Gå til innhold

Lager et spill og trenger tips


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er godt i gang med motoren til et spill i GameMaker, men nå da motoren nesten er ferdig er det på tide å tenke på hvilken retning spillet skal ta. Jeg har lekt med flere idéer helt fra starten, men nå trenger jeg noe konkret.

 

I starten tenkte jeg å lage et Breakout-spill, men jeg vil lage mer enn det. Jeg har et fungerende Breakout-brett, men selve spillet vil være plattform på et vis. Men hva? Metrovania? (og i såfall som Metroid eller Castlevania?) Noe alá Mega Man? Super Mario Bros? Breakout-brettet vil selvsagt være med, sammen med en rekke andre småspill som Donkey Kong, Tetris og Mario Bros (ikke Super Mario Bros, men det aller første.) Disse vil være små, valgfrie minispill med en vri. Du styrer hele tiden hovedpersonen, og i Breakout-spillet må du bruke litt magi for å få et skjold (force field) over deg for å hindre at ballen flyr ut eller treffer deg. Jeg har vurdert å sette en fiende bak blokkene, så poenget går ut på å treffe nok blokker til at han ramler ned. Når han gjør det må du kverke ham i sverd-kamp. :p (eller skyte ham, om du har tilgang til pistol, rifle, hagle osv. Dette får du i hovedspillet, eller som belønning i et av de andre spillene eller via achivements.)

 

Uansett, det blir fint lite "normalt" å finne her. Men Breakout er ikke nok. Jeg trenger flere idéer. Har du tips er det bare å komme med dem. Tips jeg bruker vil havne i Credits-biten i spillet.

 

Aner ikke når spillet blir ferdig, men det kan ta en stund. I stedet for å gi ut noen få dårlige spill satser jeg alt på dette og lar det ta den tiden det trenger. Tre, fire år er ikke noe problem. ;) (han som lagde Histwar brukte vel seks år?)

 

Screenshot fra Breakout-spillet:

 

 

 

Karakteren her er fra Final Fantasy 5, men i den ferdige versjonen vil ha en egenlaget karakter.

 

 

Edit: En tanke jeg har er å lage blokker under karakteren i Breakout-spillet og la ham/henne gå på dem. Målet vil være å fjerne blokkene til fienden så han ramler ned, men uten at ballen fjerner bakken du står på. Mister du nok blokker under deg har du ikke lenger noe å stå på, så du ramler ut av skjermen og dør. :)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips, men jeg har alt det der. (se skjermbilde, f.eks.) Det jeg er ute etter er flere tips til spill generelt. Jeg har tenkt en del over det, og selve spillet blir et plattformspill. Men Breakout-spillet vil være en boss-kamp. Det er godt mulig jeg vil la blokkene sprette når ballen treffer dem til de treffer veggen eller noen andre blokker uten å forsvinne. De vil aldri forsvinne, men det er heller ikke meningen. (unntatt blokkene du står på. De vil forsvinne når ballen treffer dem, så jo mindre blokker det er igjen, jo vanskeligere blir det å overleve.)

 

I stedet er det meningen at du skal treffe bossen med ballen tre, fire ganger for å drepe ham. Han vil på sin side bruke diverse våpen for å stoppe deg (bomber, roboter osv), så du må unngå å bli truffet av alt han sender mot deg samtidig som du prøver å treffe ham med ballen. For å gjøre det ekstra morsomt vil bossen sannsynligvis kaste ekstra baller ned på brettet, men de er falske. De vil få blokkene til å bevege seg akkurat som den ekte, men det gjør ingenting om du mister dem. Problemet er å holde styr på hvilken ball som er den rette oppi alt kaoset, spesielt om det er seks, syv baller på én gang, og bare én av dem en den rette. :p

 

Som du ser er det ikke akkurat et tradisjonelt Breakout jeg snakker om. :p Men tanken er å ha flere bosser som dette, i tillegg til selve hovedspillet. Det vil være lite teit/morsomt/interessant som dette eksemplet.

 

Edit: En annen ting. Bør jeg bruke Blur på karakteren? Det ser penere ut, men blir litt uskarpt. Hva synes dere?

 

To bilder for sammenligning:

 

 

Med blur.

 

 

Uten blur.

 

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

ja det er bra å lage utradisjonelt og personlig så digger jeg breakout da det er morro til tider.

 

men jeg syns at du skal begynne på andre spill ganske kjapt som er mer utfordrene slik at du stiger i grader og kan produsere litt emr heavy spill litt kjappere ;)

 

som for eksempel:

1: Poker Game

2: block breaker (http://www.dodgeblockbreaker.com/)

3: worms classic(2d)

4: Tower Defence

5: worms 3D

6: own created game (See in another file)

7: starting of 3D Games (further instructions)

8: strategy 3D

9: Rpg 3D

10:Fps 3D

 

det er en liten rekkefølge meg og noen kamerater følger ;)

 

vi trenger ikke å perfeksjonere alle spill men få de fullvirkende med så lite bugs som mulig også bevege oss videre ;)

Lenke til kommentar

Det blir neppe noe 3D, da dette er det første "seriøse" spillet jeg lager, og Gamer Maker er ganske dårlig på 3D. Det er mulig, men bare med falsk 2D som i gamle FPSer. (Doom 1, f.eks.) Block Breaker er et annet navn på Breakout, og et normalt Breakout er så godt som ferdig allerede. (med en karakter som aktiverer et force field i stedet for en kjedelig plate). Jeg må jobbe en del mer med det for å få en boss og så videre, men jeg vil først ha noe mer å leke med. Grunnen til hvorfor jeg startet med Breakout er fordi det er lett å lage, er moro å spille og jeg kunne raskt få noe som lar meg ta en velfortjent pause uten å miste fokus. Fem timers pause? Neida, det er "bug testing". :p

 

Jeg har begynt på to brett til nå. Det ene vil etterhvert bli noe alá Donkey Kong, men selvsagt med en vri. Breakout er en bosskamp i et plattformspill kombinert med Breakout, så Donkey Kong blir noe lignende. Sannsynligvis vil det også bli en bosskamp, men med fiender å drepe, nøkler å hente, hemmeligheter å oppdage og så videre, men alt satt i et Donkey Kong-inspirert område. (klatre opp plattformer, hopp over tønner og finn veien helt opp til prinsessa og gorillaen.) Men i det originale Donkey Kong var det nok å nå toppen. Denne gangen har Donkey Kong blir drept, så du må dra helt opp og banke bossen. Det vil ikke bli helt lett, for å si det mildt... ;) (men som i Mega Man kan du først banke en annen boss, få bedre våpen og så komme tilbake til en boss du sliter med.)

 

Det andre er ganske lite, og har foreløpig kun to plattformer. Det vil etterhvert ha seks eller åtte dører, og hver vil gå til nye verdener alá Mega Man. En verden vil slutte med Breakout-spillet, en vil slutte med Donkey Kong-spillet og så videre. Det vil i hovedsak kun bli étt brett i hvert minispill, men når du har klart det vil du få lov til å gå tilbake og spille et "ekte" Breakout, et "ekte" Donkey Kong og så videre. Akkurat som i Mega Man vil du få nye våpen og saker når du banker bossen, og det vil bli enda flere bonuser om du klarer å gå gjennom spillene du åpner. Jeg tenker ca 25 eller 50 Breakout-brett, like mange Donkey Kong-brett og så videre. Kanskje 50 av hver, med en boss i hvert tiende. På det viset kan du gå raskt gjennom spillet om du vil ved å ta hver boss en gang, men du kan også spille i timesvis i hvert eneste minispill for highscore og så videre. (du kan spille hvert minispill så mange ganger du vil, og hvert spill har en egen highscore liste.)

 

Selve spillet vil bli noe alá Metroid og Castlevania, kombinert med Mega Man, en drøss mini-spill og en del sprø idéer. Men jeg kunne trengt flere forslag. Det må ligne på en gammel klassiker, være morsomt å spille og lede til en bosskamp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...