Gå til innhold

Diverse spørsmål om Mint og Ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei.

Har brukt Ubuntu nå i noen dager, også har jeg brukt Linux Mint et par uker før det igjen så jeg switcher litt fram og tilbake. Også har jeg et par spørsmål som jeg leter etter svar på.

1. I Linux Mint er det et program som heter «Desktop Settings» der du kan kontrollere hvilke elementer du vil ha på skrivebordet: «Datamaskin», «Hjem», «Søppel», «Nettverk» og «Tilkoblede enheter». Finnes det noe sånt i Ubuntu? Eller vertfall ei configfil en plass som jeg kan kontrollere disse innstillingene?

2. I Ubuntu blir «Siste Dokumenter» lagret i en meny, hvordan kan du fjerne dette slik at det ikke blir lagret? Altså ikke bare fjerne «Siste Dokumenter», men og gjøre slik at det ikke blir lagret i det hele tatt?

3. Hvordan skrur du ned sensitiviteten på scrollehjulet på musen?

4. Hvordan får du startmenyen i Linux Mint til og starte med favoritter hele tiden? Syntes jeg hørte noe om dette i en test av Linux Mint jeg leste en plass.

5. På downloadsidene til Ubuntu står det "64-bit - Not recommended for daily desktop usage", hvorfor det?

Endret av cyclo
Emnetitttel endret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. I Linux Mint er det et program som heter «Desktop Settings» der du kan kontrollere hvilke elementer du vil ha på skrivebordet: «Datamaskin», «Hjem», «Søppel», «Nettverk» og «Tilkoblede enheter». Finnes det noe sånt i Ubuntu? Eller vertfall ei configfil en plass som jeg kan kontrollere disse innstillingene?

1. Ubuntu Tweak gir deg mulighet til å huke av og på for å ha forkjellige elementer på skrivebordet. Legg til PPA: ppa:tualatrix/ppa og installer ubuntu-tweak

https://launchpad.net/~tualatrix/+archive/ppa

http://ubuntu-tweak.com/downloads/

Du kan også bruke et konfigureringsprogram som heter Configuration Editor i memyene, eller åpnes med mokkando gconf-editor. Her blar du deg til mappen apps->nautilus->desktop og huker av for desktop-elementene du vil ha på skrivebordet.

Trykk Alt+F2 og skriv gconf-editor, deretter enter. Det er installert som standard, men er gjemt i menyene, så du må høyreklikke på programmer og velge Edit Menus. Deretter går du til System Tools og huker av i boksen til venstre for Configuration Editor, og den vil nå bli tilgjengelig i menyene under Programmer>System Tools.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...