Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hydraulikk lekkasje Citroen xantia


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

En nylig kjøpt Citroen xantia 1.6 1994 modell har fått en lekkasje på høyre side.. Det lekker ut hydraulikk, såpass mye at tanken blir tom. Etter mitt syn ser det ikke ut som det kommer av selve sylinderen, men under.. Jeg er ikke meget bilkyndig og har ikke mye kunnskaper om dette.. Det er slik på bilen at den kan dempes opp/ned og har en nøytral stilling (brukes under normal kjøring) Noen som har noen ideer om hva som kan være galt, hva som må skiftes, evt. pris det er snakk om.. Og er det forsvarlig og kjøre bilen slik den er nå, evt. hva kan skje?

Takker for alle saklige svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror disse gasskulene er vanlig slitevare og bør byttes. Jeg mener de kostet ca 2-3000 på vår Xantia, men kan ikke si dette sikkert. Tanken blir tom sier du, er dette servotanken? Isåfall bør du absolutt ikke kjøre uten væske.

Lenke til kommentar

Du bør i alle fall få det sjekket/utbedret. I tillegg til nivåregulering/fjæring brukes dette LHM hydraulikksystemet også til servostyringen, og til bremsene. Så dersom man feks har lekkasjen i et av rørene til brems, så er ikke det helt bra å kjøre med.

 

Jeg vil vel si at det kan være uforsvarlig å kjøre med, men det trenger ikke være det. Det spørs akkurat hvor det lekker, og hva slags skade du har der. Eksempelvis er ikke lekkasje i en kobling på et retur-rør nødvendigvis så skummelt, mens et bremserør som har irret/rustet så det lekker kan bli dramatisk ved en hard oppbremsing.

 

Uansett, farlig eller ufarlig, dyrt eller billig, du vil definitivt ikke kjøre dette systemet tomt for LHM! Og siden det tildels er snakk om rimelig høyt trykk her så kan en liten lekkasje plutselig bli stor, og da står man der. :)

Lenke til kommentar

Jeg har nå lokalisert problemet, det tyder på at der hydraulikkslangen som går til støtdemperen som er røket.. Noen som har tips til hvor jeg kan anskaffe nye, og om dette kan lett byttes selv.. Det virker litt knotete å få opp metallfesten som er rundt støtdemperen og slangekoblingen, uten å måtte bøye/bryte den opp?

 

th_IMG_0266.JPG

th_IMG_0267.JPG

th_IMG_0269.JPG

th_IMG_0272.JPG

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...