Isvarmt Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) Kan noen forklare litt om hvilken rolle Jesus har i islam.. hvordan passer det inn med jesus sine budskap om elsk dine fiender, nei til krig osv, kan liksom ikke forestille meg Jesus"Kill The Infidel.." Then, when the sacred months have passed, slay the idolaters (infidels) wherever ye find them, and take them (captive), and besiege them, and prepare for them each ambush. But if they repent and establish worship and pay the poor-due, then leave their way free. Lo! Allah is Forgiving, Merciful. hmm !! Slay them wherever ye find them and drive them out of the places whence they drove you out, for persecution is worse than slaughter. Endret 27. juni 2010 av Isvarmt Lenke til kommentar
holar Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 Siden det er lite sannsynlig at muslimer frekventerer dette forumet, så gjorde jeg det du kansje burde ha tenkt på, nemlig å google. JesusDen siste profet før Muhammad var Jesus (Isa). Han ble på forunderlig vis født av jomfru Maria. I Koranen, sure 19, 16 kan vi lese at Gud sendte sin ånd til Maria. Den fremstod for henne som en vakker mann. Mannen sier han er en utsending fra Gud og er kommet for å gi henne en sønn med et rent hjerte. Da det ble oppdaget at hun var gravid uten å være gift, ble det reist alvorlige anklager mot henne. Maria ble reddet av den nyfødte Jesus som opplot sin munn og proklamerte sin profetstatus (sure 19, 28-31[3]). Jesus er så langt jeg kan se fremstilt på en positiv måte. Jomfrufødselen gjør han spesiell. I islam, som i flere andre religioner, er seksuell uskyld et av de viktigste tegn på et rent og uskyldig hjerte. Jesu livsoppgave eller kall er fastlagt allerede fra fødselen av, han skal være et Guds sendebud. Jesus har de trekkene som viser han er profet. Han skal tjene Gud, be og gjøre godt, dessuten ønsker han fred over seg selv. Dette gjør også muslimer som nevner en profet ved navn ved å føye til: “Fred være med han”. Jesus sier selv at han er Guds sendebud til israels barn (sure 61,6). At hans oppgave er å stadfeste Loven som er gitt før han. Loven viser da til Moseloven som ble gitt til israelittene der det finnes regler for rett livsførsel. Han skulle, i tillegg til å stadfeste loven, tillate noe av det som hadde vært forbudt. Han skulle være en rettferdig, noe som ofte tolkes dit hen at han aldri syndet (Sure 3, 41-44, 46-51). Jesus sier også han skal bebude et sendebud som kommer etter han og heter Ahmed. Dette er Muhammed. Jesus har her fått en lik rolle som døperen Johannes har i det nye testamente. Johannes skulle som kjent rydde vei og forberede folk på Jesu komme. På samme måte blir Jesus her bare en forgjenger til Muhammed som er den siste profeten, med den endelige åpenbaring. Jesus sier i sure 43, 63 at han har kommet for å gjøre klart det noen strides om. Jesus har større åpenbaring enn sine forgjengere. Men Muhammed hadde, som vi så, en større åpenbaring enn Jesus. Tanken er at alle de tidligere profetene er forgjengere av Muhammed, men at de øker i innsikt og åpenbaring frem til han får budskapet som er gyldig for alle mennesker til alle tider. Jesu profettjeneste understrekes flere steder i koranen. Han nevnes også noen ganger sammen med andre profeter. I sure 42, 11 sammen med Noa, Abraham og Moses. I sure 6, 83-86 nevnes han sammen med 15 andre profeter. De fleste av disse er personer vi kan lese om i bibelen som for eksempel Abraham, Isak, Jakob, David, Moses og Elias. I sure 5, 50 leser vi: “Vi lot Jesus, Marias sønn; følge i profetenes spor...”. Ut i fra disse eksemplene fra koranen vises det at Jesus regnes som en av mange profeter. Og i sure 3, 78 nevnes Jesus nok en gang sammen med andre profeter, og her kan vi dessuten lese at Gud ikke gjør forskjell på noen av dem. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 27. juni 2010 Del Skrevet 27. juni 2010 (endret) Kan noen forklare litt om hvilken rolle Jesus har i islam Jesus er en av profetene i islam, sammen med andre syv profeter der i blant Moses og Muhammed. Dvs. islam anerkjenner alle profeter før Muhammed men mener at deres originale budskap har blitt endret og feiltolket gjennom tiden blant annet av jødedommen og kristendommen. Dermed er det forståelse blant muslimer at islam er det oppriktige budskapet fra Gud. Det samme budskapet som Jesus sto for men som ble endret av vanlige mennesker eller helt glemt. Then, when the sacred months have passed, slay the idolaters (infidels) wherever ye find them, and take them (captive), and besiege them, and prepare for them each ambush. But if they repent and establish worship and pay the poor-due, then leave their way free. Lo! Allah is Forgiving, Merciful. hmm !! Slay them wherever ye find them and drive them out of the places whence they drove you out, for persecution is worse than slaughter. Nå beveger du deg på dypt vann uten rasjonell tilnærming. Du tar disse versene ut av kontekst, slik som de aller fleste som har skjult propaganda ved å svartmale islam som religion. Dette gjelder også de få såkalte ”muslimer” som vrir og vender på alt som er skrevet i Koranen for å kunne rettferdiggjøre handlinger som er i egen interesse, men som absolutt ikke er en del av det normative grunnlaget i islam. Godt eksempel på det er medlemmer av terrororganisasjoner slik som Al-qaida. For å forstå hva disse versene omhandler må du lese, og nærmest studere, hele Koranen, og ikke bare noen få deler av det. I tillegg må du har veldig god historisk kunnskap for at du i det hele tatt skal kunne definere dine preferanser som rasjonelle og objektive. Koranen er helligbok for mange, men for mange andre slik som for meg som er interessert i historie, så er det først og fremst meget god historiebok. Faktisk mye bedre historiebok en Bibelen siden Koranen er mye mer i sin originale form enn Bibelen som er blitt redigert kraftig opp i gjennom tiden. Derfor er det viktig at du setter Koranen i tidsperioden den ble til. Disse versene oppsto i en turbulent tid når hver eneste sjel som ikke definerte seg som muslim ønsket muslimene død. Disse preferanser oppsto ikke fordi muslimer var noen verre enn noen andre mennesker i perioden, eller fordi at islam var mye verre religion enn mange andre religioner som eksisterte i tidsperioden, men fordi islam var noe nytt. Det å utfordre status quo, slik fremkomsten av islam gjorde, var aldri populært, spesielt i forhold til andre store og veletablerte religioner slik som kristendommen og jødedommen som allerede hadde monopol på dette området. Man må alltid huske motstanden kristendommen møtte når den så dagens lys, ikke fordi religionen i seg selv eller dens tilhengere var forferdelige mennesker, men rett og slett fordi kristendommen, på lik linje med islam litt senere, utfordret status quo. Romere, som ikke tilba monoteistiske religioner, forfulgte kristne i nærmest 300 år før keiseren Konstantin konverterte til kristendom. Dermed er disse versene rettet mot folk, som på tiden Koranen var laget, truet og stadig vekk angrep islams tilhengere. Et annet viktig punkt i Koranen er hvordan den, gjennom sine vers, behandler de som kalles for vantro eller hyklere (kuffar eller munafiqoun). I mange steder refereres ordet ”vantro” simpelt som fiender