TheOats Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) Har lyst på både macro og tele objektiv. Noen som har noen forslag? Vil helst ikke bruke mer enn 5000.- Heter det forresten "zoom objektiv"? Er Canon EF 50mm f/2.5 Macro et bra macro objektiv? Endret 27. juni 2010 av TheOats Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Zoomobjektiv er et objektiv som kan endre brennvidde, eller "utsnitt", om du vil. Teleobjektiv er objektiv som har lang brennvidde, med andre ord et objektiv som har et lite utsnitt. Makroobjektiv er et objektiv som kan fokusere på ting (insekter og andre småting) som er veldig tett på objektiver. Du skal først fortelle oss hva slags kamera du har. Et dedikert makroobjektiv så du kan ta bilder av ting veldig tett på er som regel ikke noe zoomobjektiv - det er fastoptikk med én enkelt brennvidde, så du ikke kan "zoome". Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) Jeg skrev i tittelen at jeg har Canon 450D. Jeg vet hva et macro objektiv er. Forsto ikke helt det med teleobjektiv, men det høres ut som zoomobjektiv er det jeg er ute etter. Glemte å si at jeg er ute etter 2 objektiver, et for zoom og et for macro. Ved mindre det finnes ett som kan gjøre begge deler (relativt bra). Endret 27. juni 2010 av TheOats Lenke til kommentar
jim_smyth Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 5000kr for begge? anbefaler deg da å kjøpe Canon EF-S 55-250mm IS. Bra teleobjektiv for prisen. Reisevennlig størrelse også. For makroobjektiv vil jeg anbefale deg å kjøpe et som har 1:1 makro. Den du nevnte er 1:2 og gjør at du ikke kommer så nærme som du kanskje vil eller ser for deg med makro;) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Jeg vil heller anbefale EF-S 60/2.8 Macro - men brennvidde er avhengig av hva du skal ta bilde av. Skal du ta bilder av blomster - så er 50-60mm fint, skal du ta bilder av insekter så er 150mm+ fint, eller en 90-105mm som funker helt ok til begge deler. Brennvidden her gir arbeidsavstand - til blomster vil du gjerne være tett på, mens du helst skal ha litt avstand til insekter. Telezoom (som jeg antar du vil ha) - kommer an på bruksområder og prisklasser. EF-S 55-250 er mye for pengene - vil du opp i bildekvalitet og litt ned i rekkevidde kan du gå opp til 70-200/4L. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 5000.- for begge ja. Vist ikke får jeg velge ett av dem. Har du noen konkrete forslag? Link? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 En EF-S 60/2.8 Macro og en EF-S 55-250 blir til sammen litt over fem tusen. ..og så har du to stk snasne objektiv som gir deg både makro og tele. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 Vanskelig å vite på forhånd hva jeg skal bruke det til. Pleier bare gå ut for å se hva jeg kan finne. Takk for forslagene. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 5700.- ca burde gå. Jeg skal tenke litt på det. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 5700.- ca burde gå. Jeg skal tenke litt på det. Da får du to meget gode objektiver,gir utrolig bra bilder i forhold til prisen. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Hva har du av objektiver i fra før egentlig? Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Bare det som fulgte med. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Er Canon EF 50mm f/2.5 Macro et bra macro objektiv? Ja dette er til tross for sin alder et knall objektiv. Det tar riktignok ikke i 1:1 som de fleste rene makroobjektiver, men 1:2. Det er ganske rimelig, har god kvalitet i hele bildeflaten og du får med deg mye på bildet fordi det er en 50mm. Derfor er dette objektivet er spesielt godt egnet til produktfotografering, avfotografering av bilder (f.eks. malerier) og dokumenter/bøker. Se test for mer info. Hvis områdene jeg har nevnt over ikke er aktuelle for deg og du går for mer tradisjonell makrofotografering, så er antakelig EF-S 60/2.8 Macro et bedre valg med ditt budsjett. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Takk for hjelpen. Jeg har bestilt EF-S 60/2.8 Macro. Tok ikke begge objektivene, ble litt for dyrt. Lenke til kommentar
jim_smyth Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 gratulerer, men må si det er synd du ikke tok deg råd til teleobjektivet også. den er som sagt veldig bra i forhold til hva den koster:) happy knipsing... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå