Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannlegeskrekk, eller ANGST

Dufen

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp vært hos tannlegen og skriver dette i et forsøk på å slappe av. :no:

Jeg trakk en tann i dag som var helt råtten, den hadde ikke gitt noe fortegn eller noe som helst så det kom litt sånn plutelig på.

Jeg har siden ungdomsskolen hatt vill redsel for tannleger etter at en særdeles inkompetent tannlege fikk holde på i FIRE timer uten at hun fikk fikset det hun skulle. :cry:

Det er sånn for min del at hos tannlegen sitter jeg i konstant redsel for at han/hun skal smelle noe inn i tunga, tannkjøttet eller andre plasser og at dette skal gjøre drittvondt.

Bare det at tannlegen kommer nærme munnen gjør at jeg kliper rundt t-skjorta og kaldsvetter.

Om det er andre som har det på noenlunde samme viset så post gjerne deres opplevelser her...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer deg i alle fall i stolen. Enkelte nekter jo plent å i det heletatt sette seg i tannlegestolen, langt mindre å åpne munnen for dem.

Det er jo ikke direkte behagelig å være hos tannlegen for noen vil jeg tro. Litt nervøsitet er vanlig, men at du faktisk klarer å gjennomføre prosedyren er jo ett godt tegn. :)

Og husk at det er stor forskjell på private tannleger og offentlige skoletannleger. De er jo tross alt avhengig av at du har lyst å komme tilbake til dem, noe som ikke er tilfellet med de offentlige.

Lenke til kommentar

har hatt en del dårlige opplevelser hos div tannleger selv. første jeg sier når jeg kommer til en ny tannlege nå er at jeg ikke liker tannleger og ber vedkommende være forsiktig. 99% av de jeg har sagt dette til har respektert dette meget og vært veldig forsiktige, så gjelder å si ifra tror jeg. de ler av meg når jeg ber om bedøvelse, but so be it!

Lenke til kommentar
Gjest Panodor

sist gang jeg gikk til tannlegen var jeg 13 år gammel.. Nå er jeg 18.

Jeg har TOTAL angst for tannlegen, og klarer ikke engang å få meg selv til å bestille en tannlege time, selv om jeg er ganske sikker på at dette kunne vært nødvendig.

Når jeg var hos tannlegen når jeg var 13, fikk jeg et flytende middel å drikke, noen som vet hva dette er så jeg kan be om det igjen når jeg skal til tannlegen ? Effekten av middelet var nesten som LCD, det tok max 5min så var jeg DRITINGS (Eller høy hvis du vil kalle det dét). Effekten gikk vekk etter et par timer, men jeg husker ingenting av hva tannlegen gjorde eller besøket i det hele tatt. Det kunne jeg tenkt meg å gjøre igjen.

Noen som vet hva dette stoffet heter ?

Og lykke til med tannlege skrekken din tråd starter, godt gjort at du klarer å komme deg i stolen og gjennomføre! Kjempe bra :)

Lenke til kommentar

Hehe, tviler på at du drakk LCD. Du tenker kanskje heller på LSD, men det blir du nok ikke "dritings" av.

Uansett, tannlegen kan gi deg beroligende tabletter, så be om å få det! Selv kunne jeg sovet med en hoggorm i senga, men skal jeg til tannlegen må jeg rett og slett få valium først, og det får jeg. Jeg vil tro at mesteparten av den beroligende virkningen består i at jeg vet at jeg får tabletten. Som regel kommer jeg innom en halvtime før selve timen for å få valium. Har gjort dette hos i alle fall tre forskjellige tannleger.

Lenke til kommentar

Jepp. det er også tannleger som spesialiserer seg på urolige pasienter. Uten at jeg skal reklamere for mye, så vet jeg at colosseumklinikken på sandnes tok seg veldig godt av ett familiemedlem som ikke ahr vært hos tannlegen i min levetid, før i år, p.g.a. skrekken.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...