Gå til innhold

Ram til ASUS P7P55D

Waffelblatt

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og to kompiser har settet sammen en data for meg, og det brukte vi ca 1.5 timer på, siden det er 2 år siden kompisene mine bygget sine egene dataer.

Etter at vi var ferdig med å montere og koble, så skulle vi starte, og skjermen fikk ikke noe signal. Etter ca 2.5 timer ekstra fant vi ut at det var ramen som var feil. :thumbdown:

Så, jeg trenger ny ram, kort fortalt. Her er Hovedkortet og her prosessoren

Jeg skal bruke dataen til spilling, og jeg vil at den skal være litt fremtidsrettet, som det så fint heter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for respons ;)

Jeg hadde dette

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=577959

Det har for høy MHz... Jeg trenger med 1333 MHz... :p

Men jeg trur jeg foretrekker 6gb, hvis det er murlig... :)

Men jeg tar gjerne litt mer hvis jeg har råd...

Jeg har sett på http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491303 (8gb 1333 MHz) men er ikke sikker på om den kommer til å passe i hovedkortet...

Endret av Waffelblatt
Lenke til kommentar

Så lenge det er DDR3 240 pin DIMMs passer de fysisk. Hovedkortet ditt er spesifisert til å takle 1600 MHz, men da må du sannsynligvis sette noe som heter Intel eXtreme Memory Profile i BIOS. Ellers vil de kjøre på 1333 MHz.

Ditt hovedkort støtter dual channel RAM, så det blir best å kjøpe enten 4 eller 8GB for å utnytte det.

Det settet med 8GB er helt fint :)

Lenke til kommentar

Men får man startet Bios uten ram?

Glem det jeg sa der... :p

Har samme hovedkort selv, og meget fornøyd med denne rammen:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=133154

Har en liten forkjærlighet til Mushkin. Det er meget rask ram, meget god ytelse og meget vennlige på overklokkingsfronten. De vil gi deg masse spillerom for overklokking, og definitivt ikke være komponenten som hindrer deg å nå store høyder

Lenke til kommentar

Jeg kjører rammen min på rundt 1800mhz med det hovedkortet (jeg har premium-utgaven), så tipper det skal klare litt mer enn 1333mhz ja...

Og hva er det tullet med at "jeg skal ikke overklokke"...?

Det er jo en av de beste overklokkerne Intel noengang har laget.. Kaldt og stabil, tåler mye juling, og det beste av alt er at man kan undervolte og fortsatt øke BLK en god del. Med en multiplier på 20 er det ikke særlig økning på BLK som skal til før mhz øker betraktelig. Tipper du kan øke BLK fra 133 til 165mhz uten å tenke over andre faktorer, så lenge du kjøper 1600mhz-ram. (ram og cpu følger hverandre delvis via blk)

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Hehe, drepe pc-komponenter ja... Lenge siden det var en enkel sak å gjennomføre...

Har samme hovedkort og prosessor selv, og den kjører originalt med en multiplier på 20x og en BLK på 133mhz. Så er det diverse multiplikatorer man styrer i BIOS som sier noe om forholdet mellom BLK og cpu og minne. (133x20= 2660mhz, som er cpu-hastighet)

Så det er faktisk så enkelt som å øke BLK-frekvensen, samt stille inn minnet så den ikke kjører særlig raskere enn sertifisert hastighet, og man har et overklokket system. La spenning på cpu stå på auto, så stilles den automatisk.

Jeg økte BLK fra 133 til 165mhz på første restart av systemet, og cpu hoppet fra 2660 til 3300mhz, noe som gir en fin ytelsesøkning uten komplikasjoner. Tipper jeg kan gå vesentlig høyere, men har ikke tatt meg tid til det ennå.

Anbefaler å prøve det, da lærer man litt om de forskjellige komponentene i pc'n, samt at man "øker" verdien av de komponentene man har kjøpt. Ingenting er bedre enn å kjøpe en billig prosessor og få den til å yte som en cpu som koster dobbelt så mye.

Nekter systemet å starte fordi man var for aggressiv med overklokkingen, er det bare å resette BIOS så er man tilbake der man startet. Alle systemer har temperaturovervåkning og stenger ned systemet før det klarer å gjøre skade.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bytte minne eller drepe noen som helst deler.

Minnet ditt vil automatisk kjøres på 1333MHz om du ikke foretar deg noe som helst.

Hovedkortet ditt støtter 1600MHz og det eneste du trenge å gjøre er å sette bios til å kjøre denne hastigheten.

1. Gå inn i bios og inn til AI Tweaker.

2. Sett AI overclock tuner til X.M.P.

3. Gå til Exit fanen, lagre og start maskinen på nytt.

Grunnen til at maskinen sansynligvis ikke starter er fordi du bruker 3 minnebrikker, når hovedkortet er ment for å bruke 2 eller 4 (tokanals minne).

Skal du bruke 6GB minne, bør du bruke 2 x 2GB (4GB) minne + 2 x 1GB (2GB) minne (totalt 4 brikker).

Du bør altså bruke 2 eller 4 minnebrikker.

Fjern den tredje minnebrikken (eller kjøp en til) så bør det fungere fint.

Husk at de to minnebrikkene skal stå i de lyseblå minneportene.

Jeg har samme hovedkort og prosessor som deg og dette er en svært enkelt sak å gjennomføre. Det er heller ikke vanskelig å overklokke CPUen om du skulle ønske det en gang i fremtiden. Min er overklokket til 4GHz uten problemer.

post-191686-1277720968,5789_thumb.jpg

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Vi har prøvd med bare 2 minnebrikker, men det funket heller ikke.... :S

Alle viftene fungerte, men det kom ikke noe på skjermen... Samme problem som når vi hadde alle 3 minnebrikkene i samtidig... :p

Uansett om det er samme resultat med 2 eller 3 minnebrikker så er 2 eller 4 minnebrikker det som bør brukes på det hovedkortet.

Har dere testet en og en minnebrikke? (altså kun en minnebrikke i maskinen om gangen).

Står både 24 pin og 4/8 pin strømkabel i hovedkortet? 24 pin kan ikke tas feil av, men mange som glemmer 4/8 pin strømkabelen som gir strøm til CPU. Kontakten ligger rett ovenfor CPU.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Vi har koblet i alt som er, og vi har testet alle de forskelige rambrikkene på forskjellige måter... Det er en grunn til at jeg kom til forumet... :p

(vi hvet at det er noe feil med ramen, og vi antar at det er at det er for høy MHz...)

Dobbelsjekk at kablene sitter skikkelig i.

Hvis dere fremdeles er sikre på at det er minnebrikkene som er problemet og dere har testet en og en så vil det bety at alle tre er defekte, noe som høres litt usansynlig ut.

Dere tar feil om dere antar at 1600MHz er for høyt for hovedkortet.

Hovedkortet støtter opp til 2200MHz, med det må bare stilles inn manuelt. Om du ikke stiller dette inn manuelt vil brikkene fungere like bra, men vil bli nedklokket til 1333MHz.

Jeg har sirklet inn de to strømkablene til hovedkortet i rødt. Det er svært viktig at begge disse sitter skikkelig i hovedkortet.

Jeg har sirklet inn 3 led lys med grønt. Start maskinen og la den svive i ca. 1 minutt. Sjekk om noen av disse 3 led lysene fortsetter å lyse rødt.

Strømledninger til skjermkortet sitter godt i skjermkortet også?

post-191686-1277730667,5241_thumb.png

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...