Gå til innhold

I stuss om valg av Macbook Pro...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, har prøvd en touchpad på en Mac. Husker ikke hvilken det var, men det var en av de "revolusjonerende" fra et par år tilbake. Det var ingen forskjell fra vanlige touchpader. Litt smoothere enn på laptopen jeg bruker nå, men omtrent ingen forskjell fra Toshiba-laptopen til en venn av meg. Hvis du skal være så effektiv som mulig når du jobber skal du ikke tenke på hvordan touchpaden på en datamaskin er, for med mus går alt hundre ganger raskere.

Lenke til kommentar

Kan ikke si i mot at du gjør det, men det betyr ikke at touch-pad er noe man skal se etter på en datamaskin man er ute etter å jobbe på. Med mindre du er på sånne plasser man ikke har plass til datamus, men forskjellen på de forskjellige touchpadene er svært små uansett.

Lenke til kommentar

Enig med Ole Gunnar.

Jeg har 320m gpu på min MBP og den drar faktisk CSS og HL2 ganske greit. Det hadde jeg ikke trodd at den kom til å gjøre og jeg har ikke noen planer om å spille på den heller, men det viser bare at Gavekort sin påstand om at 320m er udugelig er helt feil.

Å påstå at MBP 13" har dårlig ytelse er også helt feil. Ytelsen er bra i forhold til hva du betaler og hva du får. Alternativet mitt når jeg skulle handle laptop var Dell 13" men de var faktisk dyrere.

Lenke til kommentar

Enig med Ole Gunnar.

Jeg har 320m gpu på min MBP og den drar faktisk CSS og HL2 ganske greit. Det hadde jeg ikke trodd at den kom til å gjøre og jeg har ikke noen planer om å spille på den heller, men det viser bare at Gavekort sin påstand om at 320m er udugelig er helt feil.

Å påstå at MBP 13" har dårlig ytelse er også helt feil. Ytelsen er bra i forhold til hva du betaler og hva du får. Alternativet mitt når jeg skulle handle laptop var Dell 13" men de var faktisk dyrere.

Ærlig talt, hvem er det du prøver å lure? Jeg nekter å tro at en oppegående person faktisk tror at ytelsen i en Mac er bra i forhold til hva du betaler for. MacBook er en veldig god datamaskin, ingen tvil. Prisen er likevel altfor høy i forhold til hva en får, noe som ikke "bra design" kan rettferdiggjøre. Det har oppstått en myte et eller annet sted om at Apple sine produkter er "av bedre kvalitet" enn andre produkter på markede.

Hvorfor i alle dager var alternativet ditt en Dell 13"?

Personlig synes jeg Apple sine datamaskiner er klart blant de peneste på markede. Problemet er at jeg kjøper ikke data ut i fra hvor bra de ser ut, men i forhold til specs og pris.

Endret av Erratum
Lenke til kommentar

ITT: Macfags som mener at god "brukeropplevelse" (som man får av alle andre maskiner) overskriver et par tusen i prisforskjell.

I motsetning til deg synker jeg ikke så lavt at jeg bruker slike navn om de som har en annen mening enn meg.

Hvis man ikke kan spørre om MacBook Pro er en god maskin uten at tråden ender opp i en stor krangel med innlegg som grenser mot personangrep, da frister det nesten å gi opp. Kan vi prøve å holde oss saklige (en forespørsel fra en forumveileder, ikke Macbruker)?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har slettet en hel del innlegg fra tråden og flere kunne sikkert vært fjernet, men jeg velger å begrense meg til der veileder har satt strek. Forøvrig kan jeg si at det ikke akkurat er positivt å glatt ignorere en forespørsel fra veileder på den måten.

Husk at dette først og fremst er en support-tråd hvor en person lurer på noe og terskelen for å dra diskusjonen vekk fra tema er derfor lavere enn den kan være i en del andre tråder. Her er det en person som lurer på om en Mac kan være et godt valg. Brukeren rekker ikke engang fortelle hva maskinen skal brukes til før noen roper ut om at det er et dårlig valg. Men det ble vel poengtert at å hjelpe trådstarter eller å benytte god debatteknikk ble satt til side da det uansett ikke nyttet i Mac-diskusjoner. Nuvel ...

