Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Plutselig ble ikke 26MB internet i Sverige så attraktivt...


Anbefalte innlegg

Sverige innfører fra 1. januar 2004 EUs beryktede Infosoc-direktiv, der alt fra fildeling av musikk og filmer til salg av modifisert utstyr blir forbudt.

 

Den svenske regjeringen la i dag fram lovforslaget som skal innlemme Sverige i EUs lovgivning når det gjelder digital opphavsrett, EUCD (European Union Copyright Directive), skriver Computersweden.

 

Som norsk lov nå

Det gjenstår votering i Riksdagen, men ingen venter noen nevneverdig motstand fra de folkevalgte. EU-lovgiving må tillempes uansett, og dette er ikke et område svenske politikere føler at de må be om særordninger eller overgangsordninger på.

 

Svensk lov følger i dag stort sett norsk lov når det gjelder opphavsrett. Det er med andre ord lov å kopiere til eget bruk, eller laste ned ulovlig kopierte filer privat. Det er derimot forbudt å gjøre slike filer tilgjengelige for allmennheten ved å åpne et område på harddisken for folk du ikke kjenner eller legge dem ut på en nettside til allmenn avbenyttelse.

 

Alt blir forbudt

Med den nye svenske loven blir alt sammen forbudt - både tilgjengeliggjøringen, nedlastingen og kopieringen. I tillegg blir det forbudt å selge og produsere maskinvare og programvare slik at utstyr kan brukes til å spille eller kopiere materiale opphavsmannen ikke har godkjent bruken av.

 

Det blir imidlertid fortsatt tillatt å selv modifisere utstyr du selv eier på en slik måte at det kan brukes til «uautorisert» avspilling av filmer og CD-plater. For eksempel for å kunne se sine lovlig innkjøpte sone 1 DVD-filmer på en sone 2-spiller. Men siden alt salg av sone 1-filmer nå blir stoppet over hele EU, er dette en begrenset frihet.

 

Norge følger etter?

Det vil også være lov å tukle med en CD-ROM stasjon slik at den kan spille av CD-plater med kopisbeskyttelse. Men siden det nå blir forbudt å brenne dem, taper den kopilystne forbrukeren også her.

 

Norge har ennå ikke tatt stilling til EU-direktivet, men med en fornyet EØS-avtale i lomma må vi gjøre det snart. Signalene fra norske politikere har vært høyst uklare. I et høringsutkast (krever Acrobat Reader) som ble lagt fram i april heter det at «retten til å kopiere til privat bruk opprettholdes». Menge tviler på om det blir mulig.

http://www.itavisen.no/art/1301379.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva er '26MB internet'?

 

26MB = 26 MegaBit ..?

 

Altså ca 3 Megabyte per sekund linje.. :D

 

Den får de utnyttet godt på lovlig vis :lol:

 

Skal det bli ulovlig å kopiere en cd man lovlig har kjøpt? Skal jeg nå ikke lovlig få lov til å lage mine egne musikkcder hvor jeg legger inn sangene jeg liker best?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

seriøst, hadde jeg hatt en linje på 26mbs eller 26mbits

så hadde jeg fanden meg ikke downa ting via p2p...

INGENTING kan gjøre en slik linje mindre attraktiv.

(dog, hvis ftp plutselig skulle forbys så kunne det blitt litt mindre attraktivt ja..)

seirøst, det er veeeeeeeeldig sjelden at jeg laster ned musikk via p2p istedenfor ftp..

tror den linja der er like dønn attraktiv uansett jeg :woot:

Lenke til kommentar

og hvem sa vi skal inn i EU!

 

helvete heller, om ikke jeg kan kopiere musikken min som jeg har kjøpt til mitt eget bruk.

 

btw. å forby p2p er umulig da man forbyr all trafikk på nett...., så man kan nok lure seg unna.

 

men vil ikke si 26mbit er noe mindre attraktivt, man kan kjøre sin egen spillserver, ftp server og webserver uten problemer med båndbredde....noe jeg kunne tenke meg.... :D

Lenke til kommentar
seriøst, hadde jeg hatt en linje på 26mbs eller 26mbits

så hadde jeg fanden meg ikke downa ting via p2p...

INGENTING kan gjøre en slik linje mindre attraktiv.

(dog, hvis ftp plutselig skulle forbys så kunne det blitt litt mindre attraktivt ja..)

seirøst, det er veeeeeeeeldig sjelden at jeg laster ned musikk via p2p istedenfor ftp..

tror den linja der er like dønn attraktiv uansett jeg :woot:

 

Blir jo ikke lov med FTP heller hvis/når denne loven trer i kraft.

Lenke til kommentar
seriøst, hadde jeg hatt en linje på 26mbs eller 26mbits

så hadde jeg fanden meg ikke downa ting via p2p...

INGENTING kan gjøre en slik linje mindre attraktiv.

(dog, hvis ftp plutselig skulle forbys så kunne det blitt litt mindre attraktivt ja..)

seirøst, det er veeeeeeeeldig sjelden at jeg laster ned musikk via p2p istedenfor ftp..

tror den linja der er like dønn attraktiv uansett jeg :woot:

 

Blir jo ikke lov med FTP heller hvis/når denne loven trer i kraft.

 

de forbyr i praksis internet for internet er fildeling :lol:

Lenke til kommentar

Blir jo ikke lov med FTP heller hvis/når denne loven trer i kraft.

 

:lol:

 

Skal dem ikke forby HTTP med det samma ;)

 

FTP i den sammenhengen han har snakka om har aldri vært lovlig, i motsetning til p2p.

 

 

 

Ja, de kan dele word-filene sine og egenkomponerte musikken. + all amateur-pr0n de klarer å lage.

 

tror nok det er en god del mer enn det som blir sendt over ftp, ja, selv om det er lovlig. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...