Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

når bør 15åringen legge seg?


Anbefalte innlegg

Er 15 selv, sitter jo oppe nå, i skrivende øyeblikk nesten 10 på halv 4. Ser jo ingen problem i det.

 

Jeg sover til rundt 1-2 tiden på dagen uansett om jeg legger meg 11 eller 4 om kvelden/natta. Må ha alarm på for å få noe ut av dagen uansett.

 

Foreldra mine sa 2 burde holde, men de legger seg rundt 1 tiden selv, så er null stress. :new_woot:

 

Si som meg: ''Alle andre får jo lov, herregud.*også går du bare*''

 

Funke kve gong d!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan si hva du vil, men det er ingenting i verden som er deiligere enn å ha en god døgnrytme når man faktisk må opp på skolen klokken 8.

 

Legg deg når du vil, men bestem deg selv at du skal stå opp på det tidspunktet du står opp når du går på skolen. Da tror jeg leggetiden ordner seg selv. ;)

Lenke til kommentar

Hei. Som 15åring skjønner du nok ikke ditt eget beste.

Man tror man er voksen og vil bestemme over seg selv.

Hvorfor være oppe så sent?? Tror de fleste tenåringer vil være oppe

til de besvimer foran PCn eller PS3n.

Største problemet når man er i den alderen er at man har svært dårlig evne til å ta korrekte beslutninger og se konsekvenser av det man gjør.

Du skal jo sikkert begynne på videregående etter sommeren og da er det hardt å starte når du har snudd døgnet.

Når står du opp når du legger deg kl 02.00??

Det normale samfunn fungerer og er våkne stort sett mellom 06.00 og 23.00

Få som begynner på jobb og har en slik døgnrytme som tenåringer vil.

 

Tenk litt.. Hvor mange timer er du våken?? Hvorfor ikke leve sammen med de andre i familien??

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Tenk litt.. Hvor mange timer er du våken?? Hvorfor ikke leve sammen med de andre i familien??

 

Fordi en 15åring vil være med venner? jeg ihvertfall, jeg har ingenting mot familien min, helt motsatt jeg klare meg fint med foreldrene, men jeg vil helst har døgnrytme sånn at jeg kan være ute med kompiser og en LAN om natta. Og siden det er sommerferie går det jo greit. Jeg bruk å nærme meg en skoledag rytme 1 uke før skolen starte. Og da er jeg klar til skolen som aldri før.

Lenke til kommentar

Hei. Som 15åring skjønner du nok ikke ditt eget beste.

Man tror man er voksen og vil bestemme over seg selv.

Hvorfor være oppe så sent?? Tror de fleste tenåringer vil være oppe

til de besvimer foran PCn eller PS3n.

Største problemet når man er i den alderen er at man har svært dårlig evne til å ta korrekte beslutninger og se konsekvenser av det man gjør.

Du skal jo sikkert begynne på videregående etter sommeren og da er det hardt å starte når du har snudd døgnet.

Når står du opp når du legger deg kl 02.00??

Det normale samfunn fungerer og er våkne stort sett mellom 06.00 og 23.00

Få som begynner på jobb og har en slik døgnrytme som tenåringer vil.

 

Tenk litt.. Hvor mange timer er du våken?? Hvorfor ikke leve sammen med de andre i familien??

 

 

men det er ikke alle som legger seg klokka 8 om morgenen bare de får lov, og jeg tror personlig at alle andre som meg lærer av "feil".. ?

Lenke til kommentar

Sett deg ned og ta en ordentlig og seriøs prat med dem, og begrunn hvorfor du bør få sitte oppe litt lenger enn vanlig i ferien. Dersom de ser at du kan argumentere for dine ønsker og at du ikke krever å få være oppe hele natta kan det hende at de godtar ditt ønske om å få være oppe lenger.

 

De vil jo innerst inne bare at du skal bli ett ordentlig individ når du blir eldre, det kan hende de ser på deg med stolthet dersom du kan diskutere saken på en voksen måte.

Sutring hjelper nok ikke :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke den leksa virkelig biter før man er i den situasjonen hvor man virkelig ikke har noe valg - stå opp eller få sparken. I hvert fall ikke hvis du er som meg. Da skjønner du fort at det er verdt det å legge seg tidlig. Til den dagen kommer er det greit at foreldrene i hvert fall prøver å holde deg i tøylene, men la oss være realistiske - hvordan kan de hindre deg i å være våken så lenge du vil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke den leksa virkelig biter før man er i den situasjonen hvor man virkelig ikke har noe valg - stå opp eller få sparken. I hvert fall ikke hvis du er som meg. Da skjønner du fort at det er verdt det å legge seg tidlig. Til den dagen kommer er det greit at foreldrene i hvert fall prøver å holde deg i tøylene, men la oss være realistiske - hvordan kan de hindre deg i å være våken så lenge du vil?

Dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett deg ned og ta en ordentlig og seriøs prat med dem, og begrunn hvorfor du bør få sitte oppe litt lenger enn vanlig i ferien. Dersom de ser at du kan argumentere for dine ønsker og at du ikke krever å få være oppe hele natta kan det hende at de godtar ditt ønske om å få være oppe lenger.

 

De vil jo innerst inne bare at du skal bli ett ordentlig individ når du blir eldre, det kan hende de ser på deg med stolthet dersom du kan diskutere saken på en voksen måte.

Sutring hjelper nok ikke :)

 

det har jeg prøvd. (ikke sutring altså :!: ) men selv om de syns argumentene er gode, vil de ikke la meg være lenger oppe.. har de et argument, kommer jeg med et motargument som (de syns oppriktig) er bedre enn deres. så de har ingen grunn sier de, men likevel vil de ikke "utvide grensen".. hvorfor??

 

 

forresten, sutring er noe av det verste jeg vet.. det ville jeg ikke brukt -uansett hvor mye resultat det ville gitt...

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke den leksa virkelig biter før man er i den situasjonen hvor man virkelig ikke har noe valg - stå opp eller få sparken. I hvert fall ikke hvis du er som meg. Da skjønner du fort at det er verdt det å legge seg tidlig. Til den dagen kommer er det greit at foreldrene i hvert fall prøver å holde deg i tøylene, men la oss være realistiske - hvordan kan de hindre deg i å være våken så lenge du vil?

 

de kan ikke det.. men jeg respekterer dem selv om jeg er uenig, så jeg legger meg faktisk når de sier jeg skal det.. virker som du ikke var "voksen nok" til å gjøre det da du var 15? no offence :tease:

 

uansett, nå har jeg ikke noen jobb jeg kan få sparken fra, jeg snakker egentlig kun om ferien. akkurat nå har jeg fri, og ingen jobb.

Lenke til kommentar

None taken. Da jeg var 15 hadde jeg nok å gjøre på rommet så jeg kunne sitte våken til øynene datt ut, men det var aldri snakk om å bli sittende i TV-stua etter at mor og far hadde lagt seg. Da kvelden kom skrudde de av alle lysene i huset, og det var vel et ritual vi aldri stilte spørsmål ved. Tror uansett ikke at jeg tok meg den friheten der har gjort meg til et så mye bedre menneske at det gjør noe.

Ikke glem at gamle vaner kan være jævla vonde å vende. Det er ikke sikkert alltid slik at det bare er å sove ordentlig i en uke og så er du klar for hverdagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som allerede ble nevnt på første side bør en 15-åring kunne bestemme dette selv - i alle fall nå som det er ferie. Mine foreldre har alltid vært veldig snille på dette med å komme hjem eller legge seg til en viss tid, og jeg tror at på grunn av det har jeg funnet en fin balanse som fungerer både i og utenfor ferien. 

Nå som det er ferie legger jeg meg nesten aldri før 01:00, men heller nesten aldri etter 03:00. Ved å stå opp rundt 12:00 får jeg ~10timer som er mer enn godt nok. Det er som de sier i dårlige reklamer på TV - det funker for meg! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...