Gå til innhold

Hva ville du brukt oljefondet til, om du kunne?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Oljefondet er en fin pengesekk, som bl.a er tenkt å kompensere for bortfall av olje og gassintekter i fremtiden, samt kompensere for at færre unge skal betale inn i kasse mens flere eldre og arbeidsløse ++ lever lengre og tar mer ut fremover.

Samtidig har norge teknisk sett økonomi til å ta de virkelig store grepene.

Jeg vil anta at man f.eks med 3000 milliarder kunne skaffet rent vann til hele verden, fjernet sult, bekjempet malaria og andre virus og lignende, reddet island og hellas sin skakkkjørte økonomi osv.

Svinger litt mellom det moralske og etiske ansvaret norge som et rikt land har for å hjelpe de som er mindre rike, og tanken om at vi bør redde oss selv først før vi redder noen andre, dvs fikse veiene, gi de eldre en bedre aldredom, fjerne helsekøene osv.

Man kunne vel også delt dem gjevne på antall innbyggere så fikk hver bruke sin andel på hva han og hun ønsket...det er vel ihvertfall demokratisk riktig?

Er ikke hel oppdatert på hvor mange penger som oljefondet har for tiden, men det har vel ligget på ca. 3000 milliarder kroner.

Si at du fritt får bruke 3000 milliarder kroner: Hva og hvor ville du brukt dem til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man får inn ca 150mrd hvert år der så jeg ville satt opp til 60mrd bruk på veier, sykhus, skoler, eldrehjem, barnehager og nav (hvis jeg var innsatt i regjeringen da)

hvis jeg fikk de privat vis så ville jeg investert i en del firmaer også kjøpt alt av duppedingser og kjøpt alt annet (hus,båt, bil ,hytte, etc) og selvfølgelig mange råe ferier ;)

Lenke til kommentar

Hadde brukt det som trengtes for å bygge hurtigtog mellom de største byene i Sør-Norge, og en linje opp gjennom Sverige til de største byene i Nord-Norge.Ellers så ville jeg holdt meg til handlingsregelen (selvsagt med en del omprioriteringer), vi har tross alt enorme pensjonsforpliktelser som kommer i framtiden.

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at man f.eks med 3000 milliarder kunne skaffet rent vann til hele verden, fjernet sult, bekjempet malaria og andre virus og lignende, reddet island og hellas sin skakkkjørte økonomi osv.

Helt utrolig naivt. Det er ikke så enkelt.

Og om det hadde gått, så hadde det vært å gjøre oss selv en bjørnetjeneste da befolkningstallene hadde skutt i været. Som om vi ikke er nok folk på denne planeten.

Lenke til kommentar

Selv om vi er rike pga. naturressurser så er Norge på mange måter et uland. Vi er et uland som har påtatt seg enorme trygdeforpliktelser samtidig som vi vil miste mestepaten av våre inntekter om noen tiår. Vi trenger å investere i vår i europeisk sammenheng helt utdaterte infrastruktur og til forskning og utdanning slik at vi kan leve av noe om 50 år.

En kjøpefest må vi unngå.

Lenke til kommentar
reddet island og hellas sin skakkkjørte økonomi osv.
Mange land i Europa har en lånefinansiert velferdsstat samtidig som de er veldig korrupte og driver massiv skattesnyting eller har pensjonsordninger vi ikke kunne drømt om her i Norge. Det er en lang rekke spesialordninger med jobber hvor pensjonsalderen er rundt 50 år.

I Hellas kan man se masse boliger hvor toppetasjen er uferdig med rør og ledninger som bare står ut i luften. Dette er fordi man får skattefordeler mens huset er under bygging. De har også en merkelig ordning med at ugifte døtre beholder sin døde fars pensjon hele livet.

Ved bare å gi pengehjelp til de landene som nå har problemer med misforholdet mellom sosiale ytelser og skatteinntekter så gjør vi dem bare en bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar

Norge sender allerede ca. 50 milliarder i året gjennom forskjellige ordninger til korrupte regimer i den 3. verden. Selvsagt klarer vi ikke sette krav eller følge opp så resultatet er at vi holder liv i korrupte regimer og øker korrupsjonen i landene vi "hjelper". Det begynner å bli flere kritiske røster, selv i Afrika, mot måten vi ødelegger kontinentet.

Og mange norske politikere håper vi kan kjøpe dem toppstillinger i FN slik vi måtte gjøre med Gros toppstilling som kostet oss flere hunder millioner.

Lenke til kommentar

Norge sender allerede ca. 50 milliarder i året gjennom forskjellige ordninger til korrupte regimer i den 3. verden. Selvsagt klarer vi ikke sette krav eller følge opp så resultatet er at vi holder liv i korrupte regimer og øker korrupsjonen i landene vi "hjelper". Det begynner å bli flere kritiske røster, selv i Afrika, mot måten vi ødelegger kontinentet.

Og mange norske politikere håper vi kan kjøpe dem toppstillinger i FN slik vi måtte gjøre med Gros toppstilling som kostet oss flere hunder millioner.

Kilde på at alle pengene går til korrupte regimer?

Lenke til kommentar

3000 milliarder?

Stor mur langs landegrensen vår.

Godt bevæpnet personell til å transke langs denne mur.

Et greit antall konsentrasjonsleirer rundt om i landet (de slemmeste i Finnmark selvfølgelig)

En massiv hær, med fullstendig utdatert materiell.

Div. teknologi for å sensurere all inkommende media fra det onde utland.

Atomvåpen.

VHS-filmer.

En tåpelig hårfrisyre.

Ny sykkel.

Lenke til kommentar

Pax1 har et meget godt poeng, samt Robertaas.

En større løft innad i infrastruktur må til. Mye av veiene i distriktsnorge er farlig utdatert. Er nærmest flaut at uten 2.VK ville blant annet nordland aldri ha hat jernbane, veier, flyplasser og havneområder..

Man må også ta et skippertak innad utdanning og forskning for å styrke vår kompetanse for å konkurrere med det globale markedet. Dog må også vi investere i utlandet hvor vi vet at vi kan få økonomiske gevinster for å styrke oljefondet...

Akk ja.. Er mye som kunne ha blitt gjort, samt mye som burde gjøres, dog setter dagens politikk fremtidsambisjonene på stedet hvil inntil man har klart å fornye den norskpolitiske ståsted..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt en døyt! Jeg hadde investert litt.

Hvorfor? Fordi å bruke så mye penger ødelegger landet og skaper uhorvelige inflasjoner! Dermed ødelegger jeg formuen til alle dere!

Men jeg skal legge inn et litt mindre kjipt bidrag også:

Hadde kjøpt meg en Aston Martin DB9 Vanquish og en gigantisk villa i Monakko. Laget en pengebinge, vekslet alt inn i kontanter og brukt noen milliarder på sikkerhet! Så hadde jeg badet i mine desinfiserte penger og cruiset i min DB9!

Hadde selvfølgelig holdt rikdommen min skjult, da jeg ikke har lyst å få falske kjærligheter! :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...