utstyret mitt på location, så i den forbindelse trenger jeg lysutstyr.

 

Tenker i første omgang ekstern blits med softboks og stativ, men hva bør jeg gå for av merker, størrelse, ytelse osv.

Er lang TTL kabel, eller pocket wishard en god løsning?

 

Utstyret skal brukes på min Canon 50D med 17-55 f2.8 eller 30 f1.4.

 

Setter stor pris på innspill :thumbup:

Det er ekstremt mange måter å gjøre dette på. Mitt forslag er en av flere løsninger, det må ikke tolkes som en fasit :)

 

Småblitser kan være bra, spesielt siden de er enkle å transportere til lokasjon og ikke krever eksterne batterier når man ikke har tilgang på AC. Nøyaktig hvilke modeller som er å anbefale kan noen som har mer peiling på Canon enn meg fortelle, hvis du vil ha TTL. Hvis du ikke bryr deg om automatikk kan LumoPro LP160 være et alternativ. Den er spesielt tiltenkt bruk av kameraet, og har dermed en hel haug forskjellige kontakter for synkronisering. Én eller to blitser er passe å starte med. Man kommer langt med én, men for å få maksimalt ut av den bør man vite godt hva man gjør. Personlig synes jeg to er greit å ha.

 

Om du ikke bruker Canons eget IR-baserte system (gir automatikk, men dårlig rekkevidde utendørs), kan noen radiotriggere ved navn RF-602 være et alternativ. Disse er rimelige og gode. De selges gjennom diverse eBay-baserte butikker. De må ikke blandes sammen med øvrige eBay-triggere; disse og Phottix Atlas (PW-kompatibel, ifølge tester svært (!) god, men ikke enda tilgjengelig) er veldig mye bedre enn det meste annet av ræl man har fått tak i der før. En fordel med RF-602 er at de ikke krever spesielle kabler for å kobles til blitser og kamerahus, både sender og mottaker har vanlige blitssko. De kan også brukes som fjernutløser for kameraet.

 

Vanlig synkkabel er også en mulighet, men det er egentlig ikke mer stabilt enn radioutløsere, siden kontakten som brukes er en standard som er dårlig egnet for dette bruksområdet. Og det er grusomt plagsomt å snuble rundt og rive ned ting på settet.

 

Hva stativ er angår, bestemmes det av budsjett og bruksområde. Om du er ute etter noe veldig portabelt for bruk på lokasjon, er Manfrotto 001b det som gjelder. Den foldes sammen så den blir svært kompakt, men er så vidt jeg har erfart mindre egnet for bruk i sterk vind, da den ikke er overstadig stabil og det ikke er noen optimal måte å feste sandsekker i den på.

 

Et annet alternativ er Manfrotto 366b. Det er den jeg bruker mest; den er større, men ikke spesielt tung. Beina dekker et større areal, så den tåler vind bedre, og den er høyere. Ellers enkel, grei og solid.

 

Neste gang jeg skaffer flere stativer, blir det imidlertid heller Manfrotto 1052BAC. Disse foldes flate og kan festes i hverandre, så de blir svært lette å transportere. De skal visstnok også være enda mer stabile enn 366b, og i den grad det har noe å si med såpass lette laster som småblitser, er de dempet så lasten ikke kommer deisende ned når man senker dem.

 

Uansett hva du velger, trenger du en måte å feste blitsen i stativet på. Dette er fortrinnsvis ved hjelp av en paraplyadapter (uavhengig av hvorvidt du skal bruke paraply eller ikke, siden disse også tilføyer en vippefunksjon). Manfrotto 052 er min anbefaling her, da i kombinasjon med en Stroboframe-blitssko. Paraplyadapteren har mottaker for 5/8"-stud i begge ender, hvorav den ene logisk nok festes i stativets 5/8"-tilkobling, mens man i den andre fester en medfølgende spigot som har 1/4-20 og 3/8-16-fester. I dette fester man igjen blitsskoen, som som regel har 1/4-20-feste.

 

Noe som kan være ekstremt nyttig på lokasjon er klemmer for å feste blitser og annet dilldall. Da er det enten Super Clamp (lages av Manfrotto og mange andre) eller en fjærklemme (som Manfrotto 175) som gjelder. Super Clamp har mottaker for 5/8-stud, så man kan dermed feste for eksempel et paraplyadapter eller et lite kulehode på den, mens 175 har både 5/8-stud og mottaker for dette som åpner for fryktelig mange kombinasjoner (google litt for noen ideer, jeg klarer ikke helt å forklare det :) ).

 

Bommer kan også være nyttig for mer fleksibilitet i plassering av lyskilder. Dette kan også gjøres på mange måter; jeg personlig foretrekker å bruke et grip-hode (for eksempel Avenger D200B) og en arm (som Avenger D520LB). Grip-hodet festes på stativet, og holder armen. Siden armen er 5/8, kan man montere paraplyadapteret i den ene enden og la griphodet i den andre fungere som motvekt, eventuelt bruke griphodet til å holde scrimmer, flagg, goboer, overheads, butterflies, og så videre.

 

Bløtbokser er som nevnt ganske dyre, og med unntak av enkelte spesielle design (som Westcott Apollo), er de ganske kronglete å sette opp på lokasjon. Paraplyer gjør i stor grad samme nytten, og er mye billigere. Du kan starte med sølvfarget og en hvit gjennomskinnelig. Førstnevnte lyser man inn i, så lyset kastes tilbake i retning motivet. Dette gir et retningsbestemt og ganske kontrollerbart lys, som er nokså mykt (avhenger av paraplyens størrelse og avstand til motiv). Den gjennomskinnelige lyser man gjennom, så hele greia peker mot motivet. Dette gjør at den kan komme nærmere, så lyset blir enda mykere og man får litt mer kontroll over hvor raskt lyset faller av over motiver (google "inverse square law" for en forklaring på det). Rundt 40" er passe for småblitser. Westcott har noen 45" 43" som foldes dobbelt, så de blir enda mer kompakte under transport.

 

I tillegg er gels å anbefale, for å endre fargetemperaturen på lyset. Her har vi CTO (Colour Temperature Orange, varmere), CTB (Colour Temperature Blue, kaldere), CTS (Colour Temperature Straw, en mindre rød utgave av CTO) og Plusgreen aka Window Green (konverterer til fargetemperatur tilsvarende lysstoffrør, bra for å blande med tilgjengelig lys på lokasjon). FlashGels (flashgels.co.uk) selger sett med fargekorreksjons- og effektfiltre spesielt tilpasset småblitser, dette kan være verdt å sjekke ut.

Forøvrig har jeg hørt at CTO i kombinasjon med Canon-sensorer skal medføre et magentakast som gjør at CTS er å foretrekke for Canonister, men jeg har ikke prøvd det ut selv, så jeg veit ikke hvor alvorlig det er.

 

Helt til slutt på utstyrsfronten: om du ikke har det allerede, bør du skaffe en 5-i-1-reflektor. Ekstremt nyttig verktøy, spesielt i kombinasjons med blits.

 

Dessuten er det anbefalelsesverdig å investere litt tid i å lese om lyssettingsteknikker. Strobist.com er et bra sted å starte (men sjansene er vel store for at du har vært innom der allerede :) )

 

Håper dette var mer hjelpsomt enn forvirrende. :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Meget bra innlegg av C₈H₁₀N₄O₂ som dekker det meste, men vil også legge til at paraplyer med svart avtakbart trekk kan være å foretrekke innendørs, da gjennomskinnelige paraplyer "eksploderer" lyset i alle retninger og innendørs kan det gi problemer med full lyskontroll. Dvs at lyset reflekteres fra nærliggende vegger og tak i større grad med en gjennomskinnelig paraply, og det er sjelden ønskelig (det er også den store fordelen med softbokser, at lyset er mer retningsbestemt). Med avtakbart trekk har man i hvertfall muligheten, og de koster bare litt mer.

 

Angående størrelse så er Westcotts dobbelfoldede 43", og finnes som hvit med og uten svart trekk, samt sølv. Ellers har jeg også god erfaring med Westcotts 60" hvit med svart trekk.

 

Stativer, så er Manfrotto 5001B Nano nevnt. Utendørs så kan man legge sandsekker over beina hvis de er lagt helt ned, samt man kan bruke teltplugger hvis underlaget tillater det. Hvis man ikke må ha kortest mulig sammenlagt lengde på stativene, liker jeg Elinchrom stativene best av de jeg har prøvd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare så utfyllende og bra begge to!

 

Jeg skal lese grundig gjennom svarene og google litt samtidig :)

Hadde vært kjekt å finne en nettshop som hadde hele utvalget av varer jeg trenger.

Lenke til kommentar

Er prisene på utstyr bedre i Sverige, eller er det kun utvalget?

Jeg skal til Stockholm på ferie i sommer og har da en gylden mulighet til å kjøpe med meg fra Scandinavian photo :whistle:

 

Skal på forhånd skrive ned en ønske/handleliste

Lenke til kommentar

Problemet med paraplyer utendørs er først og fremst vind. Det skal utrolig lite vind til for å velte paraplystativet ditt, og i værste fall ødelegge blitsen din.

 

Min lille erfaring er at bløtbokser er adskillig stødigere ute i felten, men som sagt, så er de jo også adskillig dyrere.

 

Jeg vil også understreke det koffeinmannen sa om reflektor. Veldig, veldig, veldig kjekt å ha.

 

En flott tråd dette!

Lenke til kommentar

Problemet med paraplyer utendørs er først og fremst vind. Det skal utrolig lite vind til for å velte paraplystativet ditt, og i værste fall ødelegge blitsen din.

Og det er her assistenter kombinert med sandsekker og eventuelt teltplugger kommer inn. :)

 

 

Jeg vil også understreke det koffeinmannen sa om reflektor. Veldig, veldig, veldig kjekt å ha.

Enig, vil her anbefale minst tre størrelser (men gjerne flere av hver): 30cm/12" foldes sammen til rundt 12cm og bør få plass i enhver kameraveske, 50-75cm/20-30" kanskje den mest anvendelige størrelsen, 100-125cm/40-50" veldig kjekke å ha både som reflektor og for å blokker/myke opp lys/sol. De to største størrelsene bør kanskje være av 5-i-1 utgave e.l, slik at man også kan bruke dem "nakne" som diffusere. Ellers er også Lastolites Triflip reflektorer usedvanlig hendige da de enkelt kan holdes med én hånd og fåes som 8-i-1 (mange videoer på nettsiden til Lastolite, det samme gjelde forøvrig mange andre produsenter).

Lenke til kommentar

Jeg ser utfordringer med paraplyer og vind, så vil sjekke prisforskjellen med softboks. Er str 60x60 egnet ved portrett?

 

Jeg har en reflektor (5-i-1), men den er rund og svært upraktisk å få riktig plassert uten stativ. Ser for meg at disse rektangleformete er mer egnet om en ikke har med seg assistent.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser dette ut som greie alternativer til å starte med, og hvem bør jeg velge ift seinere utvidelse?

 

paraplysett

 

Softbokssett

 

og når det gjelder blits - er 580EX II verdt 2.000kr mer enn 430EXII?

 

 

En siste ting - ønsker meg en kamera reim som er mer komfortabel (polstret) enn det som fulgte med 50D'en. Noen som kan anbefale meg en slik? :thumbup:

Lenke til kommentar

og når det gjelder blits - er 580EX II verdt 2.000kr mer enn 430EXII?

 

580EX (første versjon) får du kjøpt brukt for 2-2500, altså det samme som du må ut med for en ny 430EX II. Det synes i hvertfall jeg er ett fornuftig alternativ.

 

Har du ikke bruk for TTL-dilldall (og det har du vanligvis ikke hvis du skal bruke modifiers som paraplyer og softbokser) er det mye lys for pengene i Yongnuo 460 II og lignende eBay-blitser.

Lenke til kommentar

-mine innlegg-

:hmm:

 

 

og når det gjelder blits - er 580EX II verdt 2.000kr mer enn 430EXII?

 

580EX (første versjon) får du kjøpt brukt for 2-2500, altså det samme som du må ut med for en ny 430EX II. Det synes i hvertfall jeg er ett fornuftig alternativ

har fulgt med på foto.no en stund, men syns det er få brukte blitser dessverre, men takk for påminnelsen.
Lenke til kommentar

Dette er måten jeg ville gjort det på med relativt stramt budsjett.

 

Med den lista der får du, for omtrent 2800NOK inkludert frakt og moms etter dagens kurser, få to stativer, to paraplyadaptre, en bløtboks som foldes sammen og festes som en paraply, en gjennomskinnelig paraply som med svart trekk kan brukes som reflekterende, og et griphode med pluss arm som enten kan brukes til å øke høyden til et av de 1,8 meter høye stativene med opp til en halv meter, eller til å tilte bløtboksen, eller som bom for å plassere en lyskilde over motivet eller på vanskelig tilgjengelige steder.

 

Stativene er av merket Impact, et av de billigere på markedet, men de skal visstnok være på høyde med langt dyrere merker. Jeg kan ikke personlig garantere for kvaliteten, men har hørt mye bra om dem. (FYI: Manfrottos tilsvarende modell heter 366B. Har et par av den, og kan bekrefte at de er bra). Paraplyadapteret, av merket Photek, har jeg heller ikke prøvd, men det får gode kritikker og designet ser meget tilforlatelig ut. Det har forøvrig integrert blitssko; en ting mindre å tenke på der. Griphodet og armen er Avenger, en Manfrotto-variant. Jeg har et tilsvarende griphode, og det er av ypperste kvalitet. Det er ingenting å spare på å velge andre merker her.

 

Griphodet og -armen vil i dette settet bli bruk på den måten at hodet festes på stativet og armen festes i det, med det ekstra hodet på armen fungerende som motvekt, og med et paraplyfeste osv festet i den andre enden. Armen er 5/8" tykk, så paraplyfestet går rett på. Veldig mye annet utstyr passer i sånne griphoder, deriblant scrimmer, flagg, goboer, og masse annet. Dette, og det faktum at bløtboksen ikke begrenser seg til noe speedring-system, gjør dette oppsettet oppgraderingsvennlig.

 

Hvis du vil avse litt mer penger, sleng med en 5-i-1-reflektor. Hvis du vil avse litt mer enn det, ta med en Super-Clamp (husk stud/spigot). Om du har enda mer til overs (for eksempel hvis du sparer tusenvis av kroner på å kjøpe ebayblitser), kan du vurdere Manfrotto 366B eller 1052BAC i stedet for Impact-stativene.

 

Fargefiltre kjøpes ved behov fra flashgels.co.uk, låvedører, flagg og snooter lages av gaffateip (helst denne) og papp etter behov, eventuelt cinefoil om du føler deg avansert.

 

:)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

En liten kommentar angående Impact, jeg har et multiboom stativ fra dem, og ser også det C₈H₁₀N₄O₂ anbefaler har samme låsesystem for beina. Det er rett og slett en skrue som går rett inn i teleskoprøret som resten av stativ skal skli nedi når det er sammenfoldet. Det er uhyre lett å stramme den litt for mye slike røret blir deformert og man må bruke litt makt for dra opp og ned den andre delen av stativet. En skikkelig uheldig konstruksjon etter min ringe mening.

Lenke til kommentar

og når det gjelder blits - er 580EX II verdt 2.000kr mer enn 430EXII?

 

580EX (første versjon) får du kjøpt brukt for 2-2500, altså det samme som du må ut med for en ny 430EX II. Det synes i hvertfall jeg er ett fornuftig alternativ

har fulgt med på foto.no en stund, men syns det er få brukte blitser dessverre, men takk for påminnelsen.

 

Ligger en 580EX II til 2800 med frakt på finn nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...