Gå til innhold

Videodømming i fotball?

Latias

Videodømming i fotball?  

62 stemmer

1. 1. Videodømming i fotball?

• Ja
      45
    • Nei
      14
    • Vet ikke
      3

Anbefalte innlegg

Jeg stemmer for ja. Burde i hvert fall være tilgjengelig i store mesterskap som VM. Om ikke videodømming, kan de i hvert fall ha en sensor i ballen som forteller om ballen var over linja eller ikke. Kan ikke la slike avgjørelser som i dag ødelegge fotballen. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hvorfor de ikke kjørte fem dommere i VM. Det var jo en suksess i Europa League, hvorfor ikke innføre det i VM også?

Støttes. Slike situasjoner skjer ganske få ganger, og jeg vet ikke helt hvordan det er med stopp i spillet for å ta videodømming. 5 dommere hadde løst problemet helt og dommeren hadde fått mer oversikt i et vitalt sted hvor kampene avgjøres, nemlig innenfor hver boks. Det er en win-win situasjon, der man også kan presse fram litt flere folk til å utvikle seg til dommere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke de kan gjøre så enkelt for dommeren som overhode mulig. Hadde de hatt 1 dommer ved vært mål som i Europaliagen i år hadde de sett med engang at England skulle hatt mål.

FIFA bør skjerpe seg og gjøre det mye lettere for dommerenE.

Lenke til kommentar

Problemet her er jo utydelighet, at folk blir sure fordi sånne situasjoner som dette ikke blir godkjent som mål. Kan man ikke bare lage reglene tydeligere og si at sånne situasjoner hvor ballen er så lite inne at den spretter ut igjen av seg selv ikke er mål? Det ville jo vært like feil av dommeren å dømme mål hvis han ikke var helt sikker. Kanskje man kunne flyttet selve målstreken et par hakk innover i målet, slik at den ikke gikk parallellt med dødlinja.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Sier som jeg har sagt før. Challanges er løsningen. Man bruker et bytte for å kunne se situasjonen på storskjerm. Dette kan være alt fra innkast,offside, over/innenfor streken til filming. Tar treneren feil så mister man et bytte, har man rett så kan man fortsette å legge inn challanges.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Jeg syns helt ærlig man burde gjøre noe lignende det man finner i amerikansk fotball, gi gjerne én-to challenge(s) til hvert lag der de kan stoppe kampen og gå inn i en situasjon med video og se om det er riktig. Det funker der borte, hvorfor skal det ikke funke her også?"

Dette skrev jeg i GER-ENG-tråden. Etter min mening ødelegger det ikke noe særlig flyt i spillet. Man burde muligens få igjen challenges om det er riktig, for å hindre partisk dømming?

Lenke til kommentar

Trenger ikke å miste bytter, hva om man allerede har brukt opp alle byttene?

Støtter det med challenges. Fungerer brukbart i flere andre idretter, og det kan virke i fotball også. Gi hvert lag to challenges i løpet av hele kampen, så kan de brukes når treneren vil. Tar man feil, mister man challengen. Har man rett, får man fortsette helt til man tar feil. ;)

Lenke til kommentar

Noe av det fine med fotball, verdens mest populære spill, er jo at det krever så minimalt med utstyr. En ball av noe slag og noe som kan være mål, og så er du der. Skjønner godt at Fifa ønsker å beholde denne sjarmen også helt på toppen. Det står ikke om liv og død, og det er ikke slik at urettferdig tap bare er kjipt heller. Slike har det med å holde ånden ved like.

En annen ting er at det muligens er så mye kampfiksing til stede også på dette nivået at å frata dommerne muligheten til å foreta slike "skjønnsmessige" kampavgjørende avgjørelser aldri vil tillates av de som virkelig bestemmer.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til man jeg mener man skal miste noe er etter hvordan det er i amerikansk fotball, der man mister en timeout. Men man kan selvsagt gjøre det uten å miste bytter også, og at man bare bruker opp challangen hvis man tar feil.

Noe av det fine med fotball, verdens mest populære spill, er jo at det krever så minimalt med utstyr. En ball av noe slag og noe som kan være mål, og så er du der. Skjønner godt at Fifa ønsker å beholde denne sjarmen også helt på toppen. Det står ikke om liv og død, og det er ikke slik at urettferdig tap bare er kjipt heller. Slike har det med å holde ånden ved like.

Uenig. Så og si alle idretter trenger minimalt med utstyr. Amerikansk fotball trenger bare en fotball, hockey trenger is, skøyter, kølle, mål og puck. På toppnivå burde man ha de mulighetene som man har tilgjengelige.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

Det er jo direkte feil. Begge de to sportene krever (ok, det er ikke umulig å klare seg uten, men vis meg de utøverne som ikke er pansret) masse utstyr, og selv om ishockey var så enkelt som du sier er det fremdeles mye mer stæsj enn fotball. Dessuten er islagte flater store nok til å spille hockey på ganske mye sjeldnere enn brukbare fotballbaner. Reglene i amerikansk fotball forutsetter en bane som er nøyaktig ned til siste tomme (selv profesjonelle fotballbaner kan jo variere ganske mye i størrelse uten problemer), og regelverket er snirklete og nerdete der det eneste som er litt vanskelig å forstå med fotball er offside (som man fint klarer seg uten på lavere nivåer uansett). Omtrent et hvilket som helst annet eksempel ville vært bedre.

Det finnes jo idretter som er like enkle, men det skader ikke poenget. Fotball er enkelt og greit, og gutta i VM spiller nøyaktig det samme spillet som gutta på løkka.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...