Gå til innhold

4 norske soldater drept i Afghanistan!

Bør vi nå trekke oss ut av Afghanistan?  

174 stemmer

1. 1. Bør vi nå trekke oss ut av Afghanistan?

Anbefalte innlegg

Men siden 12 millioner flere Afghanere kan nå stemme

Er oppskrtytt demokrati de ikke engang ønsker. De har tradisjonelt sine egne måter å løse denslags på med landsbyråd, regionale klan møter, osv.

Hvor upopulært det er, kan vel det faktum at ingen i regjeringskvartalet kan bevege seg 50 meter fra "bunkrene" sine uten å sitte i pansrede kjøretøy.

samt at 4 millioner flere jenter kan gå på skole anser jeg at man nå kan begynner å høste godene av den militære innblandingen i Midtøsten.. :)

Ja, USA propagandan virker på enkelte. Kvinnerrettigheter, burka, skoler, osv.

Akuratt disse vikarierene motiv som CIA har planlagt skal benyttes for å selge krigen til en krigs-skeptisk opinion i europa.

Er ganske avslørene hvordan det er lagt opp;

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3584477.ece

Endret av Mekkus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle akkurat til å stille deg samme spørsmål. Om din eneste interesse er å ignorere argumenter som serveres til deg, er jeg meget interessert i å se dine empiriske validative argumenter i form av vel dokumentere kilder. Dog tviler jeg sterkt på at du har noen og bare leker eple kjekk...

Det vil alltid være i en diskusjons interesse å veie opp ens kunnskaper ved å ty til argumenter, ikke tom svada som både du og jeg har nå servert pga denne diskusjonene er dødfødt ved den enkle tendens oppsummert til en skyttegravsdiskusjon...

Edit: Skriveleif

Hvis det var til meg kan du gjerne forklare hva i all verden du snakker om

Herzeleid: kilde på hva? at NATO ikke kommer til å gjøre en dritt om Russland skulle bestemme seg for å innvadere Norge? du får kilden den dagen det skjer, men før den tid så regner jeg med at du har hoppet på flyet til Tel Aviv.

Ole Marius: Du har mastergrad i pølsevev og gjentagelse av politisk korrekt oppkok du har lært på barneskolen.

Ja det vil jeg ha kilde på hvis du bare skal komme med tomme påstander. Anngående å hoppe på første fly til Tel Aviv kan du spare det. Skjerp det, og kom med kilder

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

Vår medlemskap i Nato kan bli trukket i tvil, det er solidarisk å hjelpe til demokratisering i Midtøsten, etisk riktig å hjelpe til ect.. Dette er bare noen få eksempler av mange...

Det er bare moralsk forsvarlig med militær tilstedeværelse hvis majoritetn av den afghanske befolkningen ønsker oss der.

I en poll tatt i april 2009 var det 51% som ønsket en militær tilbaketrekning innen 1-2 år, og bare 45% som ønsket tilbaketrekning "after security is restored/remain permanently" (spm. 27).

Andre ting vi bør ta i betraktning:

Just 37 percent of Afghans now say most people in their area support

Western forces; it was 67 percent in 2006. And 25 percent now say attacks on U.S. or

NATO/ISAF forces can be justified, double the level, 13 percent, in 2006.

Contrary to Washington’s plans, just 18 percent say the number of U.S. and NATO/ISAF

forces in Afghanistan should be increased. Far more, 44 percent, want the opposite – a

decrease in the level of these forces. (ISAF stands for International Security Assistance

Force, the U.N.-mandated, NATO-led multinational force in Afghanistan.

http://www.cmi.no/pdf/?file=/afghanistan/doc/1083a1Afghanistan2009.pdf

Synd at man ikke har tilgang på mer informasjon om metoden, hvor stort var frafallet, hvordan kom man i kontakt med intervjuobjekter, hvordan få effektivt standardisert intervjuene med så mange ulike språk involvert osv. Ser fort at det kan bli mye problemer med utvalget.

Det er fullt mulig for en militær intervensjon å være legitim uten at den har støtte av flertallet, sålenge den faktisk bidrar til bedrede forhold for befolkningen. Problemet med Afghanistan er dårlig gjennomført nasjonsbygging og uten det blir selvfølgelig ikke ting bedre over tid.

Om ikke annet nullifiserer den ihvertfall uten tvil påstanden til Trond "Ali" Lindstad som ble presentert tidligere, at Taliban hadde (har) bred støtte i befolkningen. Sett i lys av 1-4% som ønsker Taliban fremfor dagens regjering over de siste årene.

Det eneste eksempelet på en legitim humanitær intervensjon jeg kan tenke på er Vietnams invasjon av Kambodsja, og en evt hypotetisk intervensjon i Rwanda 94.

Nå var da vitterlig ikke invasjonen av Kambodsja i nærheten av noen humanitær intervensjon, det var en sikkerhetspolitisk intervensjon der man styrtet et aggressivt regime.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Er oppskrtytt demokrati de ikke engang ønsker. De har tradisjonelt sine egne måter å løse denslags på med landsbyråd, regionale klan møter, osv.

