geirgp Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Hei, Jeg skyter DNG+JPG (Pentax K7) for å kunne etterbehandle bildene maksimalt og enkelt kunne bruke bildene i programmer som ikke støtter raw format. Lightroom lagrer endringer som metadata i raw filen, jeg skulle gjerne sett at den også lagret endringene direkte til jpg fil så jeg slipper å gjøre dette manuelt. Er det mulig? Geir Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg har litt problemer med å fortså eksakt hva du ønsker. Det er riktig at LR lagrer endringene som "instruksjoner" i metadata for DNG-filer. Så vidt jeg vet er det ikke støtte for noe tilsvarende i JPG-filer. Du kan lagre endringer i JPG som XMP-filer, men de fleste program vil ikke tolke dette. Gjør du de samme endringene i JPG-filens om DNG-filen er det også en stor fare for at JPG-filen ikke vil tåle samme behandling som DNG-filen, bedre justeringsmuligheter er tross alt den viktigste årsaken for å bruke RAW i utgangpunktet. Slik jeg ser det er den "normale" workflowen i LR at du justerer DNG-filen og så gjør en eksport til JPG, med størrelse, komprimering, fargerom etc tilpasset det du skal bruke JPGen til. Skal du editere bildet videre i et annet program er det forøvrig en ulempe å eksportere som JPG, da er det bedre å sette opp LR til å åpne filen direkte i editeringsprogrammet i 16 bit format. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg leser deg som at du vil de samme dataene som legges i DNG-filen, når du justerer på den, også skal legges i den "tilhørende" JPG-filen. Det har jeg ikke forsøkt eller hatt behov for ettersom jeg kun bruker DNG, og jeg ser ikke bort fra at det ikke lar seg gjøre enklere enn å kopiere justeringene fra DNG-filen over på JPG-filen når du er ferdig med justeringene. Det eneste som slår meg som en potensiell løsning er at du kanskje kunne forsøke å sette opp LR med at den skal "se JPG-filene sammen med DNG-filene". Sørg for at følgende setting er av (tror den er av som standard); Preferences | Import | Treat JPEG files next to Raw files as separate photos Mr. Eriksen - LR støtter lagring av metadata i JPG-filer også. DNG, PSD, JPG og hvis jeg ikke husker feil, i TIF også. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Det er ganske så mange endringer man kan gjøre i RAW-filen som man ikke kan gjøre med jpg-filen - ikke uten å klippe og miste data. Skal du hente inn ting i det lyse eller mørke så kan du glemme å gjøre tilsvarende fra jpg-filen - de dataene er ikke der. Så - problematikken blir "å lage ny jpg ut fra RAW-fila". (Hvis du gjør det med alle bildene (drar alle gjennom RAW-converter), så kan du like godt droppe å lage jpg ut fra kamera.) I Lightroom kan du eksportere bildene til ønsket JPG-størrelse - så blir nok det beste at du lager jpg'en ut fra RAW-filen etter ditt hode, i stedet for at jpg'en ble låst til sånn kameraet laget den da du tok bildet. Kikk på hvordan du kan lage ferdige jpg'er fra RAW-filer i Lightroom og vurder å droppe jpg fra kamera. Lightroom har mange funksjoner for å rendre filer - som enkeltstående jpg, til ferdige gallerier og annet. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Alternativt kan du benytte "Publish Services" og opprette en "Published folder". Bildene som ligger her kan da ligge speilet på harddisken i feks jpg. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Ved default settings lagrer Lightroom alle endringer i LR catalogen, du må gjøre dette for å lagre metadataen til fila: Du kan høyreklikke på bildet; Metadata og trykke på Save Metadata to File. Du kan få gjort dette automatisk ved å gå inn i catalog settings og huk av for Automatically write changes into xmp. NB! Lagringene vil ikke vises i vanlige program. Hvis du tar den jpg fila og laster den opp så vil den ha ingen endringer. For å få med endringene må du exportere fila. Det dette gjør er å ta med seg endringene til andre program som leser metadataen. F.eks. Adobe Camera RAW. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Mr. Eriksen - LR støtter lagring av metadata i JPG-filer også. DNG, PSD, JPG og hvis jeg ikke husker feil, i TIF også. Det var en innstilling jeg ikke har lagt merke til/testet. Har du prøvd om andre program enn Adobes tar hensyn til Develop settings som er embeddet i en JPG? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Hvorfor gidde å lossy "fremkalle" og justere en jpg når du like gjerne kan justere og lage en ny jpg direkte fra RAW-filen? Det er rimelig begrenset hva du kan gjøre av "RAW-justeringer" på en jpg kontra det du kan på ekte RAW-data. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg er enig med deg Trondster. Men TS har K-7, mulig har bruker diverse 'in-camera'-filter f.eks. hdr. Da har han både original RAW fil og jpg fil med det filteret han har brukt. Det var slik jeg gjorde det med Olympus E-620. Eneste som var irreterende var at noen ganger ble jpg fila mye bedre enn RAW fila, jeg fikk aldri RAW fila like bra. My way: Tar bilder i RAW og ved import velger jeg copy as DNG. Konverterte til DNG da jeg hadde Pentax, filene ble mindre. Går gjennom bildene ved å trykke på U(Unflagged), X(Rejected) og P(Pick/Flag). Fremkaller de jeg vil ha nå og exporterer de. Laster JPG'ene opp til smugmug siden min. Etter det er gjort sletter jeg mappen med JPG'ene. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Det var en innstilling jeg ikke har lagt merke til/testet. Har du prøvd om andre program enn Adobes tar hensyn til Develop settings som er embeddet i en JPG? Det er ingen innstilling, bare et kompatibilitets/egnskaps-spørsmål. De nevnte formatene er fleksible nok til å lagre metadata i større mengder (TIF er forøvrig bekreftet). Ut over Camera Raw / PhotoShop vil LR-spesifikke data overses, så du vil neppe få noen glede av justeringer om du åpner filene i f.eks. kameraets Raw-behandler programvare. Men EXIF og metadata i.h.t. IPTC burde andre programmer kunne nytte seg av uten problemer så lenge de er laget for å håndtere standardene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå