Gå til innhold

Går inn i samboerskap

Dohnutts

Anbefalte innlegg

Jeg og "fruen" skal flytte sammen etter 5 år som par. ( På tide ;))

I dag eier jeg eget, mens hun leier.

Vi begge er enige om at jeg fremdeles skal eie huset alene ettersom vi ønsker å kjøpe noe sammen i løpet av ett år ca.

Da kommer jeg til å leie ut mitt hus ettersom leia vil dekke alle utgifter som lån etc. Ser ingen grunn til å selge da.

Hva er vanlig i situasjoner hvor den ene eier 100% og det kommer en inn i huset som ikke skal kjøpe seg inn?

Dele på alt av boutgifter untatt lån og påkostninger som bidrar til verdiøkning?

Finnes sikkert ikke noe fasitsvar, men greit å høre hva som er normalen.

Vi regner jo selvfølgelig med at alt går bra, men det gjør vel alle ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så lenge det er du som er eier og dere har det slik at det er kun du som er eier så er logikken iallefall at du betaler lån og det som skal til for ditt eierskap

bruksting som strøm, parabol, internett, telefonregning, kloakk og lignende blir delt 50/50

Noen oppretter en konto til å ha sammen i tillegg til sine egne private. så kommer lønninga inn på de private også tilstår hver part med penger inn på felleskonto

la oss si du tjener 400 000 i året og ho tjener 300 000 i året... da er det normalt at du legger inn 60% og ho 40% inn på felleskonto (eller om dere er nøyaktige med % regninga.. jeg sier bare et eksempel her)

dermed har dere begge ei forsikring på brudd og forsikring på like linjer over alt.

(kjenner folk som har det slik)

så har du andre som gir faen og bare blander livet sitt sammen. begge får tilgang til begges kontoer og alle andre detaljer, man betaler 50/50 av regninger eller den ene tar det eller den andre eller hva... dere bare lever sammen og ikke tenker kroner. (slik vi har det fordi penger er for å brukes. ikke til å spares. penger er materialer, kjærlighet noe helt annet) (vi mister ikke våres inntekter selv om det blir brudd)

da har dere ikke noe forsikring for hvis det skulle bli brudd men dere bryr dere ikke så mye om penger da dere har nok til å klare dere uansett om det skulle bli brudd

hvis du vil ha ho med på lån og slike ting så er det nok lurt å dele eierskap

hva som er normalen vet jeg ikke men jeg nevner her 2 tilfeller jeg vet om eksisterer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...