Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskin oppfører seg suspekt!

Anbefalte innlegg

Hei

Nylig investet i en gamingpc, med en bisarr oppførsel. Delene er kjøpt separat og satt sammen, og da jeg først startet opp maskinen fungerte den optimalt.

Satte meg ned og så tv en stund før jeg skulle fortsette med spillingen da maskinen hadde slått seg av og ikke ville starte opp igjen. Forsøkte det aller meste, men ingenting fungerte.

Prøvde neste morgen og da startet den fint, spilte Risen mer eller mindre hele dagen før jeg slo av datamaskinen. Skulle sette den på igjen på kvelden, men da var samma problemet igjen.

Alle kabler er kontrollert to ganger, er veldig frustrert akkurat nå, noen som kan hjelpe?

Kan det være noe med strømmen etc?

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har:

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=437583

ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593865

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594273

Corsair HX1000w PSU, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=348996

Kjører Windows 7.

Dette er vel det essensielle. Maskinen starter så vidt, det vil si viftene går et brøkdels sekund. Frustrerende. Kabler er festet ordentlig.

Takker for all hjelp!

Edit, skrev feil strømforsyning først.

Endret av promotheus
Lenke til kommentar

ser du har kjøpt sett for 3kanaler mens du har 2kanaler, kanskje vurdere en 2gb brikke til så kanalene står likt? :)

men høres litt ut som biosen din er emo, resetter du den burde maskinen starte opp ihvertfal midlertidig.

vil tro det er biosen som er litt gammel i forhold til cpu, oppdatere den burde løse problemet.

Lenke til kommentar

ser du har kjøpt sett for 3kanaler mens du har 2kanaler, kanskje vurdere en 2gb brikke til så kanalene står likt? :)

men høres litt ut som biosen din er emo, resetter du den burde maskinen starte opp ihvertfal midlertidig.

vil tro det er biosen som er litt gammel i forhold til cpu, oppdatere den burde løse problemet.

Hmm, ble litt latin for meg det der, 2kanaler vs 3kanaler? Og hvordan resette bios uten å få startet på datamaskinen? Trodde det minnet der skulle gå som hånd i hanske.

Takker uansett for raskt svar, håper det bare er bios som ødelegger, har hørt at northbridge på det hovedkortet ofte går varm pga lite konakt med kjøleribbe. Men om det var tilfelle ville ikke maskinen gå et tidels sekund før den stopper igjen?

Lenke til kommentar

Som Cruzader sier så er ikke minnet du har innstallert anbefalt å bruke på dette hovedkortet og står heller ikke på kompabilitetslista til Kingston.

Litt avhengig av hvor lenge det er siden du kjøpte delene så burde hovedkortet ha bios som støtter X6 cpu, men du bør som sagt sjekke dette og oppdatere hvis nødvendig.

Lenke til kommentar

Enkelte hovedkort har du en bryter for reset men det som funker på alt av hk er nappe ut strømledningen samt det lille runde batteriet på hovedkortet, så la maskinen stå 5-10min.

da står flashchippen forlenge uten strøm og alt går tilbake til fabrikkinstillinger.

kanaler er minnekanaler, en kanal er 2brikker.

så hovedkort med 4brikker har 2 kanaler, et med 6brikker har 3 kanaler.

for best ytelse bør kanalene være like.

i prinsippet burde minnet funke med hovedkortet uten problem da 1600mhz er støttet, men ser komplett ikke har tatt med alle i sin info for hk.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Om jeg har forstått dette riktig så ville det vært best å enten ha 4, altså ta ut en 2gb chip, eller kjøpe en ny en og ha 8 gb?

Når det gjelder batteriet så tror jeg du har et poeng, har en lampe som går på usb-strøm, den sto i etter jeg hadde tatt ut kontakten og hadde sikkert tappet batteriet og dermed resatt biosen og dermed startet datamaskinen morgenen etter.

Når det gjelder egne tekstoppbygninger og syntaks er det for meg en gåte hvordan jeg besto grunnskolen. Uansett, ivrig nå! :)

Lenke til kommentar

Har nå hatt litt kyndig hjelp og har fått testet litt, og det ser ut til at ene kursen på strømforsyningen er gåen. Vi prøvde å ta de to PCI-E kablene på forskjellige kurser, og det viste seg at det var bare èn kurs som fungerte.

Håper det var så enkelt som dette, skal ikke ta noen sjanser uansett og vil oppdatere BIOS i morgen den dag!

Lenke til kommentar

Har nå hatt litt kyndig hjelp og har fått testet litt, og det ser ut til at ene kursen på strømforsyningen er gåen. Vi prøvde å ta de to PCI-E kablene på forskjellige kurser, og det viste seg at det var bare èn kurs som fungerte.

Håper det var så enkelt som dette, skal ikke ta noen sjanser uansett og vil oppdatere BIOS i morgen den dag!

Et lite tips til oppdatering av bios. Hvis du gjør dette fra windows og asus update tool'en ikke finner nyere bios på nett. Last ned iso/bin fila manuelt. Og velg denne fila i update toolen. Jeg måtte i alle fall gjøre det når jeg oppdatere mitt.

Endret av L4ngley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...