For meg høres det ut som at du representerer den vanlige afghaner, noe jeg tviler på. Om man lager en meningsmåling i et område der Taliban styrer med jernhånd og en annen under frigitte områder, ja da råder det ingen tvil på at meningene vil være forskjellige pga frykten for å bli skutt er tilstedeværende eller ei...

samt at 4 millioner flere jenter kan gå på skole anser jeg at man nå kan begynner å høste godene av den militære innblandingen i Midtøsten.. :)

Ja, USA propagandan virker på enkelte. Kvinnerrettigheter, burka, skoler, osv.

Akuratt disse vikarierene motiv som CIA har planlagt skal benyttes for å selge krigen til en krigs-skeptisk opinion i europa.

Er ganske avslørene hvordan det er lagt opp;

http://www.aftenpost...icle3584477.ece

Og det er intet mer en tom svada kryptert for å ha et vagt håp om å finne et argument. Det er et faktum at de sivile rettighetene er forbedret med Natos tilstedeværelse, dog så ignorerer du dette på det groveste for å legitimere din motstand mot den jobben som blir utført. Du er imot utdanningstilbud og du er imot politisk deltagelse over sitt eget liv, i realiteten er dette for meg en forkastelig tankegang!

Men akk, det vil alltid forekomme hendelser som aldri skulle ha skjedd, men når maktkåte klåfingrene personer ønsker seg makt over andres liv. Ja da råder det ingen tvil på at menneskets medfødte reaksjonsevne over frihetsberøvelse blir aktivert!

Hambro:

Jeg har nettopp uteksaminert fra VGS allmennstudieretting med fordypelse i samfunnsfaglige fag som deriblant berører faget "politikk og menneskerettigheter". Dog er dette ikke nok for å få en mastergrad i noe som helst, jeg tviler også sterkt på at jeg engang vil mota en grønn gullrott for min engasjement innad dette tema.

Jeg, på lik linje med dine tomme argumenter, vil anta at du ikke en gang har fullført grunnskolen. Derfor anser jeg meg selv som den desidert vinnende part innen erverving av kunnskap innad samfunnsmessige og politiske forhold.

Dette pga utdypende fag jeg har hat, mitt medlemskap innad i en politisk organisasjon med skolering, samt noen dokumentarer. Din eneste form for hva som kan kalles et argument er at du spør etter kilder, hva med å faktisk begynne å argumentere selv for å motbevise våre argumenter?

Det er noe jeg vil oppfordre deg til det sterkeste!

Nå som du har oppnådd til høyeste mål som i bunn og grunn er din skjulte agenda, herved erklærer jeg målingen av våre E-peniser fullbyrdet!

May i suggest to go on-topic from now?

Diskuter emne, ikke person!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et faktum at de sivile rettighetene er forbedret med Natos tilstedeværelse, dog så ignorerer du dette på det groveste for å legitimere din motstand mot den jobben som blir utført. Du er imot utdanningstilbud og du er imot politisk deltagelse over sitt eget liv, i realiteten er dette for meg en forkastelig tankegang!

Nei, men jeg er imot å innføre "demokrati og likestilling" ved hjelp av krig & bomber!

Bare en tingen som at USA/Nato-alliansen krevde at det skal kjønnskvoteres inn 30% kvinner i afghanistrans regjering. Absolutt ingen av de selvsamme landene hadde overhodet godtatt en slik kvotering på hjemmebane! Var jo masse spetakkel bare å få vedtatt kvotering inn i bedriftsstyrer.

Jeg vil kalle det "demokrati-terrorisme". Ikke fordi jeg er imot at kvinner skal delta, men andre land skal ha like stor rett som oss til gradvis utvikling basert på indre dynamikk, og ikke noe som er tvunget på utenfra.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vestlige land har ingen rett til å bestemme over hvordan kvinners innflytelse skal være i andre verdensdeler. Også afghanske menn har en mor og også søstre. De hater ikke kvinner, de er bare forskjellige fra oss.

Dessuten lurer jeg på hva man skal med skolegang i et land som består av jordbruk og gamle lastebiler.

Lenke til kommentar

Det er vår oppfatning at flertallsdiktatur er bedre enn anarki, andre diktaturformer eller noen som helst annen styreform, eller mangel på det sådan. Det er vi som synes at det er greit å la alle styre, etter våre egne grenser, selvsagt.

Vi gir igrunn blanke messingen i hva andre måtte mene, på godt og vondt.

Lenke til kommentar

Afghanistan er en hengemyr av et land som aldri i livet blir stabilisert før etter kanskje 20-30 år med internasjonal tilstedeværelse. Alt kommer til å falle i grus etterhvert uansett når amerikanerne begynner å trekke ut styrkene sine i juli 2011. Norge burde komme seg ut så fort som mulig da situasjonen er håpløs.

Lenke til kommentar

Synd at man ikke har tilgang på mer informasjon om metoden, hvor stort var frafallet, hvordan kom man i kontakt med intervjuobjekter, hvordan få effektivt standardisert intervjuene med så mange ulike språk involvert osv. Ser fort at det kan bli mye problemer med utvalget.

Feltarbeidet ble utført av "the Afghan Center for Socio-Economic and Opinion Research in Kabul". Du kan sikkert finne ut mer om metoden hvis du går inne på deres hjemmesider.

Det er fullt mulig for en militær intervensjon å være legitim uten at den har støtte av flertallet, sålenge den faktisk bidrar til bedrede forhold for befolkningen. Problemet med Afghanistan er dårlig gjennomført nasjonsbygging og uten det blir selvfølgelig ikke ting bedre over tid.

Nå snakket jeg om militær tilstedeværelse, en okkupasjon. For meg er dette bare moralsk forsvarlig hvis befolkningen ønsker det. Den tyske okkupasjonen av Frankrike under andre verdenskrig hadde ikke vært legitim hvis den bidro til bedrede forhold for befolkningen. Det samme gjelder for Soviets okkupasjon av Afghanistan.

Om ikke annet nullifiserer den ihvertfall uten tvil påstanden til Trond "Ali" Lindstad som ble presentert tidligere, at Taliban hadde (har) bred støtte i befolkningen. Sett i lys av 1-4% som ønsker Taliban fremfor dagens regjering over de siste årene.

Det samme gjelder for påstanden om at Taliban skal overta landet hvis NATO trekker seg ut. Afghanere har fått nok av Taliban, og de fleste hater dem.

Nå var da vitterlig ikke invasjonen av Kambodsja i nærheten av noen humanitær intervensjon, det var en sikkerhetspolitisk intervensjon der man styrtet et aggressivt regime.

Det stemmer at det var en sikkkerhetspolitisk intervensjon. Men Vietnam stoppet alle overgrepene, noe som ikke var nødvendig. Poegnet mitt var at denne militære intervensjonen ikke forverret situasjonen, og det er det nærmeste eksempelet på en legitim humanitær intervensjon jeg kan kome på.

Edit: et annet eksempel er Indias intervensjon (1971) i det området vi nå kaller Bangladesh.

Endret av Nonzchi
Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt. I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Norske soldater dør utelukkende for å opprettholde profitten til internasjonale finansspekulanter i Afghanistan, det har ingen ting med med menneskerettigheter, demokrati eller noe annet slikt nonsense å gjøre. Den hendelse som iscenesatt hele dette spetakkelet er er scam av dimensjoner, ellevte september ble ikke utført slik vestlig presse forteller oss.

Norge UT, denne krigen er en skamplett på nasjonens ære.

Endret av Hambro
Lenke til kommentar

Norske soldater dør utelukkende for å opprettholde profitten til internasjonale finansspekulanter i Afghanistan, det har ingen ting med med menneskerettigheter, demokrati eller noe annet slikt nonsense å gjøre. Den hendelse som iscenesatt hele dette spetakkelet er er scam av dimensjoner, ellevte september ble ikke utført slik vestlig presse forteller oss.

Norge UT, denne krigen er en skamplett på nasjonens ære.

Vær så snill å komme med kilder til påstandene dine. Jeg har bedt deg om dette flere ganger nå og forventer at du enten dropper grunnløse påstander, eller underbygger dem.

Lenke til kommentar

Men da kan jo kanskje du opplyse oss om hva vi gjør i Afghanistan om ikke beskytte profittene til internasjonal finans.

Kanskje angripe Iran i fra Afghanistan er en god ide? det kan jo gjøre tilværelsen litt tryggere for ditt kjære Israel, eller hva?

Lenke til kommentar

Som det har blitt nevtn her er hensikten å bygge opp det afghanske samfunnet og bedre vår egen sikekrhet gjennom å ta "fienden" der han er. Offisielt i allefall. Jeg er ikke i ledelsen selv så hva som foregår i deres hoder får de stå for.

Men kan ikke du være så snill at å vise at du klarer mer enn personanngrep og tomme påstander. Vær så snill å underbygg påstandene dine og kom med link der det trengs. Jeg vil gjerne ha en kilde på at Nato sier de ikke vil hjelpe oss hvis Russerne kommer. Jeg håper du er kapabel til å komme med annet om at jeg er jøde osv. det blit så stusselig.

"Det samme NATO som har ordrer om å ikke gjøre en dritt om Russland skulle innvadere Norge ja, mye vits i den alliansen gitt.

Demokrati, hah! "

Bla. dette vil jeg ha kilde på. Det burde du da klare siden du uttaler deg så bastant.

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

Shalom Herzeleid.

Det jeg snakket om er lekket informasjon du ikke vil finne i jødestyrt norsk presse.. Vårt medlemskap i NATO er like mye verdt som vår "allianse" med England under andre verdenskrig.

Javell, så dette dreier seg altså om at alt er styrt av jødene? Det sier vell sitt. Og igjen, har du noen kilder til denne lekkasjen, siden du så skråsikkert går ut med påstanden om at de har fått ordre om å ikke gjøre noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...