Gå til innhold

Prossesor: AthlonXP 1700+ (Palomino)

jbb

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et par spm. angående denne prossesoren.

Jeg har hørt at prossesorer med denne kjernen er låst, og at man må låse de opp ved å gjøre slik som overklokking.no gjør:

http://www.overklokking.no/cpu/athlon_xp_u...ing/index2.html

Men jeg har også hørt at prossesorene av den litt eldre typen, altså en tidlig utgave av xp1700 palomino er lettere å unlocke. At man bare kan tegne med en blyant. Stemmer dette?

Det hjelper kanskje hvis jeg poster steppingen på prossesoren min her.

Jeg får Abit NF7-S rev 2.0 imorgen, og vil kjøre denne prossesoren på kortet. Har selvfølgelig lyst å overklokke litt :)

Takker for svar

mvh

jbb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har et par spm. angående denne prossesoren.

Jeg har hørt at prossesorer med denne kjernen er låst, og at man må låse de opp ved å gjøre slik som overklokking.no gjør:

http://www.overklokking.no/cpu/athlon_xp_u...ing/index2.html

Men jeg har også hørt at prossesorene av den litt eldre typen, altså en  tidlig utgave av xp1700 palomino er lettere å unlocke. At man bare kan tegne med en blyant. Stemmer dette?

Det vet jeg ingenting om, høres litt tvilsomt ut viss det ikke går å bruke blyanttrikset på et eller annet vis.

Det hjelper kanskje hvis jeg poster steppingen på prossesoren min her.

Jeg får Abit NF7-S rev 2.0 imorgen, og vil kjøre denne prossesoren på kortet. Har selvfølgelig lyst å overklokke litt :)

Takker for svar

mvh

jbb

Sånn jeg har forstått det er at en prosessor kjører på en fsb hastighet og med en multiplier som gir hastigheten, feks 1333 Mhz er 133x10. Men det finnes også høyere mp og samme lave fsb, feks 133X14.5. Problemet med en slik en er at du ikke kan senke mp lavere enn 13, det er nemlig to skalaer, en med høy og en med lav mp og dette er unikt for hver cpu (gjelder Tbred ihvertfall). feks en xp2000 har 133x12.5. Siden 12.5 er høyeste mp for den "lave kategorien" så kommer man ikke høyere, men må modde noe på cpu. Samme med en xp2100 som er (tror jeg) 133x13, for å få tilgang til lavere mp må han modde den femte brua på L3.

Din cpu har så langt jeg husker bare fire bruer på L3 slik at du ikke har denne muligheten. Men det er også noen muligheter med bru nummer 2 husker ikke akkurat hva. Det er det som gjør palomino litt dårligere. Men dersom du kan stille ned mp på hk-ets jumper evt i bios, og deretter stille opp fsb til ønsket verdi for å teste hvor høyt den tåler. Deretter kan du øke mp til det sier stopp.

Du kan altså ikke forvente veldig høy mp og derfor vil minnet ditt begrense fsb. Dersom cpu tåler 166 fsb så kommer du et stykke på veg. men uansett, nå koster Barton mindre enn en stor lapp og det er nok ett godt kjøp.

AMDturbo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...