Gå til innhold

Usikker på VGS valg

Ganam

Anbefalte innlegg

Hei, er ein 17 år gammel ungdom som fremdeles usikker på sin framtid.

Skriver her ettersom det er mange kloke hoder anng. utdanning.

Problemet er at jeg ikke er sikker på om jeg velger riktig retning på VGS. Har nemlig interesser for datamaskiner, er oppvokst med datautstyr omtrent. Har kompetanse nok til å både installere, og feilsøke hardware. Høres naturligvis ut som eg allerede passer inn på Elektro, men eg har omtrent null interesse for matte.

Dette er noe eg har prøvd å undersøke om det virkelig er sant, nå går eg på Studiespesialiserende VG1 med teoretisk matte. Fikk standpunkt for ikkje lenge siden i dette faget, ein 4er. Ein karakter som eg er utrolig glad for å få etter ein del 5ere, 4ere og 3ere. Syntest aldri mattematikken var gøy å begynne med, men eg fokuserte og fulgte godt med i matte timene. Hver gang jeg får høre at det er mattematikk i neste time blir det sukk. Gleden er stor når timene er ferdig for denne veka.

Høres dette ut som eit veldig dårlig utgangspunkt for utdanning innen elektro? Eg har hørt fra andre ingeniører at dei bare ser på mattematikk som eit verktøy, men ikkje morsomt i seg selv. Dette fikk meg til å tenke, om dette er noe som gjelder meg og. Noe som får meg virkelig til å lure...

Har også lyst å nevne at interessen min gjelder ikke berre datamaskiner, men også lydanlegg. Har blant annet kjøpt Sennheiser HD555 og Beyerdynamics DT770 80ohm. Bare for å nevne at det ikkje er begrenset på bare datamaskiner.

** Unnskylder vis noen av dere reagerer på skrivemåten, blanding av dialekt og bokmål ettersom eg begynte å rette men fullførte ikkje **

Endret av Ganam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hva du har lyst til å jobbe med da?

Om du vil jobbe med data kan du enten gå IKT servicefag + 2 år som lærling og ta fagbrev, eller 1 år på IKT service og så allmenn påbygg for å studere.

Matten på yrkesfaglig linje er forresten mye lettere :)

Lenke til kommentar

Har ikkje sjekket altfor nøye om IKT servicefag, da skulen min ikkje tilbyr dette.

Men går det ikkje på akkurat det å, vedlikeholde pcer? Dette er arbeid eg kjenner godt til allerede med naboer og bekjente. Har ikkje lyst til å holde på med den slags arbeid.

Men lurer absolutt på anngående yrkesfaglinjene, er det mulig å få arbeid i utlandet med utdanning innen yrkesfag i Norge? Har nemlig utrolig interesse for kulturer og språk utenfor skandinavia. Ikkje bare det men, også venner som eg besøker ganske ofte i Nederland, så muligheten for at eg flytter er ganske stor akkurat nå.

Edit1: Selvfølgelig etter ein del år i Norge, må jo få erfaring! vis eg bytter til yrkesfag.

Edit2: Kva eg har lyst å jobbe med? Hm.. er ikkje sikker i heiletatt. Veit bare så langt at fagene eg trives best i er Spansk og Engelsk. Sjølv om eg ikkje er fullt så flink i grammatikken, følger eg utrolig godt med!

Endret av Ganam
Lenke til kommentar

Vet du hva du har lyst til å jobbe med da?

Om du vil jobbe med data kan du enten gå IKT servicefag + 2 år som lærling og ta fagbrev, eller 1 år på IKT service og så allmenn påbygg for å studere.

Vet ikke noe om hvilken utdanningsbakgrunn du har, men selv har jeg gått 1 år Elektro grunnkurs, 1 år Data og Elektronikk og 1 år allmenn påbygging.

Matten vi hadde på VG1 Elektro var, etter min mening, mye vanskeligere enn matten vi hadde på VG3 påbygging. Fikk forøvrig 3 i matte på VG1, 4 i matte på VG3.

Når det gjelder hvilken utdanning du skal ta, er dette et valg som du først og fremst må ta selv. Jeg vil derimot anbefale deg å velge en utdanningsvei som gir deg generell studiekompetanse slik at du kan studere på et høyere nivå hvis du skulle ønske deg.

Hvis du bare ønsker å få en utdanning som gir deg muligheten til å jobbe med hardware o.l er som nevnt IKT servicefag en god vei å gå.

Lenke til kommentar

Nei. Det er nøyaktig de samme mattefagene på studiespesialiserende og yrkesfag.

Nei. Matten på yrkesfag er tilpasset linjen du går. Går du på elektro har du matte som er relatert til elektro.

Lenke til kommentar

Ikke hvis man velger teoretisk matematikk. Vi brukte samme boken som allmenn, men bare utvalgte kapitler siden det er færre timer. For elektro kommer det dog matemaitkk inn i bildet også i andre fag.

Du har ikke vurdert å studere noe da, trådstarter? Hvis du fullfører allmenn får du tross alt generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Horrorbyte, ser for meg ein utdanning innen Politi. Men utenom det ser eg ikkje for meg noe annet egentlig, økonomi interesser meg ikkje (vertfall ikkje enda). Og har ikkje så stor interesse for politikk og slikt, sjølv om det politiske systemet i England virker artigt. Norge sine politiske valg, er så sløve i forhold ;p

Endret av Ganam
Lenke til kommentar

Om du er såpass usikker vil jeg råde deg til å fortsette på allmenn. Generell studiekompetanse er ett av kravene for å bli tatt opp på politihøgskolen, og du har to eller tre år på deg til å tenke på saken. Generell studiekompetanse kvalifiserer til de fleste studier, men f.eks. ingeniør krever som kjent fordypning i matematikk og fysikk. Med realfaglig bakgrunn fra videregående vil du ha de fleste dører åpne, i hvert fall om karakterene er noenlunde.

Hilsen tidligere "yrkis", som nylig fikk vitnemål etter påbygg.

Lenke til kommentar

Hei. Du har lang tid på deg til å velge, det er ikke hastverk, og utdanning er noe av det viktigste man velger i livet. Vet ikke hva slags fag du har valgt til vg2, men om du absolutt ikke liker matte kan du ta 2P (noe som betyr at du slipper matte på vg3), eller så kan du ta S1 og S2 (S1 er ca. det samme som 1T, men mindre geometri og en del mer grafer og slikt). Selv går jeg vg2 og begynner på vg3 til høsten.

Om du fortsetter så får du som sagt generell studiekompetanse. Om du likevel vil begynne på yrkesfag senere, får du fritak for en del timer (blant annet norsk, matematikk, engelsk m.m).

På vår skole har elektrolinja 9 uketimer hver år til "prosjekt til fordypning", så om du fortsetter på studiespesialisering med programfag er det mulig at du slipper dette også, men er ikke sikker.

Utdrag fra hjememsiden til skolen vår:

"Prosjekt til fordypning" som kan være:

- fordypning i programfag

- forberedelse til et ønsket lærefag

- fellesfag fra Vg3 påbygging til generell studiekompetanse

Om du velger å fortsette på studiespesialisering får du det lettere på yrkesfag, ettersom du får færre timer iallfall. Så uansett hva du velger er det ikke bortkastet. :p

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Har ikkje sjekket altfor nøye om IKT servicefag, da skulen min ikkje tilbyr dette.

Men går det ikkje på akkurat det å, vedlikeholde pcer? Dette er arbeid eg kjenner godt til allerede med naboer og bekjente. Har ikkje lyst til å holde på med den slags arbeid.

Er ikke bare det. Er også og sette opp datasystemer og nettverk :) også får du mye variert arbeid :)

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...