Gå til innhold

Søke på høyere utdanning - ettersending av vitnemål

Pimmy

Anbefalte innlegg

Hei, har nå vært å hentet mitt vitnemål, og planlegger å sende det inn asap, men det er noe jeg lurer på. Jeg har søkt medisin i år, på sidene til SO står det at vitnemål skal ettersendes til den adressen jeg sendte inn omslagsarkene, saken er den at jeg sendte inn to omslagsark i vår. Betyr det at jeg skal sende inn to vitnemål, et til hvert av disse adressene? Jeg fikk selve vitnemålet og en kopi av dette på skolen i dag, bør jeg prøve å skaffe en kopi til eller kan jeg sende inn selve vitnemålet og få et nytt fra skolen om jeg skulle ha behov for det? Haster litt med svar da fristen for ettersending er den 1. juli :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må få en til kopi, slik at du sender et vitnemål til hvert studiested du sendte omslagsark til.

Kopien som du fikk fra skolen er en bekreftet kopi, dette er et krav fra SO om at kopiene skal være bekreftet av et offentlig kontor (skole, bank/post,politi osv). Så det letteste for deg er nok å få en til kopi fra skolen.

Du må aldri sende fra deg orginalen av vitnemålet ditt, fordi du sjelden/aldri får et slikt vedlegg tilbake.

Lenke til kommentar

Sikker på at du overhodet trenger å sende inn vitnemål? At du ikke bare kan godkjenne det på nasjonal vitnemålsdatabase?

Jeg vet ikke hvordan nasjonal vitnemålsdatabse fungerer, men jeg har no i hvertfall ikke noe vitnemål der (gikk ut av VGS i år). Kanskje det kommer an på skolen, om de sender det inn dit eller ikke?

Du kan jo sjekke om du har vitnemålet ditt der ved å logge inn på SO og gå til "bakgrunn".

Lenke til kommentar

Sikker på at du overhodet trenger å sende inn vitnemål? At du ikke bare kan godkjenne det på nasjonal vitnemålsdatabase?

Trenger man i det hele tatt å godkjenne vitnemålet? Så vidt jeg kan se på SO står det ingenting om at man skal "godkjenne" det vitnemålet som er oppført på bakgrunn-siden. Har jeg oversett noe?

Lenke til kommentar

Man trenger ikke gjøre noe som helst selv lenger bortsett fra å sende inn omslagsarket.

Jeg fikk epost fra SO hvor det sto :

Tirsdag 29. juni 2010 kl. 08:50 ble det sendt en elektronisk kopi

av vitnemålet ditt til den nasjonale vitnemålsdatabasen (NVB).

Dette vitnemålet vil bli brukt av din(e) saksbehandler(e) i årets

opptak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Bare send en rett kopi av vitnemålet ditt der du har sendt omslagsarket, eneste du trenger å gjøre. e-vitnemålet sendes av seg sjølv automatisk. Frist for ettersending er da 1.juli, vær kjapp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...