av datidens Mekka. Spesielt i dette tilfellet er bruken av begrepet rette mot de som hev muslimer ut av Mekka. Infidel betyr ikke alle de ”ikke-troende” som mange ønsker å fremstille det, men kun de som angrep muslimer ved Mekka og som nektet dem å praktisere islam. Skal du finne det hele svaret må historien til profeten Muhammed studeres mer nøye for få hele bildet av hva islam og muslimer gjennomgikk i perioden når budskapet om islam ble spredd. Alle disse versene omhandler forsvar, noe som flere andre vers i Koran beviser. Blant dem: ”Den som dreper et menneske, - uten at det gjelder mord eller straff for forbrytelse, skal anses som hadde han drept hele menneskeheten. Den som redder et menneske, skal anses som hadde han reddet hele menneskeheten. Våre sendebud kom til dem med klar beskjed, men efter dette har mange av dem vist lettsindighet”. (K. 5:35-36) I følge Koranen så skal man ikke drepe de ikke-troende, faktisk er det å ta et liv som om man har drept hele menneskeheten. ”Kjemp for Guds sak mot dem som bekjemper dere, men gjør dere ikke skyldig i aggresjon. Gud liker ikke de aggressive”. (K. 2:186) Her er det tydelig at Koran oppfordrer til samme ingrediens som de fleste andre religioner, og som den varierende verdslige rettspraksisen i demokratiske styresett gjør, nemlig rett til forsvar. hvordan passer det inn med jesus sine budskap om elsk dine fiender, nei til krig osv, kan liksom ikke forestille meg Jesus"Kill The Infidel.." Det finnes enorme mengder av forskjellige vers der Koranen fremhever budskapet som er i samsvar med Jesus sitt budskap. Blant dem: ”En god og en ond gjerning er ikke like. Vis det onde tilbake med det som bedre er, og se, den du lever i fiendskap med, blir som en varm venn!” (K. 41:34) ”Det er ingen tvang i religionen. Rett vei er tydelig skilt fra villfarelse. Den som avviser avguder og tror på Gud, han har grepet det påliteligste håndtak, som aldri svikter. Gud hører og vet”. (K. 2:256) ”Kjemp for Guds sak mot dem som bekjemper dere, men gjør dere ikke skyldig i aggresjon. Gud liker ikke de aggressive”. (K. 2:186) Samtidig er det ikke slik at det ikke finnes meget kontroversielle vers i Bibelen der det ikke oppfordres til drap. Det er plenty av de, og det var mange flere av de i sin originale form før Bibelen ble endret om at og om at igjen. Men av ren respekt for de kristne skal ikke jeg begynne med å plukke Bibelen og dens vers ut av kontekst for å fremstille kristendommen som en vond religion. I tillegg er jeg ikke tilhenger av en slik simpel, og uobjektiv, metode. Dermed avstår jeg fra dette. Begge religioner har sine negative sider, men begge har også mye positivt som er blitt implementert i dagens samfunns som normativ standard. Endret 27. juni 2010 av statsviter 3 Lenke til kommentar
holar Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Når vi kommer til slutten, så kan det være greit å tenke på at de tre store religionene, jødedom, kristendom og islam tross alt har samme opphav og gud. Alle har Abrehams gud som sin gud, selv om de bruker forkjellig navn og har forskjellige måter å tilbe sin gud på. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 (endret) Ifølge Koranen var Jesus en av Guds mest elskede profeter. Moseser er ansett som en STOR profet i islam. Han blir også referert til som: Kalim allah, som betyr "Han som talte med Gud." Koranen forteller flere historier om hans liv enn noen annen profet. Disse er på lik linje med profeten Muhammad og nevnt flere ganger, men Profeten Muhammad er den siste og største profeten innenfor islam. Hva Jesus sier om Profeten Muhammad fra bibelen: Dersom man leser evangeliene og undersøker grundig, kan man til tross for de mange redigeringer og utgaver av Bibelen gjennom tidene, finne solide bevis for at Jesus ikke henviste til Den Hellige Ånd som siste Talsmann. Ved å knytte sitater opp mot hverandre, se på historikken bak og foreta en grundig studie av Bibelen, vil sannhetens lys skinne igjennom de ulike utgaver og versjoner. Her er noen eksempler: "Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen Talsmann til å være hos dere til evig tid " Joh. evang. 14:16 "Men Talsmannen, Den Hellige Ånd, som Faderen vil sende i mitt navn, han skal lære dere alle ting og minne dere om alt hva jeg har sagt til dere"Joh. evang. 14:26 "Og nå har jeg fortalt dere det, før det skjer, for at dere skal tro når det er skjedd" Joh. evang. 14:29 "Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om rettferdighet og om dom" Joh. evang. 16:8 "Men når han kommer, Sannhetens Ånd, skal han veilede dere i hele sannheten, thi han skal ikke tale av seg selv, men alt hva han hører skal han si, og det som kommer skal han forkynne dere. Han skal herliggjøre meg, thi han skal ta av mitt og forkynne dere det." Joh. evang. 16:13-14. Her er det lett å tro at det selvfølgelig er Den Hellige Ånden der er snakk om og ikke en profet. Hvis det nå var Den Hellige Ånden, hvorfor stod det så ikke bare Den Hellige Ånden og ikke Talsmannen? I Jehovas Vitners egen oversettelse av De Hellige Skrifter er ordet Talsmann skiftet ut med ordet Hjelper. Hvis vi antar at det er Den Hellige Ånden som skal komme, Den Hellige Ånden som de kristne anser som en del av den Hellige Treenighet, så kan man undre seg over hvorfor Jesus skulle profetere noe som allerede var der i forveien. Se Lukas evangeliet 1:41, der er Elisabeth fylt med Den Hellige Ånden og i Apostlenes gjerninger 4:8 var Peter fylt med Den Hellige Ånden, i Apostlenes gjerninger 13:9 var det Paulus og sist men ikke minst, hvis man leser Apostlenes gjerninger 2:4 "Og de ble alle fylt med Den Hellige Ånden." Så Den Hellige Ånden var der som sagt allerede. Legg merke til setningen i Joh. evang. 16:7 "Thi hvis jeg (Jesus) ikke går bort, kommer Talsmannen ikke til dere." Dvs. at hvis ikke Jesus går bort kommer Talsmannen ikke, med andre ord, Talsmannen kan umulig være en ånd ettersom Jesus selv påpeker at han selv er nødt til å gå bort før Talsmannen kan komme. Da kan det jo heller ikke være Den Hellige Ånd, ettersom den som sagt allerede var der. Dessuten sier man ikke han eller ham om en ånd. Kristne lærde er enige om at Jesus ikke refererer til seg selv, men de står stadig fast ved at Talsmannen er en ånd, og ikke en person i kjøtt og blod. Hvis vi går ut fra at Johannes, som man hevder er forfatter til Johannes evangeliet, forstod ordet Talsmann som en ånd, kan man henvise til Joh. 1. brev 2:1. Der står: "Børnlille, dette skriver jeg til dere, for at dere ikke skal synde. Men synder noen, så har vi en talsmann hos Faderen, -Jesus Kristus, den rettferdige." Jesus blir av Johannes selv omtalt som en Talsmann, og var så vidt meg bekjent ikke en ånd men et levende menneske i kjøtt og blod. For å bevise at Jesus ikke er eller var en ånd, hvilket også forklarer hvorfor han aldri ble korsfestet, kan man henvise til Lukas evang. 24:37-39, hvor Jesus selv forteller at han absolutt ikke er en ånd. Se også Joh. 1. brev 4:1: "Dere elskede, tro ikke enhver ånd, men prøv åndene, om de er fra Gud, thi mange falske profeter er dratt ut i verden " Her er ånder igjen synonymt med profeter. Dessuten er profeten Muhammed den eneste som passer til tittelen. Hvis vi studerer disse vers grundig, vil vi nå frem til følgende konklusjoner: Jesus profeterer om en annen talsmanns komme. At denne talsmanns komme avhenger av Jesus' bortgang. Talsmannen er sendt av Gud. Talsmannen vil veilede i hele sannheten og ikke tale av seg selv. Talsmannen vil bekrefte Jesus og gjøre oppmerksom på hva han sa og forutsa. Talsmannen vil ære Jesus og fortsette den profetiske misjon. Talsmannen vil forutsi fremtidige hendelser. Verden vil følge hans religion. Talsmannen vil være hos dem for evig. Hvis man kort går igjennom profeten Muhammeds liv, vil man oppdage, at dette er hva som presist kjennetegner Guds siste rettledning til menneskeheten, profeten Muhammed. Jesus sa at Talsmannen skulle være hos dem til evig tid, hvilket er det samme som å si at det ikke kommer flere profeter etter Muhammed, noe som også er riktig. Det er bemerkelsesverdig at Jesus aldri kalte seg selv den siste profet, ikke engang en universal profet, fordi han kun var sendt for å rettlede jødene. Se Matt. evang 15:24. Talsmann eller Sannhetens Ånd heter på gresk Parakleet, hvilket svarer til (den inspirerende sannhet) som på arabisk er Al-Amin, en tidlig benevnelse for Muhammed bl.a. pga. hans ærlighet. Muhammeds opprinnelige navn før han blev kalt til profet var Ahmad, hvilket stammer fra roten HMD. Den Hellige Ånd og Sannhetens Ånd er ikke helt det samme. En litt for ivrig oversetter av Bibelen har ikke helt forstått hvem Sannhetens Ånd var, og har trodd at det nok var Den Hellige Ånd I Barnabas' italienske evangelium sier Jesus: " Etter meg skal den siste profet Muhammed bin Abdullah komme" -bin betyr sønn av og Muhammeds far het Abdullah. Barnabas' italienske evangelium er i forøvrig låst inne i PetersKirken i Roma. William More var en historiker som levde før islams tid. I boken: The history of William More, som blev utgitt i 1848, fortelles det, at det var mange av de fromme kristne som utgav sig for at være den lenge ventede Parakleet. Dette beviser at de tidlige kristne forstod Parakleet som et menneske og ikke som en ånd (som kom til folk og fikk dem til å tale i tunger). Da Muhammed endelig kom og ble kalt til profet som 40-årig, var det en del kristne så vel som jøder som omfavnet islam som religion nettopp pga. disse profetiene. Jesus sier i sin profeti om Talsmannen, at han skal overbevise verden om synd, rettferdighet og dom. Hvis vi antar, at det er Den Hellige Ånd som skal komme, så oppstår det et nytt spørsmål. Når man kikker på verden med all dens kriminalitet, utroskap, hasardspill, rasisme, korrupsjon, alkoholproblemer osv., kan man spørre seg selv, hva har Den Hellige Ånd har gjort for å overbevise verden om synd, rettferdighet og dom? Hvordan hjelper Den Hellige Ånd oss med å løse disse problemene? Koranen, som profeten kom med, er den eneste bok i hele verden, som direkte forbyr og har strafferammer for disse lovovertredelsene. Andre steder i Bibelen blir det bekreftet at ordet talsmann ikke er en ånd, se Esaias' bok 43:27 "Allerede din stamfar syndet, dine talsmenn forbrøt seg imot meg ". Her menes det mennesker og ikke hellige ånder. La oss bli litt ved Johannes og kikke på Johannes åpenbaring kap. 19:11-13 "Og jeg så himmelen åpen, og se en hvit hest, og han som red på den heter Troverdig og Ærlig, og han dømmer og kjemper med rettferdigheten. Hans øyne var som flammende ild, og på sitt hode hadde han mange kroner og et navn skrevet, som ingen kjenner, foruten han selv. Han var iført en kappe dyppet i blod, og det navn han bærer er Guds ord." Den hvite hest er kjent i islam som Al- Buraq. Det var profetens hest som han reiste på til Mekka. Troverdig og Ærlig, som svarer til det arabiske al-Amin, er noen av de titler profeten Muhammed hadde fra før han ble 40-åring og ble kalt til profet. Og det navn han bærer som er Guds ord er Koranen. Som bevis, for at det er profeten Muhammed som er al-Amin, kan man bare lese Joh. Åbenbaring 3:14 "Så sier han, som er Amen, det troverdige og ærlige vitne, Guds skaperverks opphav ". Parakleet er gresk og betyr talsmann/advokat/rådgiver, altså en som veileder andre, men ettersom Jesus ikke talte gresk men derimot armensk, kan vi ikke vite med sikkerhet hva som menes med Parakleet. Men det interessante er det som kalles "Damaskus-skriftet" som blev funnet i Ezra-synagogen i Cairo i Egypt. I det er navnet på den talsmannen som Jesus profeterer om, Emeth. Navnet Emeth er på hebraisk oversatt som nettopp Sannhetens Ånd, som jo er tilsvarende til Ahmad. Den syriske bibel kaller talsmannen for Mauhamanna, som må antas for å være like så korrupt som Emeth. Mauhamanna samt Emeth er navnene Muhammed og Ahmad som er blitt vridd på. I Guds siste Testamente Koranen står der: "Og (husk) da Jesus, Marias sønn sa: O Israels barn, jeg er visselig Allahs sendebud til dere, som bekrefter og oppfyller det som er før meg, nemlig Toraen, og som bringer gledelig budskap om et Sendebud, som skal komme etter meg, hvis navn skal være Ahmad. "Qur'an 61:7 Profeten Jeremias' kriterier for en profet er følgende: "men når en profet profeterer om fred, kjennes den profet, Herren virkelig har sendt, på at hans ord går i oppfyllelse "Jeremias' bok 28:9 Islam er Guds religion, og det har den vært helt siden Adam ble skapt. Jødedommen har sitt navn etter grunnleggeren Juda og kristendommen har sitt navn etter Jesus Kristus, selv om grunnleggeren i virkeligheten er Paulus. Profeten Muhammed gjenetablerte Guds religion, islam. Muhammed er ikke grunnleggeren av islam, det er Gud. Profeten Muhammed oppfyller profeten Jeremias' kriterier for å være en profet, ettersom selve ordet islam betyr underkastelse av Guds fred. "Jeg (Johannes døperen) døper dere med vann til omvendelse, men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg, og jeg er enn ikke verdig til å ta hans sko av; han skal døpe dere med Den Hellige Ånd og ild " Matt. evang. 3:11 Hvem er det der kommer etter Johannes Døperen, og er sterkere enn ham? Det kan ikke være Jesus, for han sier jo selv: "Sannelig sier jeg dere: blant kvinnefødte er det ikke fremstått noen større enn Johannes Døperen, men den minste i Himmeriket er større enn han " Matt. evang. 11:11 Og hvem er den minste, underforstått den yngste? Det er jo nettopp Muhammed, da han er den siste profet. Det interessante er, at Jesus sier i Matt. evang. 5:9 : " Salige er dem som stifter fred, thi de skal kalles Guds barn" Men Jesus selv sier at han ikke er kommet for å bringe fred, se Matt. evang. 10:34-35. Så den fred Jesus hentyder til i Matt. evang. 5:9 må være islam, for ordet islam betyr jo fred. Denne profeti er alene fra det Nye Testamente. Det er også en profeti om profeten Muhammed i det Gamle Testamente. Enhver kristen vil synes, at det er urettferdig at jødene ikke anerkjenner Jesus, siden det nå var profetier om ham i det Gamle Testamente. På samme måte har vi muslimer det mht. den siste profet Muhammed. Kristendommen er likeså motvillige til å akseptere Muhammed, som jødedommen var til å akseptere Jesus. Og det er til tross for at, Moses, Jesus og Muhammed var brødre av den samme religion. Dette er jo sett fra et mulimsk persepktiv. Moses og Jesus snakker om profet Muhammad https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1074728 Endret 28. juni 2010 av PrettyBoy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå