r2d290 Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Heisann Har alltid trodd at grunnen for at trafikklys har en skjerm over hver farge er for å hindre sollyset i usynliggjøre lyset, men nå leste jeg om lov om mørkelegging (fullstendig mørkelegging fra det tidspunkt kongen bestemmer det ved utbrudd av krig etc.): § 7. All vei- og gatebelysning skal slukkes. Trafikklys som er nødvendig for en forsvarlig trafikkavvikling kan opprettholdes, men skal avskjermes slik at de ikke gir lys oppad. Er det egentlig dette som er grunnen til at disse skjermene er der? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Dette er helt nytt for meg, men jeg tror skjermenes formål kan være en både å hindre at sollyset forstyrrer lyssignalet, og å hindre at lyssignalet avgir (for mye) lys oppover. Slå to fluer i én smekk, liksom! Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 Ja, ser jo at det er en veldig fornuftig bivirkning at sollyset blir skjermet. Men synes bare det er litt morsomt hvis denne merkante detaljen på trafikklyset er der fordi den må være der p.g.a nevnte lov. Hmm... Vet ikke egentlig hva jeg lurer på her. Jeg har jo loven i klartekst foran meg Lenke til kommentar
2new Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 En liten avsporing; hva er de litt rare kameraene som er på toppen av mange trafikklys ? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 hva er de litt rare kameraene som er på toppen av mange trafikklys ? Jeg vil tro de brukes for å se om det er biler i krysset. Om det er kameraer eller en annen form for sensorer er jeg litt usikker på. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 hva er de litt rare kameraene som er på toppen av mange trafikklys ? Jeg vil tro de brukes for å se om det er biler i krysset. Om det er kameraer eller en annen form for sensorer er jeg litt usikker på. Korrekt. Det er en bevegelsesensor. Lenke til kommentar
2new Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Jeg trodde sensorene som registrerte om det var biler i krysset satt i bakken, og reagerte på bilenes metall ? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Som standar er det vel brukt sensor i bakken ja, men ser at noen lys har ett eller annet montert på toppen. Blir vel brukt der det er vanskelig å montere målesløyfe i bakken forran lyset. (Ved brostein ol.) Lenke til kommentar
2new Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Så etter dette i dag på vei til jobb (ca 10 lyskryss i Oslo) og alle (!) hadde disse sorte boksene på toppen. En på jobben nevnte at det kunne ha noe med utrukkningskjøretøyer å gjøre, at de reagrete på "blålys". Men vi var begge like usikre..... Noen andre som kanskje kan bekrefte hva de er der for ? 1 Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Spørs om de ikke er både sensor for blålys, kamera og andre ting. Trafikksentralene vil vel holde oppsyn med enkelte kryss uansett? - eller hvordan hadde det stillt seg m.t.p. kameraovervåkingslovene her i landet? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Så etter dette i dag på vei til jobb (ca 10 lyskryss i Oslo) og alle (!) hadde disse sorte boksene på toppen. En på jobben nevnte at det kunne ha noe med utrukkningskjøretøyer å gjøre, at de reagrete på "blålys". Men vi var begge like usikre..... Noen andre som kanskje kan bekrefte hva de er der for ? Du har fått to svar som "bekrefter" at det er sensorer. Grunnen til at det ikke brukes bakkesensorer er vel den store mengden lette kjøretøy (sykler med og uten motor, elbiler) som er innom krysset, og som ikke registreres av bakkesensorene. Alle som har kjørt moped/scooter/motorsykkel vet hvor ubeskrivelig irriterende det er å stå i slike lyskryss når du vet det aldri kommer til å bli grønt fordi du veier for lite. Det kan også hende disse sensorene/kameraene har en smart måte å lese trafikken på, for å sørge for bedre flyt i rushtiden og slikt. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Og som tilleggsfunksjon vil jeg tippe at de logger hvor mange biler som passerer til hvilke tidspunket og slikt, for å kunne forbedre den algoritmen de bruker på lysene. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Også får at lyset ikke skal skifte til grønt når det ikke er noen biler der, noen husker vel de gamle som skiftet uansett om det ikke var bilder der? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Var igjennom et kryss som skiftet etter et fast system en god del ganger for lit siden. Antar at det gikk i fast modus siden de drev og gravde opp veien, og dermed drepte sensorene i bakken. Må si at rush i slike kryss ikke er morsomt. Laanngg kø i en retning, hvor du kun fikk 20 sek med grønt, og lang tid med grønt i de andre retningene hvor det knapt var biler.... Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Kan vel også nevnes at mange trafikklys har utstyr for å prioritere buss og trikk. Hvis du sitter på med en buss med trafikklysprioritering, vil du se at det blinker et lite hvitt lys ved siden av trafikklysene. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Har lest at blålysetatene har en egen fjernkontroll for å få grønt Petter Smart laget en gang slike. Men ifølge det jeg har lest finnes de i virkeligheten. Om de brukes i Norge vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 § 7. All vei- og gatebelysning skal slukkes. Trafikklys som er nødvendig for en forsvarlig trafikkavvikling kan opprettholdes, men skal avskjermes slik at de ikke gir lys oppad. Er det egentlig dette som er grunnen til at disse skjermene er der? Hovedårsaken til skjermene er for å hindre at trafikken fra andre retninger skal se lyset. Både for å unngå at folk ser et grønt lys og feilaktig tror at de kan kjøre, men også for at folk ikke skal sitte og stirre på lyset på sideveien og vente på at det skal bli rødt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå