Gå til innhold

Nytt telt - familietelt?

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal på et par campingturer i sommer hvor de fleste(men ikke alle) blir med dattera mi på 6 år. Vi reiser sammen med andre familier, men de har egne telt. Etter å ha pratet litt med folk som har erfaring har eg(vi?) kommet frem til at det er familietelt eg bør se etter.

Noen som har noen konkrete erfaringer å komme med der?

Eg liker å campe, men det er årevis siden sist. Teltet skal i første omgang brukes på steder i umiddelbar nærhet av bilen eller kort avstand fra parkeringsplass(maks 30-40 minutters gåtur). Så vekt er ikke kritisk. Primært sett er det dattera mi og eg som skal bruke det, så 3-4 plasser holder, men det hadde jo vært fint med muligheten for en person eller to ekstra, når eg allikevel skal investere i noe.

Har sett litt rundt og fått anbefalt Helsport eller Bergans. Ser at Bergans ikke har så mye til familietelt og Helsport har noen til 6000 og oppover. Noe eg synes var litt i overkant av hva eg hadde forventet.

Eg har da sett på følgende telt så langt:

- XXL Familie Camping 6 til kr 1999,-.

- McKinley Alpha 5 til kr 2199,-.

- Helsport Gjende 3 Camp til kr 4490,-.

- Helsport Nordmarka Family 4 til kr 3999,-.

- Helsport Femund Family 6-8 til kr 6499,-.

Noen tips? Prismessig så går de eg har funnet fra ca 2000 til 6500. Eg hadde helst sett at teltet låg nærmere 2000 enn 6500, men eg ønsker samtidig ikke å kjøpe et telt som ikke tåler å bli brukt utendørs. Eg er usikker på hvor mye det vil bli brukt, men eg håper å kunne få tatt det i bruk en 8-15 ganger i løpet av et år, og da primært sett på senvåren, sommeren og tidlig høst.

Skal tas i bruk om ca 8-9 dager, så å vente på et tilbud(som hadde vært ideelt) er dessverre ikke mulig, med mindre eg har veldig flaks :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er eg innforstått med, men det er og der eg kommer til kort. So to speak.

Og derfor prøver eg også å holde meg til anbefalte merker, som til nå har vært Helsport og Bergans. At det da dermed vil være et trygt kjøp uansett hva eg velger av de produsentene. Men samtidig var prisen på disse langt høyere enn andre, og lurer da på om det allikevel kan være trygt å nærme meg 2k-prisene eller om disse blir en skuffelse enten eg bruker det en eller ti ganger i løpet av et år.

Lenke til kommentar

Men, om eg allikevel skal bryte grensen på 2-3k. Hva med for eks større familietelt som Outwell? Ser da på disse:

- Outwell Hartford L til kr 3849,-.

- Outwell Carolina L til kr 2699,-.

- Outwell Michigan XL til kr 4899,-.

Evnt High Peak?

Disse er åpenbart mye tyngre enn de andre eg såg på tidligere, så her er eg nok mye mer bundet til å måtte være i nærheten av parkering/bil.

Lenke til kommentar

Hei,

Fikk flyttet denne til "Ferie og reise" i stede for "Jakt og fiske". Kanskje eg får mer napp her? :)

edit: Nå kom eg tilfeldigvis over en kollega her som skal selge et Outwell Hartford XL telt til halv pris(brukt en sommer). Dvs ca 2k. Frister å slå til på det tilbudet der.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Er visst bare eg som svarer her :)

Eg har forkastet ideen med de større Outwell(inklusivt det til kollegaen min) pga at de trenger såpass stor plass på campingplassene. Vil begynne med et mindre og se om det i det hele tatt er noe som fenger.

Ser at Coop Obs! selger en del Kampack telt til 800-2000. Hvordan er disse i bruk på en campingplass i sommerhalvåret?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

Valget havnet på et Outwell Nevada L til kr 3399,- med gulvteppe til kr 530,- og barnerom til kr 300,-.

Reiste til Arendal for å kjøpe telt med tilbehør og reiste så gradvis hjemover. Først overnattet vi i Arendal(Hove Camping), videre til Mandal(Sjøstranden Familiecamping), Sola(Ølberg Camping) og til Haugesund(Grinde Camping).

Overnattet to netter på hvert sted og har vært igjennom varme dager, kalde dager, dager med vind, dager hvor eg var bekymret for når teltet ble blåst bort, våte dager, opplettsdager og dager eg egentlig ikke var helt sikker på om eg ville klare å holde meg tørr.

Og teltet bestod testene med glans.

Når det er kaldt(sommerkaldt) så går de fint å lukke alle dørene og på den måten få det noelunde temperert innendørs(uten oppvarming). På varme sommerdager fungerer ventilasjonen ypperlig(men er litt avhengig av trekk igjennom ventilene). Vannsøylen er oppgitt til å være 3000mm, men den ene natta på Grinde Camping er eg overbevist over at hele himmelen hadde åpnet seg. Det regnet da vi la oss(ca kl 2) og regnet når vi sto opp(ca kl 10). Værmeldinga sa at det skulle være 4-6mm nedbør, og det ble minst det. Innendørs var det tøft, varm, lyst og koselig.

I tillegg er det mange smarte løsninger for både rominndeling(som alle kan tas bort), oppbevaring(lommer på veggene), lufting, montering, selvlysende barduner, gjennomføring for strømledning og opphenging av lamper i alle rom. I tillegg til dette var det herlig med såpass stor plass i oppholdsrommet(på et tidspunkt var vi 7 stk som spiste frokost i teltet) og full ståhøyde.

Anbefales :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...