Blacksheep Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Herc 9800pro lar seg stabilt overklokke til 480+ /365 med Peltierkjøling Peltieren jeg benytter er en 172watt 24v som får 12v fra PSU(550w Enermax) Dette gir GPU`en uten overklokking 10grader ved idle og 15 grader ved load, overklokket 14 til 22 til overnevnte. Temperaturen er målt på hjørnet av coldplate`en (5*5cm), på samme side som GPU Temperaturen ville nok vært lavere hadde det ikke vært for at jeg også har en peltier på CPU som varmer opp vannet. Baksiden av kortet ligger på ca 25-30 grader uannsett....målt oppå kjøleribben(ikke alle kort har denne kjøleribben bla. sapphire) Når jeg skriver 480+ mener jeg at jeg ikke har prøvd over denne frekvensen da jeg tar dette forsiktig i og med grafikkfeil....undernevnte... Det som er "viktig" å merke seg er at fra 450mhz og opp framtrer det noen "prikker" i grafikken (ikke vanlig artifacts) i 3dmark03 som ikke dukker opp i spill eller andre plasser (øker med frekvensen) disse prikkene har ingen innvirkning på resultatet/score i 3dmark03 Er det noen som har opplevd noe lignende grafikkfeil og kan si meg hva dette er ? Når det gjelder monteringen av kjøleblokk/peltier/coldplate var dette enkelt GPU ligger litt over den omkringliggende "rammen" som ati kort har men så lite at det er nesten umulig å se I coldplate`en 5*5cm filte jeg inn to spor 2mm dypt i sidene for festeskruene slik at coldplate kunne ligge "rett" Til kjølingen av peltier benytter jeg AC GPU/chipset "twinplex" www.microplex.no/rubweb/handel.asp Kjøle området på denne blokken er 1-2mm mindre en størrelsen på peltieren som er 4*4cm, men jeg valgte og ikke legge in en coldplate her i og med at det kun er snakk om en 1mm kant rundt peltieren som ikke er i kontakt men kjøleblokken og det faktum at jeg kun kjører den på 12v tvi tvi. Jeg må bare avslutte med å si at jeg er meget fornøyd med kortet Lenke til kommentar
trd374 Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Peltieren jeg benytter er en 172watt 24v som får 12v fra PSU(550w Enermax) Høres bra ut! Hvordan koblet du det elektriske sammen - Hvor tar du 12V fra? Håper du ikke har spart på isolasjonen - det hjelper. Lenke til kommentar
formann Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Hvorfor ikke kjøre 24v på det? -12v og +12v skulle vel bli 24v.. vet ikke om det er helt sunt for PSU, men kaldt skulle det ihvertfall bli Lenke til kommentar
classic Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Peltieren kjøler ikke noe bedre med høyere spenning, faktisk er peltierene ratet for 15V, men kjøler bedre ved 12V. Tror det er pga. av det blir mer varmeutvikling av 15V, i forhold til hva kjøleeffekten øker.. Lenke til kommentar
formann Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Peltieren kjøler ikke noe bedre med høyere spenning, faktisk er peltierene ratet for 15V, men kjøler bedre ved 12V. Tror det er pga. av det blir mer varmeutvikling av 15V, i forhold til hva kjøleeffekten øker.. Gjelder det for TEC som er laget for 24v også? Trodde bare dette gjalt for 12/15v TEC´s jeg.. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 classic: Grunnen til at elementet virker bedre på 12V enn 15V er fordi du ikke klare å frakte vekk nok varme på tec`s varme side. Klarer du å forbedre kjølingen, så kan du kjøre på til Umax, der virkningsgraden er høyest. :-) Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 Denne Peltieren er spesifisert for 24v Jeg har testet litt rundt dette tidligere og funnet ut at forskjellen er ikke en halvering av effekten om du gir den 12v Forskjellen er faktisk ikke så veldig stor hva angår grader, Jeg mener å ha lest en test av dette elementet (Engelsk husker ikke hvor) at fra og med 18v kunne man ikke merke noe forskjell i kjøleeffekten. Tengte det kunne være viktig å supplere med at overstående kort forsatt og under de frekvenser som nevnes går på1,5v i bios Peltieren er rett og slett loddet til det samme pungtet hvor Kortet har sin strømkontakt standard drevkontakt Lodde-punktene for denne kontakten er så store at det ikke er noe problem å komme til med selv den største loddebolt, Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Doh... Hvor mange ganger må jeg si dette.. all spenning under Umax gir mindre kjøleeffekt enn det optimale som man kun får ved Umax. Untaket er hvis kjølingen er elendig på den varme del av TEC. Da vil ikke varmetransporten være stor nok til at man kan utnytte elementet fullt ut. At enkelte opplever bedre kjøleeffekt ved 12V enn 24V forundrer meg ikke, da montering og kjøling krever store krav til brukeren, noe som ser ut til å være et problem for mange. :-D Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 Man bruker det man har for hånd.... Det jeg prøver å si er at : i denne gitte sammensettingen funker elementet "best" og mest praktisk på 12v fordi kjølingen ikke er optimal..... det er ikke snakk om at det er noe bedre kjøleevne ved 12 enn 24v men jeg har valgt å kjøre den på 12v pga kjølingen og fordi jeg ikke vil ha så stor vanntemp at dette går utover CPU pelt. dette er bare et forslag på hvor enkelt og billig (1-peltier + 1 coldplate tot. 500,-) man kan få god kjøling så lenge man har vannkjøling og kraftig nok PSU fra før. Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 kjøre du begge peltierene på samme PSU som også da gjerne driver resten av pc-systemet ??? Har selv en 550w PSU med en GPU peltier.. og etter regnestykket så e dår pigede ikje mange ledige amp å ta av. Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 19. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2003 Nei CPU pelt. kjører på egenbygd stømforsyning som er plassert oppå PSU Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå