Frazzy Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Heisann! En nylig kjøpt Citroen xantia 1.6 1994 modell har fått en lekkasje på høyre side.. Det lekker ut hydraulikk, såpass mye at tanken blir tom. Etter mitt syn ser det ikke ut som det kommer av selve sylinderen, men under.. Jeg er ikke meget bilkyndig og har ikke mye kunnskaper om dette.. Det er slik på bilen at den kan dempes opp/ned og har en nøytral stilling (brukes under normal kjøring) Noen som har noen ideer om hva som kan være galt, hva som må skiftes, evt. pris det er snakk om.. Og er det forsvarlig og kjøre bilen slik den er nå, evt. hva kan skje? Takker for alle saklige svar! Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Jeg tror disse gasskulene er vanlig slitevare og bør byttes. Jeg mener de kostet ca 2-3000 på vår Xantia, men kan ikke si dette sikkert. Tanken blir tom sier du, er dette servotanken? Isåfall bør du absolutt ikke kjøre uten væske. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Du bør i alle fall få det sjekket/utbedret. I tillegg til nivåregulering/fjæring brukes dette LHM hydraulikksystemet også til servostyringen, og til bremsene. Så dersom man feks har lekkasjen i et av rørene til brems, så er ikke det helt bra å kjøre med. Jeg vil vel si at det kan være uforsvarlig å kjøre med, men det trenger ikke være det. Det spørs akkurat hvor det lekker, og hva slags skade du har der. Eksempelvis er ikke lekkasje i en kobling på et retur-rør nødvendigvis så skummelt, mens et bremserør som har irret/rustet så det lekker kan bli dramatisk ved en hard oppbremsing. Uansett, farlig eller ufarlig, dyrt eller billig, du vil definitivt ikke kjøre dette systemet tomt for LHM! Og siden det tildels er snakk om rimelig høyt trykk her så kan en liten lekkasje plutselig bli stor, og da står man der. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Lekker det oppe i motorrommet eller under bilen? kan være så enkelt at det er pakningen på kula som lekker. Ellers er disse rørene som sitter under bilen utsatt for rust hvis bilen ikke er understellsbehndlet. Lenke til kommentar
Frazzy Skrevet 28. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2010 Jeg har nå lokalisert problemet, det tyder på at der hydraulikkslangen som går til støtdemperen som er røket.. Noen som har tips til hvor jeg kan anskaffe nye, og om dette kan lett byttes selv.. Det virker litt knotete å få opp metallfesten som er rundt støtdemperen og slangekoblingen, uten å måtte bøye/bryte den opp? Takker for svar Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Har du noen større bilder? Her hos meg var disse veldig små og vanskelige og tyde. Er det på forhjulet? Sikker på at dette ikke går til bremsen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå