toro6 Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 I bygda der jeg bor er det kun 1 politibil. Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) Dette henger sammen med at politiet ikke har lov til å fortsette å følge etter dersom det blir for uansvarlig for politi eller fører av kjøretøyet de følger etter. Og har dere kjørt noe annet enn moped vet dere at dere ikke kommer til å se en forbanna ting hvis du tar av hjelmen og kommer deg opp i over 80 igjen, hvis du stikker huet ut av ruta på bilen i 100 så skjønner du hvorfor! Endret 2. juli 2010 av L4ss3 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Det siste der har jeg ikke tenkt på, men det er så klart enda en god grunn til å ikke kaste av seg hjelmen (eller prøve på dette). Man kan kjøre i 50-60 uten at vinden i øynene er et problem though, og jeg har faktisk kjørt i enda mer enn dette uten hjelm, i 80-90 (spesielle omstendigheter, går ikke inn på det her, og politiet så meg). Det gikk så vidt, måtte myse en del og det var ikke særlig trafikksikkert i det hele tatt. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Med mindre det skjer midt inne i byen(selv da) tror jeg ikke politiet har så veldig stor sjangse til å stoppe en på en motorsykkel med litt motor, enten det er enduro, cross eller rsykkel. Om personen på sykkelen ikke vil bli stoppet selvsagt. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) Det som er mer normalt ved slike tilfeller, ihvertfall i utlandet er at de lar sykkelen kjøre og overlater overvåkningen til politihelikoptere som følger sykkelen til den stopper. Jeg vet at dette også skjer i Norge og Sverige. Politihelikopteret i Norge er så tungt at det maks kan fly i en time. Vet ikke hvor langt en sykkel kan kjøre på full tank, men jeg anntar det er lenger. Om hjelmen taes av og politiet sier hade, så er det ikke ingenting som hindrer deg i å ta kontakt med dem etter at de har sett skiltnummeret. Så hvis du er riktig smart så skrur du først av skiltet når du hører sirenen ule i svingene bak deg, så tar du av hjelmen, så er du trygg. Endret 7. juli 2010 av Abigor Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Det som er mer normalt ved slike tilfeller, ihvertfall i utlandet er at de lar sykkelen kjøre og overlater overvåkningen til politihelikoptere som følger sykkelen til den stopper. Jeg vet at dette også skjer i Norge og Sverige. Politihelikopteret i Norge er så tungt at det maks kan fly i en time. Vet ikke hvor langt en sykkel kan kjøre på full tank, men jeg anntar det er lenger. Om hjelmen taes av og politiet sier hade, så er det ikke ingenting som hindrer deg i å ta kontakt med dem etter at de har sett skiltnummeret. Så hvis du er riktig smart så skrur du først av skiltet når du hører sirenen ule i svingene bak deg, så tar du av hjelmen, så er du trygg. Hvordan i svarte skal du klare å skru av skiltet da? Lenke til kommentar
livingman Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 blir ikke skiltene liggende i veien vis du skrur dem av men på en annen side ville ikke vært så vanskelig og lage en løsning hvor du skjuler skiltene med og dra ut en splint eller noe slikt Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 blir ikke skiltene liggende i veien vis du skrur dem av Godt poeng, her må man tydeligvis ha et bagasjerom som man kan legge skiltet trygt nedi. Problemet blir da å skru av skiltet og legge det i bagasjerom mens man kjører og holder hånda på gassen. Med øvelse så går nok det helt greit. Lenke til kommentar
livingman Skrevet 7. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2010 kunne jo og fjerne skruene og bruke bore-lås eller noe lignende Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 kunne jo og fjerne skruene og bruke bore-lås eller noe lignende Bingo! Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 kunne jo og fjerne skruene og bruke bore-lås eller noe lignende Bingo! Eneste er jo bare å ikke bli stoppa, kommer du deg unna og de kommer på døra di litt senere så får du bare nekte. Og tør du å kjøre fra bør du være sikker på å ha nok is i magen til å nekte når det kommer du store politifolk på døra og skal ta deg for noe de vet DU har gjort. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) Nytter ikke å si til politiet at jeg og sykkelen var hjemme og så på film hvis to politifolk har sett noe annet. Da blir man busta for å lyve, for å kjøre uten skilt, uten hjelm og generelt for å være en idiot. Endret 8. juli 2010 av Abigor Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Nytter ikke å si til politiet at jeg og sykkelen var hjemme og så på film hvis to politifolk har sett noe annet. Da blir man busta for å lyve, for å kjøre uten skilt, uten hjelm og generelt for å være en idiot. Tydligvis en som ikke er helt oppdatert på juss. Politiet må ha bevis på at det er DU som kjørte sykkelen på det tidspunktet. Og om du ikke tilstår selv, eller blir stoppa på veien mens kjøringen pågår så har de ingen sak. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Nytter ikke å si til politiet at jeg og sykkelen var hjemme og så på film hvis to politifolk har sett noe annet. Da blir man busta for å lyve, for å kjøre uten skilt, uten hjelm og generelt for å være en idiot. Tydligvis en som ikke er helt oppdatert på juss. Politiet må ha bevis på at det er DU som kjørte sykkelen på det tidspunktet. Og om du ikke tilstår selv, eller blir stoppa på veien mens kjøringen pågår så har de ingen sak. Riktig det, men hvis de feks ser at den samme jakka og hjelmen som var ute på veien henger i gangen, så har de både sak og bevis Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Nytter ikke å si til politiet at jeg og sykkelen var hjemme og så på film hvis to politifolk har sett noe annet. Da blir man busta for å lyve, for å kjøre uten skilt, uten hjelm og generelt for å være en idiot. Tydligvis en som ikke er helt oppdatert på juss. Politiet må ha bevis på at det er DU som kjørte sykkelen på det tidspunktet. Og om du ikke tilstår selv, eller blir stoppa på veien mens kjøringen pågår så har de ingen sak. Riktig det, men hvis de feks ser at den samme jakka og hjelmen som var ute på veien henger i gangen, så har de både sak og bevis Ja, men da gjelder det å bruke huet litt. Nei nå tror jeg ikke vi skal diskutere det her mer, hehe. Lønner seg nok å stoppe for politiet om det er det de vil! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 I utgangspunktet så har politiet som rutine at dei ikkje skal fortsette ei politijakt dersom det er stor fare for at det oppstår ei ulykke. Men i kor stor grad dette faktisk blir gjort og at alle vurderer ein motorsykklist utan hjelm på samme måten har du ingen garanti for. Ein anna ting er at denne rutina er laga stort sett med tanke på ein bilfører som kan skade andre trafikantar dersom han/ho kræsjer i høg fart under ei politijakt. Så det er ikkje sikkert det blir vurdert på samme måten med ein motorsykklist. Ein anna ting er at dersom du kaster hjelmen så er du også mykje lettare å identifisere sidan politiet då minimum ser hårsveisen din og kanskje til og med ansiktet ditt. I tillegg så kan det hende dei får tak i hjelmen din om du kaster den fra deg i vegkanten, med den kan dei sikkre DNA-spor dersom det er ønskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå