Keyzer28 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Dette er sikkert ikke noe nytt tema, men jeg er ute etter et filter til mitt Sigma 17-70-objektiv, og jeg skjønner knapt bæret. Det jeg er ute etter er beskyttelse, men det er så forferdelig mye å velge i, og tipset man ser ut til å få de fleste steder er "ikke kjøp det rimeligste" - et tips jeg finner relativt diffust. Noen ser også ut til å anbefale UV-filtre for beskyttelse, i stedet for disse rene beskytelsesfiltrene. Har det noe for seg? Under brukeranmeldelser dukker det også opp diverse brukere som skriver at det simpelthen er umulig å rengjøre visse filtre. Er dette noe jeg trenger å tenke på? Det var Hoya-filtre jeg så fikk tyn på dette området. Enkelte skriver også: "Og filteret er så tynt at man får på linsedekselet". Vil det si at man vanligvis ikke får på linsedekselet når filteret er på? Prisene ser også ut til å variere voldsomt. Den jungelen her er jaggu ikke grei. Så spørsmålet er enkelt og greit: Noen som kan anbefale et beskyttelsesfilter (eventuelt UV-filter), hvor bildekvaliteten ikke forringes? Denne siden ser for øvrig fin og rimelig ut: www.maxsaver.net - så det er greit hvis filteret er å få kjøpt der. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Alternativet er jo å ikke kjøpe filteret i det hele tatt. Og heller bruke motlysblenderen. Og objektivdeksel når objektivet ikke er i bruk. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Det smarte alternativet er jo å ikke kjøpe filteret i det hele tatt. Og heller bruke motlysblenderen. Og objektivdeksel når objektivet ikke er i bruk. Fikset den for deg. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Alternativet er jo å ikke kjøpe filteret i det hele tatt. Og heller bruke motlysblenderen. Og objektivdeksel når objektivet ikke er i bruk. Sant nok, men så tenker jeg på ting som steinsprut, riper ved rengjøring, osv. Nå er ikke objektivet jeg nå har det dyreste, men jeg tenkte å kjøpe et 70-200 F/4 IS etter hvert, og da begynner det plutselig å bli litt mer krise hvis objektivet skulle gå til helvete, så jeg tenkte det kunne være greit å finne ut av dette først som sist. Jeg har ikke lest alle disse filter vs 0-filter trådene jeg har hørt eksisterer, men hvis noen har en link til en opplysende tråd av denne typen, kan det jo være at noen klarer å snakke meg fra filter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) For ta de to mest brutale først: Del 1 Del 2 Det er i noen ekstreme miljøer hvor et filter potensiellt kan forsvares, og det er hvis det er mye sjøsprøyt, sølesprut eller sandstormer. I de to første tilfellene fordi det er enklere å gjøre rent et filter enn et objektiv (hevdes det). I sistnevnte tilfelle for å få slippe sand inn i objektivet. Endret 28. juni 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Dropp filter, hvert fall hvis det bare er for beskyttelse. Bortkasta penger. Skal du derimot sette på en solbrille eller to for å dempe lyset, ja da er det noe annet. Kjøp i så fall ND-filter med rette styrken. Kanskje også et pola-filter kan forsvares, men mye av den jobben det filteret gjør kan man nå også gjøre i etterbehandling. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Kanskje også et pola-filter kan forsvares, men mye av den jobben det filteret gjør kan man nå også gjøre i etterbehandling. Der vil jeg nok protestere - den viktigste oppgaven til et pola-filter, er å fjerne refleksjoner. Det klarer du ikke på en lett måte i etterbehandlingen. Men man bruker også ofte pola-filter til å få blåere himmel - det kan du sikkert fikse i etterbehandlingen. Bortsett fra det så er jeg enig at både ND, ND-grad og pola-filter er nyttige saker. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 For ta de to mest brutale først: Del 1 Del 2 Det er i noen ekstreme miljøer hvor et filter potensiellt kan forsvares, og det er hvis det er mye sjøsprøyt, sølesprut eller sandstormer. I de to første tilfellene fordi det er enklere å gjøre rent et filter enn et objektiv (hevdes det). I sistnevnte tilfelle for å få slippe sand inn i objektivet. Hehe. Takker. Jeg tror du er i ferd med å spare meg for noen hundrelapper. Men et spørsmål - som kanskje er hakket mer relevant enn galskapen dere driver med i videoene: Hvor mye tåler egentlig glasset i et normalt objektiv? Nå tenker jeg ikke på problemer forbundet med å miste det fra en meters høyde rett ned på en spiker - i så fall vil jeg tro det er langt mer enn glasset som ryker, men f.eks. hvis jeg noe urutinert skulle finne på å dra en klut over et objektiv der det jeg tror er støv viser seg å være sand. Hvor lett blir glasset ripete? Nå pleier jeg ikke å dra en klut over glasset heller, men hvor lett blir det ripete (uten bruk av spiker og hammer? ). Og L-glass tåler f.eks. mer enn kit-objektivene dere har herpet? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Kanskje også et pola-filter kan forsvares, men mye av den jobben det filteret gjør kan man nå også gjøre i etterbehandling. Riktig brukt polafilter kan du ikke etterbehandle deg til - refleksjoner med mere får du ikke hentet ut - det blir for mye støy. Du får mer styr på reflekser; i vann, vinduer, hustak, alt mulig av metall og annet, og har du først tatt et regnbuebilde med polafilter, så sørger du for at filteret blir med også til neste regnbue.. Blå himmel kan du også få mer styr på - vel å merke hvis du ikke bruker for vid vidvinkel. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 I sistnevnte tilfelle for å få slippe sand inn i objektivet....og da egentlig bare hvis objektivet er konstruert på en slik måte at filteret faktisk beskytter mot sandinntrengning, som ekskluderer stort sett alle teleskoperende objektiver og en haug med andre (f.eks. telezoomen min med roterende frontelement). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Nå pleier jeg ikke å dra en klut over glasset heller, men hvor lett blir det ripete (uten bruk av spiker og hammer? ). Og L-glass tåler f.eks. mer enn kit-objektivene dere har herpet? Det er solide saker som er foran på objektivet. Glasset og coatingen er nok noenlunde like hardt uansett prisklasse. Vi prøvde å pusse med en klut full av jord, uten problemer. Sand kan være et problem, men har enda til gode å oppleve det. Jeg bruker en micro-fiber klut beregnet på optikk som jeg rister godt før jeg bruker den (hvis jeg husker det). Anew tørker objektivet sitt med t-skjorten, tror jeg ...og da egentlig bare hvis objektivet er konstruert på en slik måte at filteret faktisk beskytter mot sandinntrengning, som ekskluderer stort sett alle teleskoperende objektiver og en haug med andre (f.eks. telezoomen min med roterende frontelement). Det beskytter vel egentlig kun Canon EF 17-55mm f/2.8 IS Men der kan man legge en liten tape-bit foran hullet istedet. Det er billigere ... Endret 28. juni 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Da skal du ha takk for at du sparte meg noen hundrelapper. Har en lenspenn, en fiberklut, rensevæske og sånne små, tynne papirdringster til rens, så da forstår jeg at det holder. Solblenderen er alltid på ved bruk, og går jeg med kamera rundt halsen en stund har jeg også linsedekselet på, så det burde holde. Og til dere som snakker om ND-filter - det har jeg hatt planer om, så jeg ender nok opp med et sånt i stedet. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Nå pleier jeg ikke å dra en klut over glasset heller, men hvor lett blir det ripete (uten bruk av spiker og hammer? ). I og med at jeg ikke klarer å ripe det opp med en spiker, så gir vel svaret seg selv, eller? Som Tom sier, så bruker jeg mye skjorte/t-skjorte. Jeg blåser først godt av linsen (med lungene, ikke trykkluft) for å få bort større rusk, og så tørker jeg av med det jeg har for hånden. Det skjer ikke så ofte. Mine frontelementer sjokkerer støvnevrotikerne, siden de normalt har litt pels på seg - uten at det gjør noe. Fettflekker (ille, fordi de kan skape flare ol.) tar jeg med våtservietter (Essilor "for all types of multicoated lenses") - men om jeg ikke har dem tilgjengelig, så duger spytt og t-skjorte lenge. Sjøsprøyt fikses ved å skylde frontelementet godt under springen, for så å tørke av med t-skjorte. Kanskje kommer jeg til å angre bittert en dag, men enn så lenge har jeg ikke støtt på noen negative effekter av denne "behandlingen". Lenke til kommentar
JonH Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Bortsett fra det så er jeg enig at både ND, ND-grad og pola-filter er nyttige saker. Den er jeg helt enig i, bruker ofte ND-grad for å unngå utbrent himmel. Apropos filter, er hitech grad nd hos B&H Photo Video de samme som grad nd hos Formatt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå