BendItLikeBender Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Hei folkens! Fikk meg en ny harddisk for noen dager siden, så tenkte jeg skulle bytte ut mine gamle med noe nytt. Så jeg satte den inn og installerte Windows 7 på den, formaterte de andre diskene i samme slengen. Etter Windows installasjonen var ferdig, skrudde jeg av pcen og tok ut de gamle harddiskene. Men, nå står det bare 2 S-ATA disker i maskinen og vil ikke boote. Vil ikke boote fra cd-rom engang. Trenger hjelp asap. Spørr visst jeg glømte å ta med noe. Mvh Bender Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Etter Windows installasjonen var ferdig, skrudde jeg av pcenog tok ut de gamle harddiskene. Det er sikrere å gjøre det i motsatt rekkefølge, men det er neppe det som er problemet. Gå inn i bios-menyen og sjekk oppstartsrekkefølgen (boot seqense). Du skal på nye hovedkort kunne hvelge diskene spesifikt. Først bør cd-rommen komme, og dernest harddiskene. Lenke til kommentar
asad Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Vært borti noe liknende før. Reset biosen, ta ut strømmen fra pcen og la den være av i noen minutter. har hjulpet meg før! Lenke til kommentar
BendItLikeBender Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 Etter Windows installasjonen var ferdig, skrudde jeg av pcenog tok ut de gamle harddiskene. Det er sikrere å gjøre det i motsatt rekkefølge, men det er neppe det som er problemet. Gå inn i bios-menyen og sjekk oppstartsrekkefølgen (boot seqense). Du skal på nye hovedkort kunne hvelge diskene spesifikt. Først bør cd-rommen komme, og dernest harddiskene. Takk for svar, men har allerede prøvd alt i min makt for å fikse dette. Uten å lykkes. Lenke til kommentar
BendItLikeBender Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) Vært borti noe liknende før. Reset biosen, ta ut strømmen fra pcen og la den være av i noen minutter. har hjulpet meg før! Denne metoden funket ikke. Men det jeg gjorde var å koble til de harddiskene jeg tok ut, og da startet den. Etter det jeg klarte å finne ut, var at den ene harddisken var "Reservert av systemet" eller noe lignende. Hvordan kan jeg oppløse dette problemet ? Endret 27. juni 2010 av BendItLikeBender Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Typisk tabbe. Det lønner seg å koble vekk andre disker når man installerer, hvis man ikke er klar over dette. Men med Win7 skal det være relativt enkelt å fikse. Du må boote DVD'en, og velge Repair. Lenke til kommentar
BendItLikeBender Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 Typisk tabbe. Det lønner seg å koble vekk andre disker når man installerer, hvis man ikke er klar over dette. Men med Win7 skal det være relativt enkelt å fikse. Du må boote DVD'en, og velge Repair. Så etter en rask repair, så skal det vere mulig å koble harddiskene ut? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Kjør Repair uten de gamle diskene tilkoblet. Det kan hende du må kjøre Repair to ganger, andre gang får du en annen meny. http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial148.html Lenke til kommentar
BendItLikeBender Skrevet 27. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) Kjør Repair uten de gamle diskene tilkoblet. Det kan hende du må kjøre Repair to ganger, andre gang får du en annen meny. http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial148.html Takk for svar, men det oppstår ett nytt problem. Når jeg prøver å boote fra DVD får jeg dette problemet: "Windows has encountered a problem communicating with a device connected to your computer. This error can be caused by unplugging a removable storage device such as an external USB drive while the device is in use, or by faulty hardware such as a hard drive or CD-ROM drive that is failing. Make sure any removable storage is properly connected and then restart your computer. If you continue to receive this error message, contact the hardware manufacturer. Status: Oxc00000e9 Info: An unexpected I/O error has occurred. " Endret 27. juni 2010 av BendItLikeBender Lenke til kommentar
asad Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Var det noe kritisk data på disken du ikke får boota fra nå eller er det snakk om en ren windows installasjon? Du har restarta cmos , tatt ut batteriet og jumperen i 20 sek? Jeg er usikker på om dette er HELT det samme som å loade defaults i biosen. Eneste jeg vet er at det har reddet meg et par ganger før. Hvis du ikke får bootet fra dvd-driven etter å ha gjort dette, prøv å koble til en annen disk og installere windows på den. Så, formater hoveddisken din i samme slengen og gjenta prosedyren. Litt dårlig skrievet men har lite tid for øyeblikket. Lenke til kommentar
BendItLikeBender Skrevet 29. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2010 Var det noe kritisk data på disken du ikke får boota fra nå eller er det snakk om en ren windows installasjon? Du har restarta cmos , tatt ut batteriet og jumperen i 20 sek? Jeg er usikker på om dette er HELT det samme som å loade defaults i biosen. Eneste jeg vet er at det har reddet meg et par ganger før. Hvis du ikke får bootet fra dvd-driven etter å ha gjort dette, prøv å koble til en annen disk og installere windows på den. Så, formater hoveddisken din i samme slengen og gjenta prosedyren. Litt dårlig skrievet men har lite tid for øyeblikket. Hei. Problemet så langt: Fant ut at det var dvd-rommen som tullet, så jeg koblet til en ekstern dvd-rom og da fikk jeg bootet windows 7 dcd'en. Fikk kjørt en repair med bare windows disken koblet til, og problemet ble ikke fikset. Så nå sitter jeg igjen med en disk som inneholder boot og en disk med windows. Hvordan fikse dette? Lenke til kommentar
asad Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Formater disken fra dos, og installer windows på nytt på den, Dette må funke, med mindre det er noe hardware feil. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Kjørte du Repair to ganger slik jeg sa? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå