Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva trenger jeg egentlig for å kjøre en .aspx fil fra pcen? Bare en enkelt side som skal kjøres, så ønsker ikke noe store greier. Er til jobben. Hvor vanskelig er det eventuelt å konvertere til et program/exe?

For om jeg kjører nå nemlig, så viser den bare koden i tekst.

Endret av Gregory House
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

aspx er ASP.NET websider, du må ha internet information server installert (følger med Windows installasjonen, gå i Add/Remove Programs og velg Add/Remove Windows Components)

Dette er en webside, og må derfor vises i en webbrowser. Du kan ikke konvertere dette til programmer uten videre.

Lenke til kommentar

Du må ha Windows XP Professional eller bedre, og helst en nyere versjon av Windows enn XP, ettersom ASP.NET ikke følger med XP.

Jeg vet ærlig talt ikke helt detaljene her, ettersom jeg bruker Windows 7 og Visual Studio Professional selv, og da dukker alt opp av seg selv.

Men jeg tror at dersom du installerer Visual Web Developer Express, så vil ASP bli oppgradert til ASP.NET. Om det går an å få tak i ASP.NET uten å installere Visual Web Developer aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Du må ha Windows XP Professional eller bedre, og helst en nyere versjon av Windows enn XP, ettersom ASP.NET ikke følger med XP.

Jeg vet ærlig talt ikke helt detaljene her, ettersom jeg bruker Windows 7 og Visual Studio Professional selv, og da dukker alt opp av seg selv.

Men jeg tror at dersom du installerer Visual Web Developer Express, så vil ASP bli oppgradert til ASP.NET. Om det går an å få tak i ASP.NET uten å installere Visual Web Developer aner jeg ikke.

Du trenger ingen IIS server for å utvikle lokalt, men for å hoste siden må du det. Med Visual Web Developer Express følger det med en Development Server som du kan kjøre siden på lokalt..

Skal du ha en ordentlig IIS version, må du ha Vista eller Windows 7. IIS6 følger med XP og den kjører ASP.NET "greit", men den mangler ting som .NET Integrated Pipeline, som gjøre ting som URL Rewriting ganske klumsete, siden du får en 404 lenge før selve webapplikasjonen får noen informasjon om at en klient ber om data. Vet heller ikke helt om IIS6 støtter managed moduler (altså plugins til webserveren som du lager ved å extende IHttpModule eller IHttpHandler)

IIS7 er desidert den enkleste og beste å jobbe med, men som sagt så krever den Vista, Windows 7, Windows Server 2003 eller Windows Server 2008.

Nyeste versjonene av ASP.NET er støttet på alle IIS'ene såvidt jeg vet, og kan lastes ned fra microsoft's hjemmeside

Skal du ikke bruke Visual Studio til å utvikle av en eller annen grunn, kan du skrive .aspx filer uten å lage Code-behind filer (.aspx.cs) så skal webserveren compile sidene helt av seg selv. Men om du er ny for ASP.NET, unngå <% %>. Jeg vet det er fristende, men du kommer til å gnage av deg håret om du må endre på ting. Bruk Web Forms eller MVC for hva det er verdt, det lønner seg alltid i det lange løp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...