Hvis man virkelig har trådstarters beste interesser i tankene når man prøver å dra Mac ned i søla, jeg har dog mine tvil, tror jeg man velger feil fremgangsmåte. Hvor mye mer effektivt er det ikke å si at; nei, Mac er i mine øyne ikke vært pengene med tanke på produktet du får. Se heller på disse alternativene *linker*. Istedet for å bare si at alle som liker Mac er fanbois, idioter og det som verre er. Man hadde også tatt seg tid til å utforske TS faktiske behov før man roper ut om hvor overpriset Mac er.

Hva er egentlig en Mac(Book)? Jo en Mac er en liten og nett bærbar PC med helhetsinntrykk få andre kan matche. Batterilevetiden er meget god, den er som regel lett og kanskje viktigst av alt; den har en tendens til å bare funke. Jeg sier på ingen måte at det ikke finnes tilsvarende eller bedre alternativer, men for mange kan det faktisk være verdt de ekstra pengene at de uten å lete alt for mye kan finne en Mac de vil ha og nesten garantert være fornøyde med kjøpet. Jeg har nemlig enda til gode å møte noen som ikke er fornøyde med deres Mac. Syns man det er tullete så ta heller en tur ut i sommerværet fremfor å diskutere side opp og side ned om hvor dumme man mener sånne folk er. Det er faktisk omtrent like konstruktivt.

Poenget jeg vil frem til er at det selvfølgelig må være lov å poengtere at det finnes alternativer som kanskje er bedre, men når trådstarter faktisk sier at han har bestemt seg så er det ingen vits å henge seg opp i de små tingene og dra tråden langt ut på viddene. Det er dessuten viktig å legge vekt på hvordan man best kan hjelpe trådstarter med det han spør om.

Og før jeg får innboksen full av sure PM-er og fanboy-anklager så kan jeg fortelle at jeg aldri har hatt en Mac og mest sannsynlig aldri kommer til å skaffe meg en heller, det av diverse grunner. En 160gb ipod classic er det eneste Apple-produktet jeg har eid og gud vet jeg har mitt å utsette på den.

Jeg er fullt klar over at det sikkert forsvant noen innlegg som hadde fortjent å stå, men sånn går det når tråden sporer av på denne måten. Beklager!

Tilbakemeldinger tas som vanlig på PM og ikke i tråden :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ALLTID vært så kritisk til Macbook og skulle aldri kjøpe meg det osv.

Men så prøvde jeg brodern min sin og ble rett og slett forelsket. Kjøpte meg Macbook(ble stjålet) og skal nå kjøpe Macbook Pro 15, og jeg ELSKER den!

Etter at Macbooken min ble stjålet var det en ren PINE å gå tilbake til vanlig PC igjen.

Så jeg gleder meg som en unge til min nye baby er klar for å bli hentet :D <3

Lenke til kommentar

Selv om de maskinene som har opptil 8 timer batterilevetid kan klare det i teorien tviler jeg veldig på at de klarer det i praksis. Fordelen med Mac OS X på dette punktet er at Apple kjenner maskinene sine - de har bygd de selv. De vet all innmaten på sine modeller, og kan dermed finpusse strømstyringen til kun disse maskinene, og dermed få mer ut av batteriet.

Når du heter Microsoft og skal lage operativsystem til alle slags maskiner i hele universet har du plutselig et mye større spekter, og man klarer bare ikke å få like god ytelse.

Er en grunn til at en MacBook som kjører OS X varer lengre enn den samme MacBooken som kjører Windows.

Forøvrig vil jeg anbefale trådstarter å prøve en 13.3" MBP i en butikk, f.eks. selger Elkjøp Apple-produkter enkelte steder.

Kjenn på maskinen - løft den opp, se på skjermen, kjenn på tastaturet. Du kommer til å kjenne kvaliteten med en gang!

Et annet veldig godt argument er MagSafe. Han jeg satt ved siden av på skolen hadde for vane å dra i kabelen min med føttene, og det var ikke få ganger at laderen ble nappet ut.

Hadde den ikke vært magnetisk og flydd ut hadde jeg nok hatt maskinen inne et titalls ganger.

Tastaturlyset er også veldig greit, spesielt når du sitter i et mørkt rom eller på et fly og trenger å bruke tastaturet. Selv om man ikke ser så mye på det når man skriver er det fortsatt utrolig praktisk, og jeg vet ikke om jeg vil gå tilbake til en maskin som ikke har tastaturlys.

Touchpaden kan best beskrives som genial, den er fin og god å bruke, og multitouch gjør livet enklere.

Exposé gjør det kjempeenkelt å multitaske, og ikke minst raskt! Mye raskere enn å bla gjennom et titalls vinduer med ctrl+tab som du må på Windows 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...