Gå til innhold

Forslag til macro og zoom objektiv til Canon 450D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Zoomobjektiv er et objektiv som kan endre brennvidde, eller "utsnitt", om du vil.

Teleobjektiv er objektiv som har lang brennvidde, med andre ord et objektiv som har et lite utsnitt.

Makroobjektiv er et objektiv som kan fokusere på ting (insekter og andre småting) som er veldig tett på objektiver.

Du skal først fortelle oss hva slags kamera du har.

Et dedikert makroobjektiv så du kan ta bilder av ting veldig tett på er som regel ikke noe zoomobjektiv - det er fastoptikk med én enkelt brennvidde, så du ikke kan "zoome".

Lenke til kommentar

Jeg skrev i tittelen at jeg har Canon 450D. Jeg vet hva et macro objektiv er. Forsto ikke helt det med teleobjektiv, men det høres ut som zoomobjektiv er det jeg er ute etter.

Glemte å si at jeg er ute etter 2 objektiver, et for zoom og et for macro. Ved mindre det finnes ett som kan gjøre begge deler (relativt bra).

Endret av TheOats
Lenke til kommentar

5000kr for begge? anbefaler deg da å kjøpe Canon EF-S 55-250mm IS. Bra teleobjektiv for prisen. Reisevennlig størrelse også.

For makroobjektiv vil jeg anbefale deg å kjøpe et som har 1:1 makro. Den du nevnte er 1:2 og gjør at du ikke kommer så nærme som du kanskje vil eller ser for deg med makro;)

Lenke til kommentar

Jeg vil heller anbefale EF-S 60/2.8 Macro - men brennvidde er avhengig av hva du skal ta bilde av. Skal du ta bilder av blomster - så er 50-60mm fint, skal du ta bilder av insekter så er 150mm+ fint, eller en 90-105mm som funker helt ok til begge deler. Brennvidden her gir arbeidsavstand - til blomster vil du gjerne være tett på, mens du helst skal ha litt avstand til insekter.

Telezoom (som jeg antar du vil ha) - kommer an på bruksområder og prisklasser.

EF-S 55-250 er mye for pengene - vil du opp i bildekvalitet og litt ned i rekkevidde kan du gå opp til 70-200/4L.

Lenke til kommentar

Er Canon EF 50mm f/2.5 Macro et bra macro objektiv?

Ja dette er til tross for sin alder et knall objektiv. Det tar riktignok ikke i 1:1 som de fleste rene makroobjektiver, men 1:2. Det er ganske rimelig, har god kvalitet i hele bildeflaten og du får med deg mye på bildet fordi det er en 50mm. Derfor er dette objektivet er spesielt godt egnet til produktfotografering, avfotografering av bilder (f.eks. malerier) og dokumenter/bøker. Se test for mer info.

Hvis områdene jeg har nevnt over ikke er aktuelle for deg og du går for mer tradisjonell makrofotografering, så er antakelig EF-S 60/2.8 Macro et bedre valg med ditt budsjett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...