Gå til innhold

Jeg er IKT-Servicemedarbeider, men hva kan jeg jobbe med?

*F*

Anbefalte innlegg

Hei!

Da er jeg min utdannelse ferdig.

Etter ungdomskolen tok jeg et år på Teknikk og Industriell produksjon, for deretter å gå over til VG2 IKT Servicefag (Tidlgere IKT Driftsfag elns).

Og etter to år som lærling på en it avdeling på en videregående skole fikk jeg fagprøve, fagprøven var etter hva jeg kan se ikke veldig rettet mot it i seg selv. Det handlet for det meste om Økonomi, prosjektplanlegging, hms, og slike ting. Men greit nok, jeg klarte fagprøven.

Jeg er derfor nå IKT-Servicemedarbeider

På torsdag sluttet jeg ved skolens ITavdeling, da gikk kontrakten min ut, og intill videre har jeg ingen jobb.

I starten av 2011 skal jeg også i militæret, så har et halvt år foran meg, og det har jeg ikke lyst å bruke hjemme foran TV-en.

Derfor er jeg selvsagt ute etter en jobb.

Har meldt meg inn i nav for å få penger inntil jobb er funnet.

Men hvilkne type jobber er det egentlig en IKT-Servicemedarbeider kan få?

Likte selv godt den gamle jobben på IT-avdelingen, veldig variert arbeid, men innen IT for det meste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvilkne type jobber er det egentlig en IKT-Servicemedarbeider kan få?

Kommer an på hva du kan. Vil anta at et greit sted å starte dersom du ikke har noen attraktive sertifiseringer o.l. er helpdesk/support. Er også muligheter innenfor drift.

Lenke til kommentar

De kan strengt få alle mulige jobber.

Jeg kjenner flere som har fått helt greie drift-jobber etter kun IKT-Servicemedarbeider fagbrevet, i bedriften de var lærling i.

Men, det letteste er å få en helpdesk-stilling og klatre opp derifra.

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe helpdesk, skal du på driftsiden så vil du konkurrere med folk som kommer fra høgskole og universitet og jeg må bare beklage å måtte si det, det videregående fagbrevet i IKT-service/-driftsfag er bare søppel og fungerer som dopapir når det kommer til drifting, med mindre du får jobb der du har vært lærling og folka der vet at du er en jævel på det du driver med. Jeg hadde i alle fall aldri ansatt en med bare fagbrev på driftssida, da jeg vet hva fagplanen og fagbrevet inneholder siden jeg selv er ansvarlig for lærling i nevnte fag.

Lenke til kommentar

Ofte vil du måtte starte på "bunnen" med småjobber som å fikse lyd på et møterom, fikse skrivere og slikt, også bli kurset i spesifikke systemer bedriften bruker som du aldri har hørt om eller brukt før og begynne å jobbe på ordentlig.

Lenke til kommentar

Problemet er at man tror man er ferdig utdannet til å drifte etter 1 år på VG2 servicefag/driftsfag. Sorry Mac, når man konkurrerer med folk som har 3-5 på høgskole og universitet og gjerne har spesifikke sertifiseringer innenfor drift, enten det er sertifiseringer for Microsoft, Cisco eller andre, så har du veldig liten sjanse til å få driftsjobber, med mindre du kjenner noen som vet at du er flink. For det finnes folk som har gått den veien som er kjempeflinke, men selve fagplanen dekker ikke nok til at man kan sette folk til å drifte etter å ha mottatt fagbrevet, dessverre. Men man vil lett kunne få jobb på servicedesk, helpdesk, førstelinjesupport og liknende.

Derfra kan man selvsagt klatre oppover hvis man er flink til å stå-på og klarer å bygge seg erfaring.

Lenke til kommentar

Ja, problemet ditt nå er at det er utrolig mange som er "flinke med data" og har "lekt med nettverk til kompiser og PC'r hjemme siden jeg var liten".

Det har alle gjort i den bransjen, med mindre vi tenker på rene selgertyper som fronter produkter mot markedet.

Jeg prøvde den remsa når jeg dro på intervjuer til IT-jobber, de bare ville vite mere nøyaktig hva jeg mente, og om jeg hadde noe papirer på det. Det eneste jeg hadde var noen MCP-sertifikater fra IT-akademiet. Det hjalp visst ikke mye mot "erfarne søkere" fikk jeg vite. Alle søknadene mine ble enten returnert eller jeg kom ikke videre etter første intervju, og jeg ga opp hele IT-drømmen og tok masse random vikarjobber for Adecco istedet, før jeg endte opp som operatør på Nycomed i asker, helt urelatert til noe som helst IT-utdanning.

Og de fleste som er på jobbmarkedet har flere år høyere utdanning, i tillegg til spesifikke sertifiseringer.

Så du må enten videreutdanne deg, eller ha inside-kjennskap i et eksisterende firma som vil ta deg inn fordi de kjenner deg og stoler på deg nok.

Du vil nok trenge opplæring i bedriftens spesifikke utstyr, enten du havner i NAV eller en 6-manns bedrift på Oslo Vest, og det får du gjennom jobben isåfall.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ja, problemet ditt nå er at det er utrolig mange som er "flinke med data" og har "lekt med nettverk til kompiser og PC'r hjemme siden jeg var liten".

Det har alle gjort i den bransjen, med mindre vi tenker på rene selgertyper som fronter produkter mot markedet.

Jeg prøvde den remsa når jeg dro på intervjuer til IT-jobber, de bare ville vite mere nøyaktig hva jeg mente, og om jeg hadde noe papirer på det. Det eneste jeg hadde var noen MCP-sertifikater fra IT-akademiet. Det hjalp visst ikke mye mot "erfarne søkere" fikk jeg vite. Alle søknadene mine ble enten returnert eller jeg kom ikke videre etter første intervju, og jeg ga opp hele IT-drømmen og tok masse random vikarjobber for Adecco istedet, før jeg endte opp som operatør på Nycomed i asker, helt urelatert til noe som helst IT-utdanning.

Og de fleste som er på jobbmarkedet har flere år høyere utdanning, i tillegg til spesifikke sertifiseringer.

Så du må enten videreutdanne deg, eller ha inside-kjennskap i et eksisterende firma som vil ta deg inn fordi de kjenner deg og stoler på deg nok.

Du vil nok trenge opplæring i bedriftens spesifikke utstyr, enten du havner i NAV eller en 6-manns bedrift på Oslo Vest, og det får du gjennom jobben isåfall.

Oppmuntrende innlegg......, men det er nok dessverre helt sant. De fleste har skrudd på en PC nå som er født etter 1885, og det nok slutt på mye "on the job training"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...